hits

Press play, Uber! 

kommentarer

Av Fredrik Juel Hagen, sentralstyremedlem, Fremskrittspartiets Ungdom 

Mandag annonserte Uber at de setter lavpristjenesten Uber Pop på pause inntil videre. Etter tre år i motvind med lange rettsaker og millionbøter har det blitt en kostbar affære for transportselskapet. Likevel er det lite som tyder på at Uber ønsker å gi seg i Norge. 

Hva nå? 

Fra 1. november slutter Uber Pop å kjøre i Oslos gater, men før det er regjeringen nødt til å ta stilling hvordan regelverket skal være i fremtiden. Dagens løyveordning er i strid med etableringsretten, som er en grunnstein i EØS-loven. Til tross for for at ESA krever endring har norske myndigheter utsatt avgjørelsen i to omganger. 27. oktober er de nødt til å ta en avgjørelse om Uber og andre nye transporttjenester får livets rett. 

Uber-sjef Carl Edvard Endresen: - Den risikoen sjåførene utsettes for, unner jeg selvsagt ingen. Det er helt uholdbart

Uklarhet er ingen velgermagnet 

Å være uklare i sine standpunkt er det få partier som tjener på, i hvert fall ikke Fremskrittspartiet. Roger Schjerva i IKT Norge sier FrPs samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen, har drept Uber for å vinne stemmene til drosjesjåførene, som ikke en usannsynlig tanke. Men om det så har vært et strategisk valg, har det ikke fungert. Norges Taxiforbund advarte før valget mot å stemme på regjeringspartiene og sa at «drosjenæringen som sådan er tjent med et regjeringsskifte» og begrunner det med at liberaliseringtilhengere har fått for høyt spillerom i Høyre og Fremskrittspartiet. 

Fredrik Juel Hagen 

Motstanden er fiktiv 

Selv om Norges Taxiforbund, som sterkeste motstander av Uber, sier de taler på vegne av hele taxinæringen, er det langt ifra sannheten. Taxiforbundet organiserer kun løyvehavere, som er om lag en fjerdedel av de som kjører taxi i Norge. Det er kun løyvehaverne som kommer bedre ut med dagens regulering, siden det gir dem monopol på persontransport fra dør til dør. Majoriteten av taxisjåførene, som ikke har eget løyve, har ingenting å tjene på dagens regulering. Det til tross for at de trekker det største lasset i det som er et av Norges mest utakknemlige yrker. 

Les også: Tull fra taxiforbundet

FrP må bevise at de står ved sitt program 

27. oktober går fristen ut for å svare på ESA-kravet. Det er dagen regjeringen må bevise for seg selv at de forholder seg til sine egne partiprogram. Fremskrittspartiet og Høyres program er klare på at nye transportformer må reguleres og lovliggjøres. Nå er det på tide å gjøre ord til handling. Forhåpentligvis holder ikke Uber lenge på pauseknappen, før de igjen kan trykke «play».