hits

juni 2013

Framtidens ledere

Av: Cecilie Skram Gil

Tittel: Lektor med tilleggsutdannelse

Jeg leser med dyp takknemmelighet, Haakon B. Schrder sitt blogginnlegg , publisert i Nettavisen, om hyere lnn og mer ferie til lrerne. Jeg sier tusen takk for tillitten!

Det som overrasker meg, er noen menneskers arrogante og hyst sannsynlig uvitende svar til dette innlegget, uten g til nrmere frontalangrep mot dette.

De forferdelige lrerne

Jeg er lektoren med tilleggsutdannelse som fik LG i orden og atferd p vitnemlet fra videregende. Hun som stadig satt p rektors kontor og fikk skjenn, bde for de ting hun hadde gjort, og ikke hadde gjort. Hva s? Jeg hadde alt vinne og ingenting tape. Jeg var en rebell og en opposjonist. Mot skolen og ikke minst mot lrerne. Jeg hatet lrere. For de var kun kaffedrikkende gamlinger med flagrende klr og flokete hr, som aldri hadde kommet seg noen vei i livet. For hvem ville vel vre lrer for elever som var verre f enn klamydia, og vanskeligere bli kvitt enn herpes?

S lrer ble jeg aldri. Jeg studerte business med strlende resultater, og fikk meg en flott jobb i nringslivet. Men flere rs studier og jobb som tok fra meg kreativiteten og gnisten, gjorde at jeg mtte vre rlig med meg selv. Jeg mtte drepe livslgnen jeg hadde levd p, om at veien til lykke var alt som s flott ut p fasaden, og at firmalogoen p visittkortet mitt definerte den jeg hadde blitt, og den mine lrere aldri ble.

 

Motivasjon

De to formene for motivasjon, indre og ytre, kan forklare mangt om atferd og valg. Jeg motiveres absolutt ikke av ytre faktorer i skolen. Gammelt og muggent skolebygg uten skikkelig ventilasjon, lav lnn i forhold til min markedsverdi i det private nringsliv, ingen penger til spennende kurs som gir meg en ny faglig giv, samt uendelige timer med for- og etterarbeid er jo ikke noe som gjr at jobben min er ubetinget sexy. Det som gjr jobben min attraktiv er mitt mte med fantastiske ungdommer, framtidens ledere. Og det er det de er, alle p hver sin mte. Mulighetene for gjre en forskjell for unge mennesker som alle brer p hver sin historie, arv og skjebne. Mter som er s spesielle, som gir meg utmmelig kilde til inspirasjon og fantastiske historier.

Jeg ble kjent med Justin Bieber for noen r siden, og jeg har adoptert hans motto. For mitt motto er ogs Believe. Jeg tror p meg selv, og jeg tror p ungdommen. Og jeg tror at vi kan lre utrolig mye av hverandre.

Return of investment

Det gr ikke et eneste r uten at jeg lurer p hva i himmelens navn jeg holder p med. Hvorfor kaster jeg bort tiden min p byrkrati og minimal takknemlighet fra systemet? Jo, fordi elevene tror p meg, og jeg har troen p dem. Fordi jeg jobber s knallhardt i de ”fritimene” og ”feriene” for holde meg bde faglig oppdatert, og ikke minst oppdatert p hva som rrer seg i ungdommenes liv. P denne mten forstr jeg, men ikke minst har jeg mulighet for n fram til, og komme i fruktbar dialog med den fantastiske ungdommen Norge er s heldige vre beriket med. Og tiden jeg bruker p dette ber jeg ikke om f avspasere eller skrive av ekstra timer for. I finansfagene jeg har studert, lrte jeg om ROI, alts return of investment. Mine ”fritimer” og ”ferier” investerer jeg gledelig i framtidens ledere, og jeg har sett gjennom mange r at dette har gitt en meget hy avkastning.

I mine seks r som lrer i den videregende skolen, er en av mine oppgaver lre elevene gode holdninger, fordomsfrihet, refleksjon og raushet. Og den dagen jeg opplever at mine elever kaster seg ut i debatter som angriper yrkesgrupper eller andre menneskers virke, ja da skal jeg vurdere ta min lrerhatt og g.