Stavrums tunnelsyn

Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum lider av tunnelsyn i bompengesaken.

Av Rasmus Hansson, nasjonal talsperson i De Grønne

Oslo 20171101.
Rundt 4000 mennesker var møtt fram for å markere sin misnøye med bomring og økning av avgifter i Oslo. Demonstrantene var misfornøyde med Rasmus Hansson, MDG.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

DEMONSTRASJON: Rasmus Hansson (MDG) møtte demonstranter som uttrykte sin misnøye med bomring og økning av avgifter i Oslo tidligere i uka. Foto; NTB scanpix

Stavrum har hisset seg opp over MDG igjen. Bakgrunnen er en kommentar jeg nylig skrev i fagbladet Journalisten, der jeg påpeker at Høyre, Frp, KrF, Venstre, Ap og SV og Rødt alle har stemt for bompengeøkningene i Oslo, sammen med MDG. Det er fordi bompengene vil gjøre Oslo bedre. Køene mindre. Lufta renere. Framkommelighet for varetransport og busser bedre. Klimagassutslippene lavere. Kollektivtransporten enda mer effektiv.

Slike fakta vil Stavrum ha seg frabedt. Han mener at MDG bør ta på seg hele ?æren? for bompengeøkningen. Det passer ikke med hans verdensbilde at alle politiske partier er enige om økte bompenger. I Stavrums verden durer MDG alene fram som et elektrisk lokomotiv, mens andre partier og Oslofolk står hjelpeløse og ser på.

Når man lider av tunnelsyn kan det være vanskelig å orientere seg i omgivelsene. I bompengesaken klarer Stavrum bare å se MDG og negative konsekvenser. Her er noen opplysninger som kanskje kan utvide perspektivet litt:

1) Frp vil ha mer bompenger enn MDG

Ikke la deg lure, Gunnar! I det ene øyeblikk går FrP i protesttog mot bompenger. I neste øyeblikk vedtar de bygging av digre motorveier. Og bilistene må betale! Resultatet? Galopperende bompriser over hele landet. MDG, derimot, vil utbedre eksisterende veier i stedet. Det gir lavere bompenger for bilistene.

2) Alle politiske partier stiller seg bak bompengene i Oslo

Alle partier, fra Rødt til FrP, har stemt for høyere bompenger i Oslo, enten i fylkestinget i Akershus, i bystyret i Oslo, eller på Stortinget. Frp-samferdselsministeren har anbefalt dem. Hvorfor? Ikke for moro skyld. Oslo er proppfull av biler. Oslo er en av byene med mest kø i hele Europa. Bussen står fast. Folk kommer seg ikke frem, heller ikke varene. Næringslivet fortviler. Selv NHO ber om rushtidsavgift. Folk som ikke rekker jobben og varer som ikke kommer frem gir et samfunnsøkonomisk tap på 72 milliarder (!), målt i 2016-kroner. Det er helseskadelig å bo i Groruddalen, på Smestad, Skøyen og i sentrum øst. 200.000 puster giftig luft. Noe må gjøres, kjapt. Alle partier er enige med MDG i det. Derfor unisont flertall for litt høyere bompenger.

3) Høyre, Frp, Venstre og KrF vil gi bilistene bompengesjokk

Bompengeøkningen i Oslo fra oktober er på maksimalt 24 kroner ekstra i rushtiden. Det er ingenting mot det som kommer som følge av utbyggingen av E18 inn mot Oslo, som Høyre, Frp og Venstre presser gjennom mot Oslos og MDGs vilje. E18 blir svindyr. Den samlede prisen for pendlere kan bli 250 kroner tur-retur for pendlere fra Akershus. Vil Stavrum kjøre i demonstrasjonstog da?  

4) Hvem må betale? Folk som Stavrum!

Stavrum påstår at det er de med dårlig råd og eldre dieselbil som får svi. Det er feil. Analyser viser at det er menn med høy inntekt på jobbreise som rammes mest av bompengeøkningen. Altså folk som Stavrum. På Bygdøy stiger antall bilturer som må betale bompenger fra 8 til 60 prosent. Nordøst i Oslo betaler de allerede bompenger: Her stiger andelen bare fra 41 til 59 prosent. Og de fattigste har ikke råd til bil. De tar bussen, og de vil komme seg fortere fram nå.

MDG er ikke mot bil. Vi er for bedre framkommelighet og renere luft for alle, også bilister. Vi er for bompenger bare når det gir klare samfunnsfordeler, ellers ikke. Vi er for at kollektivprisene ikke skal øke, mens Høyre tvinger prisene opp. Vi er for at Oslo-folk skal ha ren luft å puste i. Vi er for en enda større satsing på buss, trikk og T-bane på innfartsårene i Oslo og Akershus, som vi nå kan finansiere bl.a pga litt mer bompenger. Vi er for et Oslo der folk i framtiden slipper å stå i evig bilkø.

TUNNELSYN? Gunnar Stavrum.

hits