hits

Stavrums tunnelsyn

Nettavisen-redaktr Gunnar Stavrum lider av tunnelsyn i bompengesaken.

Av Rasmus Hansson, nasjonal talsperson i De Grnne

Oslo 20171101.
Rundt 4000 mennesker var mtt fram for  markere sin misnye med bomring og kning av avgifter i Oslo. Demonstrantene var misfornyde med Rasmus Hansson, MDG.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

DEMONSTRASJON: Rasmus Hansson (MDG) mtte demonstranter som uttrykte sin misnye med bomring og kning av avgifter i Oslo tidligere i uka. Foto; NTB scanpix

Stavrum har hisset seg opp over MDG igjen. Bakgrunnen er en kommentar jeg nylig skrev i fagbladet Journalisten, der jeg ppeker at Hyre, Frp, KrF, Venstre, Ap og SV og Rdt alle har stemt for bompengekningene i Oslo, sammen med MDG. Det er fordi bompengene vil gjre Oslo bedre. Kene mindre. Lufta renere. Framkommelighet for varetransport og busser bedre. Klimagassutslippene lavere. Kollektivtransporten enda mer effektiv.

Slike fakta vil Stavrum ha seg frabedt. Han mener at MDG br ta p seg hele ?ren? for bompengekningen. Det passer ikke med hans verdensbilde at alle politiske partier er enige om kte bompenger. I Stavrums verden durer MDG alene fram som et elektrisk lokomotiv, mens andre partier og Oslofolk str hjelpelse og ser p.

Nr man lider av tunnelsyn kan det vre vanskelig orientere seg i omgivelsene. I bompengesaken klarer Stavrum bare se MDG og negative konsekvenser. Her er noen opplysninger som kanskje kan utvide perspektivet litt:

1) Frp vil ha mer bompenger enn MDG

Ikke la deg lure, Gunnar! I det ene yeblikk gr FrP i protesttog mot bompenger. I neste yeblikk vedtar de bygging av digre motorveier. Og bilistene m betale! Resultatet? Galopperende bompriser over hele landet. MDG, derimot, vil utbedre eksisterende veier i stedet. Det gir lavere bompenger for bilistene.

2) Alle politiske partier stiller seg bak bompengene i Oslo

Alle partier, fra Rdt til FrP, har stemt for hyere bompenger i Oslo, enten i fylkestinget i Akershus, i bystyret i Oslo, eller p Stortinget. Frp-samferdselsministeren har anbefalt dem. Hvorfor? Ikke for moro skyld. Oslo er proppfull av biler. Oslo er en av byene med mest k i hele Europa. Bussen str fast. Folk kommer seg ikke frem, heller ikke varene. Nringslivet fortviler. Selv NHO ber om rushtidsavgift. Folk som ikke rekker jobben og varer som ikke kommer frem gir et samfunnskonomisk tap p 72 milliarder (!), mlt i 2016-kroner. Det er helseskadelig bo i Groruddalen, p Smestad, Skyen og i sentrum st. 200.000 puster giftig luft. Noe m gjres, kjapt. Alle partier er enige med MDG i det. Derfor unisont flertall for litt hyere bompenger.

3) Hyre, Frp, Venstre og KrF vil gi bilistene bompengesjokk

Bompengekningen i Oslo fra oktober er p maksimalt 24 kroner ekstra i rushtiden. Det er ingenting mot det som kommer som flge av utbyggingen av E18 inn mot Oslo, som Hyre, Frp og Venstre presser gjennom mot Oslos og MDGs vilje. E18 blir svindyr. Den samlede prisen for pendlere kan bli 250 kroner tur-retur for pendlere fra Akershus. Vil Stavrum kjre i demonstrasjonstog da?  

4) Hvem m betale? Folk som Stavrum!

Stavrum pstr at det er de med drlig rd og eldre dieselbil som fr svi. Det er feil. Analyser viser at det er menn med hy inntekt p jobbreise som rammes mest av bompengekningen. Alts folk som Stavrum. P Bygdy stiger antall bilturer som m betale bompenger fra 8 til 60 prosent. Nordst i Oslo betaler de allerede bompenger: Her stiger andelen bare fra 41 til 59 prosent. Og de fattigste har ikke rd til bil. De tar bussen, og de vil komme seg fortere fram n.

MDG er ikke mot bil. Vi er for bedre framkommelighet og renere luft for alle, ogs bilister. Vi er for bompenger bare nr det gir klare samfunnsfordeler, ellers ikke. Vi er for at kollektivprisene ikke skal ke, mens Hyre tvinger prisene opp. Vi er for at Oslo-folk skal ha ren luft puste i. Vi er for en enda strre satsing p buss, trikk og T-bane p innfartsrene i Oslo og Akershus, som vi n kan finansiere bl.a pga litt mer bompenger. Vi er for et Oslo der folk i framtiden slipper st i evig bilk.

TUNNELSYN? Gunnar Stavrum.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar