hits

Sykepleier Michael, du er min helt!

Oslo 20151119.Legevakten i Oslo sentrum torsdag kveld. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Legevakten i Oslo. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Jeg er stolt av vre sykepleier, og er enda litt mer stolt etter min erfaring som pasient.

Av Siri H. Myklebust, enhetsleder avdeling for kompleks epilepsi-SSE, Oslo universitetssykehus

Innlegget ble frst publisert i Sykepleien. 

Oslo legevakt, en romjulsdag befinner jeg meg som pasient, akutt innlagt p Oslo kommunale legevakt. Jeg har liten erfaring som pasient, s dette var en uvant situasjon for meg. Jeg fikk virkelig erfare hvor liten man fler seg nr man ikke er i stand til ta vare p seg selv, og blir akutt hjelpetrengende. Denne erfaringen skal jeg ta med meg videre i mitt arbeid som sykepleier, men jeg nsker her bermme de som var p vakt denne dagen. I deres yne var nok dette en ganske ubetydelig hendelse, for meg var det en viktig erfaring!

Les ogs: Pasientenes rettigheter kommer frst

Omsorgsfull holdning

Alle, fra AMK-personell p telefon, ambulansepersonell, leger og sykepleiere p Legevakten og drosjesjfren som kjrte meg hjem til slutt, viste en omsorgsfull holdning og jeg erfarte en vennlig, profesjonell behandling i alle ledd. Dette til tross for at systemet var helt overbelastet; det var venting og atter venting.  Det var fullt p alle KAD/obs.poster og ingen isolater oppdrive. Travelheten var sikkert enorm, men dere greide beholde roen, slik at pasientene fikk informasjon og omsorg. Men, jeg vil srlig trekke frem n; sykepleier Michael, du er min helt!

Dette var sikkert en vanlig aftenvakt for deg, selv om den nok var litt ekstra travel.

Selve kjernen i faget

Jeg hadde mange timer med mulighet til observere der jeg l, fullstendig avhengig av hjelp. Jeg tror det var totalt 5 senger (brer) i rommet, med en stadig utskiftning, gjennom to vaktskift. Pasientenes diagnoser varierte fra psykiatri, hodetraume, sprsml om appendisitt, gallesten og virusinfeksjoner.

Jeg l og lyttet til dine sprsml til pasientene rundt meg; hvordan du tilpasset deg til hver enkelt pasient, og jeg anerkjente hvordan du presist srget for f informasjon uten trette ut pasienten med mange sprsml, hvordan du ga korte, oppmuntrende kommentarer uten skravle, hvordan du informerte om hva som skulle skje og hvorfor, hvordan du srget for opptre rolig, med godt hndlag, behagelig stemmeleie og lydhr for endringer i pasientens tilstand.  Alle de sm, sm tingene som vi som sykepleiere har lrt om viktigheten av, men som er s lett glemme, lett ignorere p en travel vakt. Mye kan virke s banalt nr man er frisk, og lite betydningsfullt sett i forhold til f.eks. den teknologiske kompetansen som blir viktigere og viktigere i vr tid, men det er disse sm detaljene som utgjr hele verden nr du er hjelpetrengende, og som i Nightingales nd er selve kjernen i faget.

Ser den hjelpetrengende

Jeg er stolt av vre sykepleier, og er enda litt mer stolt etter denne pasienterfaringen. Vi utgjr en forskjell for pasientene, hvis vi bare evner  se den hjelpetrengende, den som er avhengig av vr hjelp.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar