hits

20 r er selve evigheten!

Av Espen Asheim, Adm.dir i Egmont Publishing AS og stolt deleier av Nettavisen


Kjre Nettavisen,
Hjertelig til lykke med dagen! 


20 r er lang tid for folk flest. For 20 r siden fikk Beathe og jeg vrt frste nydelige lille barn. N barberer han seg hver dag og sitter sikkert og drikker masse l i helgene sammen med sine voksne studentvenner i Bergen. For 20 r siden kjpte jeg en kul mobiltelefon fra markedslederen Nokia. Jeg var mer opptatt av at den s ut som en banan i baklomma enn hva jeg kunne bruke den til. For 20 r siden fikk studentene p Journalistutdanningen sine frste e-mailadresser, og Schibsted tok sine frste skritt ut i verden samtidig som de kjpte Oslonett som senere ble til Schibsted Nett og SOL. 
Ideen til konseptet Nettavisen ble unnfanget av Odd Harald Hauge p ekspedisjon til Sydpolen. Det var gitt at det mtte ende opp i en merkevare som tler bde kulde og varme.


20 r er fryktelig lang tid innen media. Lang nok tid til starte, vokse, redusere, og stenge ned medieselskap. 20 r, med medieselskap som forskte tilpasse seg sine brukere som i kende grad forstod at medievaner ikke var noe som naturen hadde meislet inn i kroppens DNA, men snarere var noe du faktisk kunne endre p selv, frivillig - bare du fikk muligheten til det.  Medier for 20 r siden var papir og tv med masse reklame stappet inn mellom de gode historiene - men med gryende oppmerksomhet rundt at noe mer (digitalt) var p gang. Lanseringen av digital TV fra Canal Digital og fdselen av Nettavisen bar bud om det.


20 r for digitale medier er definisjonen p selve evigheten. Glem Nettavisens historie, den er det mange som kan fortelle bedre enn meg. Ikke minst Nettavisens utmerkede redaktr som har opplevd at utviklingskurver over 20 r kan ta former og farger man knapt evner forestille seg i pne kreative seanser p Kunsthgskolen... Poenget er at dersom man skal ha noen som helst forhpning om levetid innen digitale medier, m man frst og fremst vre relevant for sine lesere og annonsrer, og samtidig kommersiell nok i sitt forretningstenk til faktisk srge for at butikken gr rundt. Relevant og kommersiell, svart og hvit, snill og rampete, brs og katedral, kulde og varme. Vi kjenner alle til grensesnittene og dilemmaene og Nettavisen har utfordret de alle, heldigvis. 

Ingen lesere eller annonsrer gr til medier som ikke er relevante. Ingen medieselskap overlever dersom de ikke er kommersielle - nok. Du kan godt prve, men da br du ta Nettavisens jubileumstall og dele p faktor 100 for komme fram til maks forventet levetid, slik markedet ser ut n.
S, kjre alle sammen i Nettavisen. Det vre frst, eldst, mest erfaren og alt det der er bra nok det. Men vre bde digitalt relevant og kommersiell i over 20 r er ikke mindre enn dypt, dypt imponerende. Respekt!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar