hits

Miljvern er ikke moralisme


Av Une Aina Bastholm, nasjonal talsperson, De Grnne

Kan Miljpartiet De Grnnes landsstyrerepresentanter fly til Narvik? Ja. Vr politikk handler ikke om forby fly , flyturer eller biler, men innrette samfunnet slik at det lnner seg og er lettere velge miljvennlig, i hele landet. Hye klimagassutslipp har nemlig store kostnader, ogs for Norge.

Les ogs: 40.000 mener MDG br sykle til Narvik

Hvis De Grnne hadde ftt rent flertall, ville vi fortsatt hatt flyruter til Nord-Norge og biler p veiene. Men forurensingen fra fly m reduseres kraftig de neste rene. Det er en forutsetning for hindre klimaendringer som truer velferd og sikkerhet. For f til det m Norge gjre mange ting: Veksten i flytrafikken m ned. Vi m satse p biodrivstoff og annet miljvennlig drivstoff i fly, vi m bevilge mer penger til forskning og testing av miljvennlige alternativer, og vi m erstatte flyet med hurtigtog p de mest trafikkerte strekningene, slik de har gjort i Europa.

Selv om jeg personlig har stor glede av ta tog og buss opp til et mte i Narvik, er det ikke praktisk for de fleste. Arbeidet for bygge ut bedre kollektivtransport har nemlig gtt i sneglefart i mange r. De fire siste rene er 41 store riksveiprosjekter fullfrt, mot bare to nye jernbanestrekninger. Vi har ftt 31 kilometer jernbane, og 310 kilometer med vei. I Sverige har de gjort motsatt: De har satset p toget. Derfor tar turen mellom Oslo og Stockholm, en avstand p 417 kilometer i rett luftlinje, 4,5 timer. Til sammenligning er avstanden mellom Oslo og Bergen p 306 kilometer. Turen tar likevel minst 6,5 timer med tog.

Gunnar Stavrum: MDG kaster bort tiden til sine ledere

I vrt alternative statsbudsjett satser vi p toget. Og vi gjr det mulig for alle, ogs i Nord-Norge og i distriktene velge elbil. Vi ruller ut ladestasjoner for elbil p hver femte mil over hele landet. Vi satser ogs stort p kollektivtrafikk i tusenvis av tettsteder rundt omkring i det ganske land.

Samtidig vet vi at flyturene vre er et enormt forurensingsproblem. Flyreisene vre utgjr over halvparten av klimaeffekten fra reisene vre. Noen f flyturer rlig tilsvarer alle bilturer. Vi mener flyselskapene m betale den prisen forurensingen har for samfunnet vrt. At det ikke skal vre gratis forurense, er til og med Hyrefolk enige med oss i. Derfor sttter vi regjeringens flyseteavgift, og nsker ke den for bremse veksten i flytrafikken, og samtidig skaffe penger til utbygging av grnn transport.  De som bor steder der det ikke finnes et reelt alternativ blir tatt hensyn til med vr politikk.  Flyseteavgiften vi nsker innfre er langt lavere (150 kroner) p turer til Nord-Norge enn p turer mellom Oslo og Bergen (300 kroner).

Flyreiser gir mye klimagassutslipp, derfor er det sjelden De Grnne legger mter til steder hvor selv miljengasjerte m velge fly. Sist vi hadde et stort mte i Nord-Norge var i 2009, da landsmtet vrt ble holdt i Lofoten. Det grnne skiftet skal ogs skje i Nord-Norge, og Narvik har i tillegg en av Norges travleste havner og er knutepunkt for en rekke handelsvarer.  Av og til har vi behov for mter utenfor de aller strste byene. Det br vre en selvflge for et landsdekkende parti. Og av og til m selv en grnn politiker fly.

God miljpolitikk handler om gjre det lettere for alle leve miljvennlig.  Miljvern handler om legge til rette for samfunnet vi vil ha i fremtiden, og at alle bidrar med det de kan. Det er derfor vi engasjerer oss - for forandre. Det kommer bde jeg og De Grnne til fortsette med.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar