hits

Press play, Uber!

Av Fredrik Juel Hagen, sentralstyremedlem, Fremskrittspartiets Ungdom 

Mandag annonserte Uber at de setter lavpristjenesten Uber Pop p pause inntil videre. Etter tre r i motvind med lange rettsaker og millionbter har det blitt en kostbar affre for transportselskapet. Likevel er det lite som tyder p at Uber nsker gi seg i Norge. 

Hva n? 

Fra 1. november slutter Uber Pop kjre i Oslos gater, men fr det er regjeringen ndt til ta stilling hvordan regelverket skal vre i fremtiden. Dagens lyveordning er i strid med etableringsretten, som er en grunnstein i ES-loven. Til tross for for at ESA krever endring har norske myndigheter utsatt avgjrelsen i to omganger. 27. oktober er de ndt til ta en avgjrelse om Uber og andre nye transporttjenester fr livets rett. 

Uber-sjef Carl Edvard Endresen: - Den risikoen sjfrene utsettes for, unner jeg selvsagt ingen. Det er helt uholdbart

Uklarhet er ingen velgermagnet 

vre uklare i sine standpunkt er det f partier som tjener p, i hvert fall ikke Fremskrittspartiet. Roger Schjerva i IKT Norge sier FrPs samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen, har drept Uber for vinne stemmene til drosjesjfrene, som ikke en usannsynlig tanke. Men om det s har vrt et strategisk valg, har det ikke fungert. Norges Taxiforbund advarte fr valget mot stemme p regjeringspartiene og sa at drosjenringen som sdan er tjent med et regjeringsskifte og begrunner det med at liberaliseringtilhengere har ftt for hyt spillerom i Hyre og Fremskrittspartiet. 

Fredrik Juel Hagen 

Motstanden er fiktiv 

Selv om Norges Taxiforbund, som sterkeste motstander av Uber, sier de taler p vegne av hele taxinringen, er det langt ifra sannheten. Taxiforbundet organiserer kun lyvehavere, som er om lag en fjerdedel av de som kjrer taxi i Norge. Det er kun lyvehaverne som kommer bedre ut med dagens regulering, siden det gir dem monopol p persontransport fra dr til dr. Majoriteten av taxisjfrene, som ikke har eget lyve, har ingenting tjene p dagens regulering. Det til tross for at de trekker det strste lasset i det som er et av Norges mest utakknemlige yrker. 

Les ogs: Tull fra taxiforbundet

FrP m bevise at de str ved sitt program 

27. oktober gr fristen ut for svare p ESA-kravet. Det er dagen regjeringen m bevise for seg selv at de forholder seg til sine egne partiprogram. Fremskrittspartiet og Hyres program er klare p at nye transportformer m reguleres og lovliggjres. N er det p tide gjre ord til handling. Forhpentligvis holder ikke Uber lenge p pauseknappen, fr de igjen kan trykke play. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar