hits

Tull fra Taxiforbundet

Av Fredrik Juel Hagen

Sentralstyremedlem, Fremskrittspartiets Ungdom

Taxiforbundets redaktr, Atle Hagtun, bruker store ord nr han omtaler Uber som ulovlig virksomhet og et angrep p det norske velferdssystemet. Det er ikke rart Taxiforbundet skjelver i buksene nr deres nring mter konkurranse for frste gang p flere tir.

Latterlige pstander

Under Debatten p NRK i januar klarte Taxiforbundets styreleder si at Ubers partnersjfrer var NAV-klienter som ikke betaler skatt. Det blir ikke bedre av at Hagtun i sitt innlegg omtaler Uber som parasitter. Den slags retorikk hrer ikke hjemme i seris debatt.

Videre gjentas pstanden om at Uber er organisert skattesnyteri. Det er penbart feil, og Hagtun burde vite bedre. Skattedirektren har selv uttalt at Ubers plattform er bedre egnet for hente ut opplysninger om sjfrenes inntekt enn et tradisjonelt taksameter. Og nr 8 av 10 kroner forblir i Norge, er skattegrunnlaget vesentlig bedre enn andre utenlandske selskaper som driver i Norge.

Konkurranse fungerer

Det er ingen nyhet, men det m penbart gjentas: Konkurranse fungerer, og det kommer til gode for forbrukerne. Det virker litt banalt av Taxiforbundet s tvil om grunnleggende markedskonomiske prinsipper i 2016. Det holder ikke lenger skyve foran seg en 15 r gammel studie som pstr at deregulering av drosjemarkedet ikke kan fungere p grunn av "markedssvikt". Om det s var sant, har det skjedd et par ting p teknologifronten siden den gang, som har gjort det mulig lage tjenester der tilbudet til mye strre grad samsvarer med ettersprselen.

Selv nr Uber har vrt utenfor det regulerte markedet, har dette lagt press p de etablerte i drosjenringen. Christiania Taxi startet med makspris for turer innenfor ring 1 i Oslo til 99 kroner. Flere har utviklet mer kunderettede bestillingslsning, f.eks. appen TaxiFix som har mulighet for avtale fastpris og hentetidspunkt med et par enkle klikk. Aldri har det skjedd s mye innovasjon og nytenkning i drosjenringen som n. Det skal de faktisk ha skryt for.

Hva m gjres?

Frst og fremst kan vi g vekk fra hvorvidt Uber er lovlig i Norge. Uber er kommet for bli. N handler det heller om hvordan vi kan lage gode rammer rundt de nye aktrene i nringen, slik at du ikke skal risikere bli fratatt frerkortet fordi du kjrer for Uber. FpU mener, i likhet med Konkurransetilsynet, at alle serise aktrer br kunne drive persontransport p like vilkr. Hvis Taxiforbundets medlemmer hper p gjre annet enn st p tomgang i rene fremover, er ogs de ndt til imtekomme dette.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar