hits

Har ikke kunden alltid rett?

Executives working in call center
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

- Nringslivet har samlet troppene mot forbrukernes rettigheter til reservere seg mot unsket telefonsalg. Hva skjedde med sette kunden frst?

 Av forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth

Ole-Martin Finstad i Tun Media er blant de siste av en lang rekke aktrer fra nringslivet som uttrykker motstand mot regjeringens forslag til innstramminger i reglene for telefonsalg. Han hevder, som mange andre fr han, at de foresltte endringene i telefonsalgsreglene i praksis er et forbud mot oppflging av egne kunder. Dette er ikke riktig.

Iflge forslaget, som n skal behandles i Stortinget, skal telefonsalg fortsatt vre lov. Nringsdrivende kan dermed ringe til alle som ikke har reservert seg mot telefonsalg. Forslaget innebrer derimot at rundt to millioner nordmenn som har reservert seg mot telefonsalg, skal slippe bli kontaktet av nringsdrivende de har et kundeforhold til, med mindre de har gitt klart uttrykk for at de nsker det. Er ikke dette et viktig prinsipp i all handel - nemlig sette kundens interesser frst?

KUNDEFOKUS: sette kundens interesser frst er et viktig prinsipp i all handel, understreker forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth

Ptrengende og irriterende

Mange forbrukere som kontakter oss, opplever telefonsalg som en ptrengende og irriterende form for markedsfring. SIFOs underskelser viser ogs at rundt halvparten av de spurte opplevde det som plagsomt bli oppringt fra virksomheter de hadde et kundeforhold til. En gjennomsnittlig forbruker har mange kundeforhold. Med bank, forsikringsselskap, mobilleverandr, strmleverandr, bredbndstilbyder, aviser og mye mer. Da sier det seg selv at potensialet for f unskede telefonhenvendelser, selv om du har reservert deg, er stort.

Forslaget vil ikke fre til s vesentlige innskrenkninger i muligheten virksomhetene har til flge opp eksisterende kunder som bransjen pstr. Nr et samtykke er innhentet, er det fullt mulig ringe kunden for selge dem nye produkter. Og det vil fortsatt vre lov ringe kundene for yte kundeservice - for eksempel for informere om at forsikringsavtalen er i ferd med lpe ut. Dersom forbrukeren i en slik telefonsamtale viser interesse for nye produkter, har virksomheten full anledning til flge opp dette. Men det skal skje p kundens initiativ.

Mange muligheter

Virksomhetene kan, akkurat som i dag, kontakte kundene per SMS, e-post, eller brev - som ogs er mer egnede kanaler nr man som forbruker skal ta stilling til kompliserte tilbud.

Og, ikke minst, det er foresltt en seks mneder lang overgangsordning, hvor bedriftene kan avklare med kundene sine om de fortsatt nsker bli kontaktet p telefon, selv om de har reservert seg. Ole-Martin Finstad og andre nringsdrivende vil i denne perioden ha mange muligheter hvor de enkelt og praktisk kan innhente samtykker fra sine kunder. Og de slipper bruke tid p irritere de kundene som ikke nsker bli kontaktet p telefon.  For det er vel verken Finstad eller andre nringsdrivende tjent med.

Innlegget sto frst p trykk i Dagens Nringsliv 21.02.2017.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar