hits

Parkeringsforslag p ville veier

Tidligere sto det parkert biler p Fridtjof Nansens plass utenfor Oslo rdhus. Foto: Maria Schiller Tnnessen/Nettavisen

Av Harald Jachwitz Andersen, direktr i Hovedorganisasjonen Virke

Nr Oslo skal f nye parkeringsnormer m tiltakene gjre byen bedre og mer miljvennlig - og ikke motsatt.

Byrdet skal vedta nye parkeringsnormer for Oslo. Forslaget har vrt p hring. Et miljvennlig og grnnere byliv krever en kunnskapsbasert politikk. Gode analyser som fr fram faktiske konsekvenser av tiltakene etterlyses.   Virke frykter at mange innbyggere og politikere i Oslo ikke har ftt ynene opp for hva man legger opp til. Det er spesielt uheldig at konsekvensene av kreve tett-by-norm for knutepunkter i ytre by utenfor ring 3 ikke er forsttt og beskrevet p en ordentlig mte. Virke advarer derfor sterkt mot innfre de nye parkeringsnormene som foresltt.

Hindre omstilling og nringsutvikling

Det er foresltt redusere det parkeringstilbudet nringsvirksomheter kan ha for nybygg, og etter ombygging og bruksendringer med 67 til 92 prosent. Reglene gjelder alle typer biler, ogs el-biler.  Vre beregninger viser at reduksjonen for detaljhandel, industri og verksted og kontor er over 70 prosent, for kino og teater over 80 prosent, mens reduksjonen for hotell, restaurant, kirke- og forsamlingslokale, samt bilverksted er over 90 prosent i ytre by. Selv Energigjenvinningsetaten skriver i sitt hringssvar om forslaget at det vil kunne medfre sterkt redusert effektivitet med pflgende merkostnader for drift av industrianlegg generelt, og Haraldsrudanlegget spesielt.  Vi ser ellers at flere bydeler uttrykker sin bekymring for blant annet kt press p gateparkering lokalt.

Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix

Les ogs: Oslo kommune kjpte 24 parkeringsplasser til 450.000 per stykk

Skaper mer kjring

Oslos styrende politikere m holde tunga rett i munnen. Her foresls tiltak som bommer p egne miljml. Transportkonomisk institutt og Plan- og bygningsetaten vet at slike tiltak vil ha lite effekt p kjringen.

Virke, som TI, mener parkeringsbegrensninger knyttet til kontorarbeidsplasser vil ha effekt fordi vi m reise til jobben uansett. For handelsreiser er det annerledes. Man reduserer ikke kjring til butikk ved fjerne mye parkering noen steder. Handelen kan ikke velge reisemte for kundene. Nr butikken i nabolaget blir for upraktisk, er det greit reise litt lenger for mange. Analyser av folks handlemnster levner ingen tvil om det. En gjennomsnittlig handlepose fra en dagligvarebutikk uten parkering har en verdi under 100 kroner, mens kjpesenterposene ligger p det tredobbelte. Dermed vil en utvikling med storhandelskonsepter og med lettvinte parkeringsfasiliteter p steder med drlig kollektivdekning i og utenfor Oslo forsterkes, mens gatebildet ellers blir grere.

Les ogs: Alle som jobber i sentrum, skal nektes bruke bil, men ikke Stortinget og Oslo kommune

Harald Jachwitz Andersen

Barriere mot modernisering og miljomstilling

Oslos byrd har ogs ambisjoner om fortetting og boligprosjekter langs t-banens stasjoner. Vi ser n at parkeringsbegrensningene vil blokkere gode prosjekter fordi de de ikke kan gjennomfres som forutsatt. StorOslo Eiendoms planer for Karlsrud Senter og Norgesgruppen Eiendoms planer for Tsen nrsenter er helt konkrete eksempler hvor forslaget vil blokkere for gode prosjekter.

Les ogs: Miljpartiet byttet ut parkeringsplasser med blomsterkasser

Forslaget har derfor dobbel negativ effekt: Folk kjrer lengre enn ndvendig for handle, og planlagte satsinger i mer miljvennlige lokaler str i fare nr tilgjengeligheten reduseres s mye.

Lite gjennomtenkt parkeringspolitikk vil sl negativt ut for nring, arbeidsplasser, lokalmilj og klima. Vi hper Oslos politikere vil se p parkeringsnormene p nytt, p et bredere transportfaglig og nringspolitisk grunnlag. Samarbeid og kunnskap er ndvendig. Vi bidrar gjerne.                                                 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar