hits

En ny norsk jernbane

Oslo 20161017.
Ketil Solvik-Olsen fr presentert resultatene i en risikoanalyse av jernbanereformen. P kontoret har han modelljernbane.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Av Ketil Solvik-Olsen, samferdsminister (Frp)

Da kong Haakon 7. pnet Bergensbanen i 1909, kalte han det "vrt slektledds storverk". Over hundre r etter, str vi foran et nytt storverk p jernbanen. 

Den gang kostet storverket 52,5 millioner kroner, eller 3,1 milliarder i dagens kroneverdi. I dag bruker vi 6-7 ganger s mye hvert r for bygge, vedlikeholde og drive jernbane.  De neste rene foreslr vi investere 50 ganger det Bergensbanen kostet i 2017-kroner. Hyere krav til fart, komfort, sikkerhet og milj, gjr at det ikke blir like mange km jernbane for pengene som i 1909, men mange blir det!

Akkurat n graver boremaskinene seg frem gjennom Ulriken i Bergen for lage nytt dobbeltspor, og inne i fjellet st for Oslo blir Follobanen til. To gigantprosjekter. Og det er bare begynnelsen.

Vi former n en ny norsk jernbane. Den skal bygges med flere nye spor og tog. Den skal bygges med hyere sikkerhet og med et bedre tilbud for kunden. Nr vi har bygd den, skal vi vedlikeholde den slik at den fremstr like god for neste generasjon.

Vi har ikke tatt godt vare p jernbanen i Norge. I revis har skinner og anlegg forfalt litt etter litt. Mang en passasjer har sttt fortvilet p perrongen fordi systemet har kollapset, uten at vedlikeholdsbudsjettet har vokst. Med regjeringsskiftet i 2013 ble det annerledes. Norsk jernbane forfaller ikke lenger, den blir tvert imot stadig i bedre stand. Men vi har mye ta igjen.

Signalsystemet er foreldet. I mange r har dette gamle systemet frt til kansellerte tog. Tar du tog ofte, har du sikkert opplevd det. N skal vi bytte det ut med et moderne, digitalt signalsystem. Det vil koste om lag 24 milliarder kroner, og er en av de strste investeringene p norsk jernbane noensinne. Nr det er p plass, vil frre tog bli kansellert. Som passasjer vil du i strre grad kunne vre trygg p komme deg til jobb eller barnehage i rett tid. Vi har allerede startet, i stfold hster vi erfaringer og finner rom for forbedringer.

Vi skal ogs bygge nye spor. Prosjektene er mange. P alle de fire hovedlinjene ut fra Oslo, er det store prosjekter p gang. InterCity-satsingen vil gi en helt ny toghverdag for de reisende, med flere avganger, kortere reisetid og frre avlyste avganger. Mange prosjekter er n i planleggingsfasen, mens spaden er stukket i jorden andre steder, som for eksempel p Follobanen. I 2018 skal vi starte gravingen flere steder. Om noen r vil vi ha nye linjer mot nord, sr, st og vest.

P Bergensbanen graver vi oss n gjennom Ulriken. Vi forbereder ny Ringeriksbanen, som vil gi betydelig kortere reisetid og bedre tilbud. Senere skal vi fornye banen mellom Bergen og Voss, der man mange steder kjrer p de samme sporene som kong Haakon kjrte p for over 100 r siden.

Ogs p de vrige strekningene vil folk gradvis se forbedringer. Nye vognsett, flere krysningsspor, mer dobbeltspor. Og vi skal utforske ny teknologi. Mange vet kanskje ikke at det kjres mange dieseltog i Norge. Vi flger interessert med nr det n utvikles hydrogendrevne tog til utprving. Sammen med de andre tiltakene, som gjr at flere vil velge tog foran bil, vil dette bidra sterkt til det grnne skiftet.

Store investeringer er viktig, men ikke nok. Vi m ogs se p mten vi driver jernbanen p. Vi m tenke mer p de reisende og p godset som skal frem. Derfor omorganiserer vi n sektoren. Vi samler forvaltning og utbygging av jernbaneinfrastrukturen til statsforetaket Bane NOR med rammevilkr som skal gi mer jernbane for pengene. Staten skal fortsatt eie togene, linjenettet og signalsystemet gjennom statlige selskaper. Staten skal fortsatt bestemme tilbudet, og s skal vi sikre at de som leverer best tjenester fr bidra slik at du fr en best mulig reisehverdag. Det blir spennende se hvor kreative togselskapene vil vre for gi deg et bedre tilbud.

Vi har veldig gode erfaringer med Gjvikbanen, hvor NSB vant anbudet for over ti r siden. Tilsvarende har vi p tvers av ulike regjeringer hatt konkurranse innen luftfart, fergemarkedet og bussbransjen. N skal vi bruke erfaringene til utlyse anbud p jernbanestrekninger rundt Srlandsbanen og i Nord-Norge. Der spr vi rett og slett: "Hvem kan gi oss det beste tilbudet?" Med best mener vi det som er best for deg som kunde. Over statsbudsjettet skal vi fortsatt bidra til at togbillettene har en overkommelig pris.

Vi skal srge for at du kan kjpe billetter p tvers av togselskaper og andre kollektivtilbud. Gjennom et statlig selskap, Entur, skal vi utvikle et felles rute- og billettsystem som gjr det enklere vre kollektivreisende. Mlet er at du skal kunne kjpe din reise fra A til B p ett sted, selv om du tar bde buss, tog og bt for komme frem.

Store investeringer i norsk jernbane flges alts av en bedre organisering av sektoren - jernbanereformen - der hensikten er at du som kunde skal bli viktigere enn i dag.

Til sammen skal dette gi flere og bedre tog som gr oftere og i rute, flere og mer fornyde passasjerer, lavere utslipp ? og flere og mer spennende jobber i jernbanesektoren. Jeg tror kong Haakon ville vrt enig i at dette er vr tids storverk. Ganger 50.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar