hits

Gratulerer, Statoil! N m dere bare skifte navn

Havvind-investeringene markerer starten p en ny, norsk energira. Hper jeg.

Stortingskandidat for MDG i Oslo, Per Espen Stoknes, hper p en ny ra for Statoil. Foto: Thomas Ekstrm/Miljpartiet De Grnne

Av Per Espen Stoknes, Stortingskandidat, Oslo MDG

Statoil har den siste tiden skrytt uhemmet av sine investeringer i havvind. En liten gratulasjon er selvflgelig p plass.

Statoils stolthet er delvis berettiget, nr de, i likhet med resten av verden, skrur investeringene over til fornybare energikilder. Ikke for berettiget, alts. Det gr for treigt - investeringene i fornybar er enn en beskjeden start. Men stolte er de.

Gir inntrykk av vre miljvennlige
Det skjer nemlig interessante utviklinger p kommunikasjonsfronten. Miljpartiet De Grnnes Rasmus Hansson langet ut mot Statoils reklamer, hvor de hadde investert i en 16-siders (!) annonse i A-magasinet. Ogs i fjor la Statoil spekulative reklamepenger i Schibsted-kassa, nr de ville snakke med ungdom om hvordan de sammen kan lse klimautfordringene.

Statoil forsker alts overbevise oss om at fornybare kilder og klimafokus, det er de gode p. Realiteten er en svak satsning fra et selskap som har enorme muskler: Statoil sier selv at mellom 80% og 90% av investeringene deres vre p fossil, selv i 2030.

Apropos - for kort tid siden kom nyheten om at Norsk petroleumsinstitutt bytter navn til Drivkraft Norge. Lurer p hvorfor.

Verden ser mot nye energikilder
Over hele verden satses det enormt p fornybare energikilder. Kina er giganter p sol, mens Trump sverger til kull - selv om han riktignok vurderer bygge en solcellemur mot Mexico - nettopp fordi den vil betale for seg selv.

Hvilken side av historien vil Regjeringen, og Norge forvrig, sitte p? Landet vrt str overfor et veiskille. Skal vi g foran, som Frankrike gjr, n de slutter med leting etter ny olje og gass? Eller skal vi sakke akterut, og bli en gjenglemt kjempe i den nye energialderen?

Hvis vi vil drive et skikkelig land, br vi skifte kurs. Hvis Statoil vil drive skikkelig PR-arbeid, m de i det minste skifte navn.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar