hits

Kjre Jonas, vil du st fast ved E18?

E18, Vestkorridoren. Illustrasjon: Statens Vegvesen

Av Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktr i Hovedorganisasjonen Virke

Denne uken ble det kjent at Arbeiderpartiets stortingsgruppe sttter en sammenhengende utbygging av E18, og at utbygging skal skje helt til Ramstadsletta i frste byggetrinn. Dette er svrt gledelig. E18 Vestkorridoren gjennom Brum er Norges mest trafikkerte veistrekning med en rsdgnstrafikk p 80-90 000 kjrety.

Nasjonal hovedfartsre

Et velfungerende samferdselssystem er en forutsetning for kunne gjennomfre jobbreiser og varetransport, samt for skape arbeidsplasser og verdiskaping. Det er av stor nasjonal og regional betydning at E 18 bygges ut slik at kapasiteten i Vestkorridoren blir tilstrekkelig til hndtere fremtidens trafikkkning. Trafikken forbi Lysaker Vest er landets hyeste og hvilken betydning veien har som hovedfartsre er som mest synlig i disse dager. I juni er trafikken ofte p sitt hyeste.

Jonas Gahr Stre leder i Arbeiderpartiet. Foto: VIdar Ruud/NTB Scanpix

Fremtiden kommer raskt

Befolkningen i Oslo vil trolig ha passert 800.000 i 2040, mens befolkningen i Akershus trolig ha passert 750.000 i samme periode. Et allerede belastet samferdselssystem m bygges ut for kunne klare kningen i jobbreiser og nringstrafikk. Transportkonomisk institutt har ansltt at nringstransporten i Oslo-regionen vil ke med over 70 prosent frem mot 2040.

Veien har vrt kronglete

Virke har ved flere korsveier fremholdt hvorfor E18-prosjektet er s viktig. Vr glede over at Oslopakke 3-avtalen kom p plass, langt p overtid, snudde seg igjen til bekymring. I november s jeg behov for ta turen til Oslo rdhus for personlig overlevere et budskap om at veien ikke m treneres. P dette tidspunktet i november i fjor hadde byrdet i Oslo foresltt E18 inn mot Oslo som en by-tilpasset vei, dimensjonert for maksimum 70 km/t. Forslaget ble oppfattet som en omkamp fra byrdets side, etter forhandlingene i Oslopakke 3.

Vibeke Hammer Madsen 2015
Vibeke Hammer Madsen

Gjennomfring m sikres

SV og MDG har varslet at Arbeiderpartiet m vre forberedt p forhandle om saken, dersom de skal i regjering med partiet. Det er en rlig sak. Og ingen m vre i tvil om at Virke er meget opptatt av at det ogs i samferdselssektoren m vre et sterkt fokus p milj. Men nringstrafikk kan ikke erstattes med buss. Dersom motstanderne av veien lykkes med stanse prosjektet, vil situasjonen for nringstransporten bli uholdbar. Det er ikke bra for hverken miljet, lnnsomheten eller det livet hver enkelt skal leve daglig sitte fast i lange ker p vei til og fra nye oppdrag. Jeg hper derfor lederen for landets strste parti kan forsikre om at Arbeiderpartiet ogs i neste Stortingsperiode vil st ved sitt standpunkt om sammenhengende utbygging av E 18.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar