hits

Klart vi skal mke sykkelveiene

Av Eivind Trdal, bystyrerepresentant for Miljpartiet De Grnne 

Oslo har ftt store snmengder det siste dgnet. Det strste snvret p flere r. De store nedbrsmengdene byr p store utfordringer. Busser str, det er vanskeligere forsere fortauene, og det er mer utrygt kjre bil. Kontrasten er allikevel stor til tilstanden i 2015, da all kollektivtransport sto stille, og vogntog blokkerte trafikken p flere av innfartsrene i byen.

P denne tida blei fortau og srlig sykkelveier nedprioritert. Sykkelveiene fikk rollen som snlager. I 2018 er tilstanden en annen. Vi slapp bde massive nedstengninger av kollektivtransporten og blokkering av veiene, og i stedet for fylle opp sykkelveier med sn, har vi rydda dem. Ogs fortau har blitt rydda etter en ny standard.

Alt tatt i betraktning, er det grunn til sende en varm tanke til de flinke ryddemannskapene, og sukke over vrgudene som setter oss p prve. Vi har hatt utfordringer bde med kollektivtrafikken, sykkelveiene og ikke minst fortauene, men jeg vil pst at prven er besttt med bedre standpunktkarakter enn under forrige byrd. Allikevel mener Jan Petter Sissener (eller er det Jarle Aab?) at byrdet str til stryk. Han mener at bryting av sykkelveier gr p bekostning av de gende.

Les her: Gende taper stort p byrdets sykkelveier

Dette er en merkelig kritikk, siden Byrdet i Oslo i hyeste grad tar utfordringa p alvor, ikke bare i ord, men i handling. Vi har utvida budsjettene til vinterdrift av fortau og sykkelveier med 30 %, og kt standardene bde for rydding av fortau og sykkelveier. Fortau skal n ryddes ved tre centimeter snfall innen fire timer, og ikke ved fem centimeter snfall innen tte timer, som var den gamle standarden. 

Det er viktig prioritere opp snrydding, srlig siden klimaendringer bidrar til kte nedbrsmengder i byen bde sommer- og vintertid. Den nye standarden innebrer ogs at hovedsykkelveinettet skal holdes like ryddig som bilveienem noe som er til stor glede for oss vintersyklister. Bymiljetaten melder at det ikke har vrt s mange maskiner i arbeid med snrydding p flere tir, og de 300 dyktige ansatte har jobba p spreng for sikre framkommelighet i byen. Det er et imponerende stykke arbeid nr 30-40 cm sn faller p kort tid.

Begrunnelsen for at sykkelsatsinga gr p bekostning av rydding av fortau er mest anekdotisk. Enkelte steder kan folk melde om at sykkelveier har blitt bedre rydda enn fortauene. Det er nok mange grunner til at enkelte sykkelveier har vrt raskere reine for sn, og at mange fortau har vrt glatte i vinter. Vret er en av de. Og som Sissener selv er inne p, brukes salt bare p bil/bussveiene og prioriterte sykkelveier (alts hovedsykkelveinettet), men ikke p fortau, noe som gjr at det er vanskeligere bli kvitt holka.

Salt er drlig bde for milj, husdyr, klr og kjrety, og De Grnne har vrt forkjempere for mindre saltbruk vinterstid i mange r. Derfor jobber kommunen n med finne gode alternativer til salt. Denne vinteren prver vi ut et miljvennlig alternativer utvalgte steder. Dette vil ogs gjre det lettere holde fortauene frie for is.

Det er ogs mange omrder der forskjellige kontraktrer jobber p forskjellige stykker av veien, eller der sykkelveien er en del av bilveien, slik at sykkelvei, vei og fortau brytes til forskjellig tid. Det betyr ikke at fortau prioriteres ned. Men i den grad fortau er for drlig rydda, eller kontrakter ikke har blitt overholdt, s m vi s klart ta tak i det. Bymiljetaten gjennomfrer daglige stikkprver, og flger tett opp disse kontraktene. Kommunen lytter ogs til innspill via www.bymelding.no , der innbyggerne kan gi beskjed dersom omrder ikke har blitt rydda.

Ikke noe byrd vil nok kunne klare hindre alle problemer nr byen rammes av store nedbrsmengder. Men et relevant sprsml er hvordan gatene hadde sett ut om det forrige byrdet enn styrte byen. Det kan vi heldigvis finne ut av ved lese Hyres alternative budsjett for 2018. Der kutter de kraftig i budsjettet til Bymiljetaten, som har ansvaret for bryting. Vr tankegang er annerledes: i stedet for sette myke trafikanter opp mot hverandre, vil vi ha bedre forhold for alle som reiser i byen.

P ekstreme dager er det utfordrende for brytemannskapene f jobben gjort. Disse dyktige folka ville hatt mindre ressurser, og jobba etter mindre ambisise ml om det ikke hadde vrt for et nytt byrd som nsker bedre forhold, ikke bare for bilistene, men ogs for de gende og syklende, nr snen laver ned.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar