hits

Med lisens til kvele mangfoldet

Oslo 20170622.Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen under NRKs presentasjon av smakebiter fra hstens TV-programmer.Foto: Hkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
NRK og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen undergraver inntekter for de tradisjonelle mediene med sin nettavis, mener Nitteberg. Foto: Hkon Mosvold Larsen

I hvilke andre deler av samfunnet ville politikerne akseptert den konkurransevridningen NRK nyter godt av?

Av Helge Nitteberg, sjefredaktr i Nordlys.

NRKs lisensfinansierte gratisfest har to store vinnere: Google og Facebook. Den strste taperen kan bli lisensbetalerne og vrige mediebrukere.

Musklene til NRK, med hele 5,8 milliarder i mediesttte i 2017, blir bare strre og strre i konkurransen med de kommersielle mediene. Det hadde ikke behvd vre et stort problem for mediebrukerne. Problemet er bare at statskanalen blir mer og mer lik de andre mediene.

Les ogs: NRK-lisensen kes med 108 kroner

Dette ser vi langs tre akser. For det frste mtes vi p nett, som er blitt den viktigste plattformen for bde NRK og oss andre. Det er en helt naturlig utvikling i den digitale tidsalder.

Innlegget ble frst publisert hos Nordnorsk debatt

Men likheten stopper ikke der. For NRK tilbyr mer og mer innhold i form av tekst og bilder. Det er et faktum. Den som er i tvil kan ta turen innom nrk.no og telle antall tekstsaker som dominerer p forsiden.

Det blir for alvor problematisk nr NRK, p nett - med tekst og bilder - lager mer og mer innhold som er forsvinnende likt det resten av mediehusene lager.

Ikke bare er mye av innholdet likt. Sttt og stadig snakker vi om vaskeekte kopier p NRKs nettavis.

Les ogs: Regjeringen ville temme NRK, men etterlater seg en statskringkasting som er sterkere enn noensinne

Mandag denne uken fikk vi i Nordlys et tips om en jeger som hadde sttt p en stor bjrn i indre Troms. Jegeren hadde bilder og video av bamsefar.

Vr reporter gjorde det hun kan best, det hun lever av og for; hun lagde et flott intervju med jegeren, og srget for at historien ble publisert p nordlys.no.

Historien ble forbeholdt vre abonnenter. I en tid hvor de amerikanske gigantene Facebook og Google sluker stadig mer av den digitale annonsekaka, er det abonnementsinntektene som i kende grad skal sikre arbeidsplassene i norske mediehus. 

Les ogs: Vi trenger ikke NRK som en maktfaktor i samfunnet

For  lykkes med det, m vi ha godt og unikt innhold. Og det var det vr reporter trodde at hun hadde. En unik historie som kunne bidra til finansiere lnna hennes, og journalistikken.

Men den gang ei. NRK gjorde det kunststykke kopiere saken, sette tre (!) reportere p den, og publisere den i sitt store gratisunivers.

Ikke bare undergraver NRK abonnementsmodellen, som er s avgjrende for at kommersielle mediehus skal kunne drive med god og vesentlig journalistikk. NRK undergraver ogs det som er igjen av annonseinntekter i de tradisjonelle mediene.

For ikke bare kunne NRK tilby bjrnehistorien gratis. Alle som ville se videoen med bjrnen i indre Troms, kunne se den direkte p Facebook-sidene til NRK.

Facebook er alts ikke bare en plass hvor NRK deler innhold som sender seere og lesere hjem til kanalens egne plattformer, slik andre medier gjr. Statskanalen vr bruker ogs den amerikanske giganten som plattform for direktepublisering - i en skala som gjr at man av og til lurer p om det er en del av samfunnsoppdraget til NRK  fylle opp bankkontoen til Mark Zuckerberg.   

Helge Nitteberg. Foto: Nordlys

Konkurransevridningen har gtt altfor langt. I hvilke andre deler av samfunnet hadde man akseptert noe slikt? Hva om Freia melkesjokolade fikk en statlig konkurrent som produserte og ga vekk gratis sjokolade? Ikke hvilken som helst sjokolade heller, men et identisk produkt; gratis Kvikklunsj. Eller hva om Rema 1000 hadde blitt mtt av en offentlig finansiert aktr, som slettes ikke var noen bestevenn, men ga vekk det samme sortimentet helt gratis?

For ikke  snakke om en lokal bedrift. Hva om Toyota-forhandleren Tormod Harila i Troms mtte konkurrere med et agentur p nabotomta som ga vekk biler?

Der NRK kunne brukt mer av sine ressurser p belyse de delene av norsk samfunnsliv, som ikke fr oppmerksomhet fra medier som skaper lokale arbeidsplasser og bidrar med betydelige skatteinntekter, bruker NRK i stedet tid p kopiere medier som opererer i et marked for finansiere journalistikk.  Alt for opprettholde den glansede fortellingen i sine rsrapporter om at ni av ti nordmenn bruker NRK. S kan man g til Stortinget og be om pfyll, og enda flere milliarder til Marienlyst.

Les ogs: Frustrert over NRK, TV 2 og pressesttte-avisene i Oslo

P Marienlyst er dette tilsynelatende ikke et problem. De fraber seg kritikk og later som om vi som stiller sprsml, gjr det fordi vi er misunnelige og grter for vr syke mor.

Derfor har jeg ingen forventninger lenger til at NRK vil forske regulere seg selv og bidra til reelt mediemangfold - til beste for mediebrukere og demokratiet.

Politikernes forstelse av alvoret er heller ikke opplftende. For si det mildt. Men det er lov hpe. Det er p hy tid at feige og unnvikende politikere tar et oppgjr med NRK. Statskanalen m f en ny kurs, og de ansatte br f et kurs i hva NRKs selvstendige ansvar for mediemangfold faktisk innebrer.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar