20 år er selve evigheten!

Av Espen Asheim, Adm.dir i Egmont Publishing AS og stolt deleier av Nettavisen


Kjære Nettavisen,
Hjertelig til lykke med dagen! 


20 år er lang tid for folk flest. For 20 år siden fikk Beathe og jeg vårt første nydelige lille barn. Nå barberer han seg hver dag og sitter sikkert og drikker masse øl i helgene sammen med sine voksne studentvenner i Bergen. For 20 år siden kjøpte jeg en kul mobiltelefon fra markedslederen Nokia. Jeg var mer opptatt av at den så ut som en banan i baklomma enn hva jeg kunne bruke den til. For 20 år siden fikk studentene på Journalistutdanningen sine første e-mailadresser, og Schibsted tok sine første skritt ut i verden samtidig som de kjøpte Oslonett som senere ble til Schibsted Nett og SOL. 
Ideen til konseptet Nettavisen ble unnfanget av Odd Harald Hauge på ekspedisjon til Sydpolen. Det var gitt at det måtte ende opp i en merkevare som tåler både kulde og varme.


20 år er fryktelig lang tid innen media. Lang nok tid til å starte, vokse, redusere, og stenge ned medieselskap. 20 år, med medieselskap som forsøkte å tilpasse seg sine brukere som i økende grad forstod at medievaner ikke var noe som naturen hadde meislet inn i kroppens DNA, men snarere var noe du faktisk kunne endre på selv, frivillig - bare du fikk muligheten til det.  Medier for 20 år siden var papir og tv med masse reklame stappet inn mellom de gode historiene - men med gryende oppmerksomhet rundt at noe mer (digitalt) var på gang. Lanseringen av digital TV fra Canal Digital og fødselen av Nettavisen bar bud om det.


20 år for digitale medier er definisjonen på selve evigheten. Glem Nettavisens historie, den er det mange som kan fortelle bedre enn meg. Ikke minst Nettavisens utmerkede redaktør som har opplevd at utviklingskurver over 20 år kan ta former og farger man knapt evner å forestille seg i åpne kreative seanser på Kunsthøgskolen... Poenget er at dersom man skal ha noen som helst forhåpning om levetid innen digitale medier, må man først og fremst være relevant for sine lesere og annonsører, og samtidig kommersiell nok i sitt forretningstenk til faktisk å sørge for at butikken går rundt. Relevant og kommersiell, svart og hvit, snill og rampete, børs og katedral, kulde og varme. Vi kjenner alle til grensesnittene og dilemmaene og Nettavisen har utfordret de alle, heldigvis. 

Ingen lesere eller annonsører går til medier som ikke er relevante. Ingen medieselskap overlever dersom de ikke er kommersielle - nok. Du kan godt prøve, men da bør du ta Nettavisens jubileumstall og dele på faktor 100 for å komme fram til maks forventet levetid, slik markedet ser ut nå.
Så, kjære alle sammen i Nettavisen. Det å være først, eldst, mest erfaren og alt det der er bra nok det. Men å være både digitalt relevant og kommersiell i over 20 år er ikke mindre enn dypt, dypt imponerende. Respekt!

hits