hits

Litt mer om tegneseriehelter og sensur

kommentarer
Denne tegningen ble ikke godtatt av læreren.

Av Farjam Movafagh, styremedlem Senter for Sekulær Integrering

I forrige uke skrev jeg om en 11-åring som ikke fikk lov til å tegne Muhammed på skolen.

 Her er en liten epilog, i tilfelle du skulle være nysgjerrig på fortsettelsen.
Som jeg skrev, sendte jeg innlegget pr. mail til rektor. Jeg gjengir svaret fra rektor i sin helhet, anonymisert og med forfatters tillatelse: 

Hei.
Takk for vedlegget. 
Vi som skole deler synet om at situasjonen, slik den er beskrevet, ikke burde funnet sted. Den bryter med skolens generelle pedagogisk praksis og bidrar til selvsensur og ikke ytringsfrihet. Saken følges opp med den involverte lærer og med resten av skolens personale. 


Skolen og lærer hadde ingen intensjon om å støtte konservative og radikale grupperinger, ei heller å hindre elevene i å stille kritiske spørsmål om islam. Vi tar allikevel selvkritikk på at utøvende pedagogiske praksis, uavhengig av intensjon, fikk mange uheldige ringvirkninger. Det er ingen sentral bestemmelse som forbyr tegninger av Muhammed. Skolen ønsker i samarbeid med hjemmet å legge et grunnlag for livslang læring som utvider kunnskapen om og forståelsen av de demokratiske ideene.  


I formålsdelen av læreplanen i KRLE står det: Opplæringsloven legger til grunn at undervisningen skal være objektiv, kritisk og pluralistisk. Det innebærer at den skal være saklig og upartisk og at de ulike verdensreligioner og livssyn skal presenteres med respekt. Det innebærer at alle religioner og livssyn skal behandles på en faglig og sakssvarende måte ut fra sitt særpreg og mangfold.  
Dette skal være vår rettesnor i forhold til undervisningen i KRLE. 

Vennlig hilsen
XXXXXXXXX
Rektor 
XXXXXXX skole

Skolen tar altså selvkritikk. Det gjør meg glad og optimistisk. Det er grunn til å håpe at noe lignende ikke vil skje igjen på akkurat denne skolen.
Og nå: Det som gjør meg trist. Noen kommentarer dette innlegget har fått. 

Les også: Om tegneseriehelter og sensur


Jeg har sett reaksjoner fra lærere som ikke finner noe kritikkverdig ved det som skjedde. At lærerens tilnærming er et eksempel for etterfølgelse. Med andre ord er det nærliggende å anta at lignende hendelser har hendt før andre steder, og at vi må forvente at slikt skjer igjen. All den tid vi ikke lenger kan fortsette å ta ytringsfriheten for gitt, er nødvendig med sentrale retningslinjer, slik at noe slikt ikke skjer igjen. 
Det har også vært en del hat. 

Farjam Movafah


Jeg og mange andre selverklærte humanister som skriver fritt om islam har en stemme i hodet hver gang vi ytrer oss. Denne stemmen skriker advarsler om hvordan det vi skriver kommer til å bli misbrukt av de som drives av hat og fordommer. At det kommer til å bli aktivt brukt for å dehumanisere og sverte muslimer som gruppe. Slik jeg ser det, er det et mye større onde at kritikkverdige forhold i samfunnet forblir i mørket, enn at en liten gruppe hatere får litt mer ammunisjon å kose seg med. 


Jeg har sett læreren (som jeg heldigvis anonymiserte) bli kalt «landssviker», og at vedkommede snarest bør «sparkes til araberland». Dette står i sterk kontrast til mors beskrivelse: en dyktig lærer med de beste intensjonene, og  som gjør sitt beste. Vi tråkker alle feil av og til. Kan dere ikke heller bare diskutere sak, uten å starte en krig? 


Også det verste grumset: «Jævla muslimer», «muslimer er så utrolig hårsåre», «muslimske menn er verre enn dyr» etc. 
Dere som skrev slikt, leste dere virkelig det jeg faktisk skrev? Jeg får gjenta meg selv:


«Det er slett ikke sant at muslimer blir krenket når noen tegner Muhammed. Det er mange sekulære og moderate muslimer som overhodet ikke bryr seg. Det er en fornærmelse mot disse at de settes i samme sekk som de som drepte halve redaksjonen til Charlie Hebdo.»

Les også: Krekar: - Nordmenn som tegner Muhammed fortjener å dø

Hvordan får dere kommentarene deres til å passe med at en av de drepte selv var en muslim? Ahmed Merabet  stilte seg selv mellom morderne og redaksjonen til Charlie Hebdo. Vil dere virkelig la Mulla Krekar og hans like få fortelle dere hva denne muslimske heltens religion gikk ut på? Eller hva han ble krenket av?
Til slutt, i rettferdighetens navn: Takk for alle de gode kommentarene. Gode diskusjoner mellom lærere, dere (også lærere) som viste forståelse for min reaksjon, dere som tok Charlie Hebdo i forsvar og understreket at motivene deres ikke var å mobbe noen. (Og til dere som fortsatt tror det: Ærlig talt! Tror dere virkelig noen gidder å sette sitt kjære liv på spill bare for å mobbe noen?)