hits

Oktoberbarna: Stortingsregjereri p sitt verste

Oslo 20160301.Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp) og leder i Arbeiderpartiet Jonas Gahr Stre etter mtet der de parlamentariske lederne der de diskuterte innstramninsgforslagene i asylpolitikken med statsministeren og integreringsministeren.. Foto: Hkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp) og leder i Arbeiderpartiet Jonas Gahr Stre. Foto: Hkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Av John G. Bernander nringslivsleder og tidligere nestleder i Hyre

Tirsdag utvde flertallet Stortingsregjereri av verste sort. De pla regjeringen oppheve en instruks som  gjelder praktiseringen av Utlendingslovens paragraf 38. I Dagsrevyen sa Arbeiderpartiets Jonas Gahr Stre til statsrd Sylvi Listhaug at du sitter i en mindretallsregjering, og du m flge Stortingets flertall. Har du behov for tekstfortolkning skal jeg med glede hjelpe deg.

Det er ikke noen lovendring som er foresltt. Det dreier seg om praktiseringen av gjeldende lov, og instruksen om denne, som regjeringen har gitt sin underliggende etat. Ingen hevder at praktiseringen er i strid med loven. I s fall er det en oppgave for domstolene.

Loven lyder:

Det kan gis oppholdstillatelse selv om de vrige vilkrene i loven ikke er oppfylt dersom det foreligger sterke menneskelige hensyn eller utlendingen har srlig tilknytning til riket.For avgjre om det foreligger sterke menneskelige hensyn skal det foretas en totalvurdering av saken. Det kan blant annet legges vekt p om

  1. a) utlendingen er enslig mindrerig uten forsvarlig omsorg ved retur,
  2. b) det foreligger tvingende helsemessige forhold som gjr at utlendingen har behov for opphold i riket,
  3. c) det foreligger sosiale eller humanitre forhold ved retursituasjonen som gir grunnlag for innvilge oppholdstillatelse, eller
  4. d) utlendingen har vrt offer for menneskehandel

Nederlag for regjeringen i saken om "oktoberbarna"

Promotion med annonselenker Senterpartiet sttter Arbeiderpartiets forslag om at asylsaker fra unge afghanere skal vurderes p nytt. Forslaget fr dermed flertall. Nederlaget skjedde ikke uten dramatikk. Tautrekkingen om Aps forslag pgikk nrmest helt fram til stortingsmtets start tirsdag formiddag. Etter at ordlyden i det siste av fire punkter ble endret, srget Senterpartiet for at hele Aps pakke fikk flertall.

Denne har gitt grunnlag for innvilgelse av midlertidige oppholdstillatelser for barn/unge mellom 16 og 18 r. Denne gruppen har det vrt en eksplosjonsartet tilstrmming av. Det er stort sett unge menn. I 2007 var det 400 registrerte enslige mindrerige som kom til Norge, i 2009 ble det 2500, og i toppret 2015 kom 5480, hvorav 3537 afghanere.

Her kan du lese flere av John G. Bernanders blogger

Det er stort sett disse som n blir voksne og vurderes for hjemsendelse. De var gjerne 16-17 r gamle da de kom. De fikk midlertidig oppholdstillatelse, fordi de ikke ble ansett oppfylle vilkr for asyl da de ankom  landet. Siden de var barn, fant man srlige grunn til gi midlertidig opphold p humanitrt grunnlag. Nr de fyller 18 skal de behandles etter samme regler, som andre voksne som  fr asyl eller ikke. De som da oppfyller vilkrene for asyl fr bli, og de som ikke oppfyller vilkrene skal som hovedregel returnere til sine hjemland.

I instruksen, som angir grunnlag for midlertidig opphold, slik disse fikk da de kom heter det

at det skal foretas en konkret, skjnnsmessig helhetsvurdering, hvor flere forhold kan spille inn. Barnets beste skal alltid vurderes og er et grunnleggende hensyn. Skerens alder kan ogs tillegges vekt, og det skal mindre til for falle ned p at en midlertidig tillatelse ikke br gis der skeren nettopp er fylt 16 r enn for en sker som er 17 ..

Den humanitre situasjonen for internflyktninger er vanskelig i Afghanistan, og UDI mener dette br ha srlig betydning ved vurderingen av om den enslige mindrerige har annet grunnlag for opphold. UDI mener tilknytning i form av nettverk og/eller tilstrekkelig ressurser til klare seg i internfluktomrdet har betydning for en enslig mindrerig uten omsorgspersoner der, og at denne betydningen ker jo yngre den mindrerige er.

Dette er partiene p Stortinget stort sett enige om. Striden str om hva som skal skje nr disse midlertidige, skalte oktoberbarna, eller andre blir voksne. Instruksen som Stortinget har krevd at regjeringen skal trekke sier dette.

Manglende nettverk og/eller ressurser til klare seg i internfluktomrdet og sosiale og humanitre forhold ved retursituasjonen, jf. utl.  38 annet ledd bokstav c, br imidlertid ikke alene kunne begrunne at det gis en ordinr tillatelse etter utl.  38 der den mindrerige mangler forsvarlig omsorg ved retur og kan f en tillatelse etter utlf.  8-8.

John G. Bernander 

Det er avgjrende, at det ikke er politikere som skal sitte avgjre enkeltsaker. Det er overlatt underliggende organer, og de skal praktisere sine avgjrelser etter lov og forskrift fastsatt med hjemmel i lov. Loven vedtas av Stortinget, praktiseringen og skjnnsutvelsen av regjeringen og underliggende etater. Gjr disse feil, fr domstolene ta stilling til om vedtak og skjnnsutvelse er lovlig, eller ikke. Skulle domstolspraksis vise, at det er behov for endre loven kan regjeringen legge frem en proposisjon, f forslaget behandlet og vedtatt.

Samme mulighet har stortingsrepresentantene til legge frem private lovforslag. Normalt skal slike sendes over til regjeringen for f en vurdering og forsvarlig utredning, eller Stortinget br i alle fall sende det til en av sine komiteer for gjennomfre hringer, skrive premisser for vedtaket, og slik gi de som skal praktisere vedtakene/loven veiledning for praktiseringen. Denne uken vedtok Stortinget Arbeiderpartiets benkeforslag om oppheve forskrift og instruks vedtatt i hjemmel av lov, som Stortinget selv har gitt.

Regjeringen har praktisert og instruert etatene innenfor lovens ramme, allikevel velger stortingsflertallet plegge departementet trekke gjeldende instruks og anvisning av hvordan loven skal praktiseres. Det kan ikke kalles for annet enn populistisk og utidig Stortingsregjereri. Du m flge Stortingets flertall, sier Stre. Joda, alternativet vil vre mistillit eller kabinettsprsml. Slik fungerer parlamentarismen. Men, det betyr hverken at vedtaket er riktig, eller maktanvendelsen god.

Tvisten dreier seg om manglende nettverk og/eller ressurser til klare seg i Kabul, eller andre omrder som ansees trygge nok for hjemsendelse, alene skal kunne vre nok til gi oppholdstillatelse i Norge for de som n er blitt voksne menn, eller om ogs andre srskilte hensyn m foreligge for at de allikevel skal f bli.

Sporene burde skremme, Jonas

Av John G. Bernander, nringslivsleder og tidligere nestleder i Hyre Fra drmmetall p 36-37 prosent oppslutning i fjor hst, til svalestup i mlingene, ned mot krisetall for Arbeiderpartiet n. Slik er status bare f dager fr valget. Forstsegpere, journalister, kommentatorer, partivenner og uvenner kappes om forklare, hva kan ha gtt galt?

For stille uro i eget parti, velger Jonas Gahr Stre g langt inn i det omrde som loven, lovgiverne p Stortinget, har gitt regjeringen og de underliggende etater for utvelse av skjnn. Hadde valgresultatet i hst vrt annerledes, skulle Jonas ha blitt statsminister, vil jeg pst, at han hadde sttt fremst p barrikadene for hindre et slikt misbruk av vrt parlamentariske system. For tekkes egne folk, som Martin Kolberg og andre, og samtidig pfre regjeringen et nederlag, lar han heller prinsippene fare. Det er det som er Stortingsregjereri p sitt verste.

Innlegget ble frst publisert i Bernanders blogg. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar