hits

Syklister som et folkehelse-problem

bike in a paris
Av Paal-Gunnar Mathisen, distriktsleder Trygg Trafikk stfold

Som Distriktsleder i Trygg Trafikk ble jeg tidlig gjort oppmerksom p Blogger Bente Lunds innlegg om Syklister som er folkehelseproblem. Etter ha lest innlegget flere ganger ble jeg sittende igjen med en ugrei flelse. Det er viktig ha en debatt rundt konfliktene som ofte oppstr nr syklistene hver vr skal ut for dele veien med andre trafikanter. Husk: Vi har ingen rettigheter i trafikken, kun plikter.

Fakta-feil

Lunds innlegg bres dessverre fremover av for mange fakta-feil, trolig initiert av vre noe irritert og samtidig ikke ha satt seg inn i lovverket.  En slik sak nrer dessverre opp under en allerede oppildnet debatt, i digitale medier og nr sagt ute p veien. I hovedsak mener Lund at syklister ikke har noe i veien gjre. Spesielt ikke steder der det finnes sykkelstier. Det hun referer til, godt dokumentert med bilder, er gang og sykkelveier, der syklister kan ferdes p de gendes premisser. Dette i henhold til loven. Med andre ord skal syklistene sykle i tilnrmet gangfart, vike for gende- og for kjrende ved kryssende vei. Det er ofte dette som blir stridens kjerne. Hvorfor m syklistene p dd og liv, for det er det det er i mange tilfeller, sykle i veibanen. Det blir negativt referert til slike syklister som ikler seg sykkelty. Ty som gjr det noe mer behagelig for sykkelpendlere og treningsentusiaster. Mange er kledd i gule detaljer for vre synlig for andre trafikanter, og reduserer den ekstremt hye risikoen de utsettes for, nr de velger sykle i veien.

Drlige sykkelveisystemer

Dessverre er tilstanden p sykkelvei-systemene i Norge langt fra gode nok. Det jobbes nasjonalt og lokalt for bedre dette, men vi klarer dessverre ikke bygge oss ut av problemet p mange tir. De som velger bruke veien som tras gjr dette av mange grunner. Det kan vre forbudt for de bruke gang- og sykkelveiene grunnet for hy fart. Det kan ogs vre av praktiske hensyn siden gang- og sykkelstier ofte ender brtt eller ut i veien. Syklister nsker, p lik linje med andre kjrende komme seg raskest mulig til jobb, hjem eller andre steder. Noen er bare ut trener og har da ingenting gjre p gang- og sykkelveier.

Les osgs: Syklister m ogs vise hensyn

Folkehelseproblem

For gjre det klart. Syklister har de samme rettigheter i veien som andre kjrende og m ikke bruke gang- og sykkelveien. Likevel skal syklister, p lik linje med andre trafikanter, flge regelverket. Det kan oppleves uryddig siden syklistene kan bruke flere forskjellige systemer for komme seg frem. Av og p fortau. Kryssing av gangfelt. Litt ut i veibanen, og s litt inn p gang- og sykkelveien for s komme syklende p et sykkelfelt eller bare forbi biler i k, p hyre side. Ja, for det har de faktisk lov til. Som bilister har vi lov til bli irritert, men hva hjelper vel det. Vi kommer oss sjelden raskere frem, fr kanskje hyere blodtrykk som faktisk kan bli et folkehelseproblem.

Trygg Trafikks trafikksikkerhetsunderskelse utfrt av TNS-Gallup viser at det er stort spenningsniv mellom trafikanter p to og fire hjul: Hele 86 prosent av bilistene sier at de irriterer seg over syklister av og til eller oftere, mens 78 prosent av syklistene sier det samme om bilistene.

De som er gledelig er at de aller fleste syklister og bilister er flinke, viser hensyn til hverandre og bruker hodet. Men likevel. Statistisk sett vil 10 syklister d i 2017. Bare rundt 500 blir skade-registrert hvert r, men vi vet det her er store mrketall. Bare ved Oslo legevakt ble det ble det i 2014 behandlet mer enn 2100 skadde syklister. Ja vi snakker om et folkehelseproblem nr mange blir hardt skadd og drept hvert r.

Trenger holdningsendring

Trygg Trafikk mener det er behov for en holdningsendring bde blant syklister og bilister.  Alle trafikanter har lik rett p veien, og det er et nasjonalt ml at flere skal sykle. Da trenger vi bde fysisk tilrettelegging og en kulturendring hvor bde syklister og bilister tar ansvar for srge for trygg sameksistens i trafikken. Det er likevel til syvende og sist syklistene som er den mest utsatte parten i en kollisjon. Det hjelper dessverre lite ha retten p din side nr ulykken frst er ute. P den annen side er det sjfren som m leve med ha kjrt p og kanskje ende opp som ansvarlig for at en syklist blir skadet eller omkommer. Det skjer ogs alvorlige ulykker der syklister kolliderer med andre syklister.

Husk: Vi har ingen rettigheter i trafikken, kun plikter.

 

Her er Trykk Trafikks tips til deg som bilist:

  1. Bruk blinklys: droppe blinklyset kan fort bli fatalt hvis du har en syklist som tror du skal rett frem i blindsonen.
  2. Sjekk blindsona: Du skal alltid sjekke blindsona fr du svinger i et kryss, eller skal kjre ut i en rundkjring. Fr du vet ordet av det, har du en syklist i din blindsone.
  3. Kjr forbi med god margin: Ved forbikjringer av syklister m du regner strre margin enn med biler, p grunn av dragsuget. Blink ut og legg deg aller helst helt over i motsatt kjrefelt fr du kjrer forbi. Det anbefales minst 1,5 m avstand.
  4. Hold hodet kaldt: Ikke bli irritert og la deg friste til uforsiktige og nre forbikjringer. I verste fall kan det fre til livsfarlige situasjoner.
  5. Bruk blikket: Vr oppmerksom og bruk blikket slik at du ikke overser syklister i trafikken.
  6. Oppfr deg ordentlig: Mange sykkelmosjonister klager over bllete adferd fra sjfrer som bruker bde hornet og spylervske. Dette er bde farlig og ulovlig.
  7. Del veien: Syklisten har like mye rett til bruke veien som deg.  
Som syklist kan du sykle p veien og sykle to i bredden

 

Og til deg som syklist:

  1. Sk blikk-kontakt: Oppn blikk-kontakt med bilistene nr du skal krysse en vei eller en avkjrsel. Se og bli sett er alfa og omega for deg som syklist.
  1. Bruk armen: Som syklist er armen ditt blinklys. Gi tydelig tegn nr du skal svinge, srlig nr du skal krysse kjrebanen og svinge til venstre.
  1. Unng blindsoner: Du m aldri sykle opp p hyre side av store biler i veikryss. Da kommer du i sjfrens blindsone. Hold deg bak bilen.
  1. Bruk lys og refleks: Hvitt eller gult lys foran og rdt lys bak p sykkelen er pbudt ved drlig sikt og i mrke. Det samme gjelder rd refleks bak og hvit eller gul pedalrefleks.
  1. Bruk alltid hjelm: Faller du med hodet i asfalten vil hjelm kunne beskytte deg mot alvorlige hodeskader.
  1. Klr som synes: Bruker du klr med signalfarge og refleks er du mer synlig i trafikkbildet og det blir lettere for andre trafikanter se deg
  1. Ikke sykle mer enn to i bredden: Hvis veien er oversiktlig og det er lite trafikk, kan dere sykle to i bredden. Det gir en kortere forbikjringsstrekning for bilister.
  1. Slipp biler forbi: Vr oppmerksom p biler bak nr deg sykler p landeveien. Gi tegn, og slipp bilister forbi ved frste anledning.

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar