hits

Tidenes kollektivsatsing i Oslo

Oslopakke 3-samarbeidet

Av: Lan Marie Berg, byrd for milj og samferdsel

Det grnne skiftet i Oslo-transporten er i full gang. Neste r legger byrdet opp til gjre det enda enklere la bilen st, gjennom en kraftig satsing p flere kollektivavganger og flere sykkelveier. Mens antall reisende i kollektivtransporten i den forrige bystyreperioden kte med i snitt 3,6 % per r, planlegger vi til neste r for en passasjervekst p hele 10 % til neste r med budsjettet som ble lagt frem denne uka.  

Nr Gunnar Stavrum beskriver De Grnnes frste egne Oslobudsjett som en ?kattepine? for partiet, er dette derfor en omtale jeg ikke kjenner meg igjen i. Jeg er svrt stolt av ha lagt frem et budsjett som setter en ny kurs for hovedstaden. Tilbudet til de reisende utvides kraftig med flere og hyppigere avganger for buss, trikk og t-bane. I budsjettet foreslr vi ke kollektivbevilgningene i 2017 med 79,5 mill. kr, som er mer enn kningen i hele forrige bystyreperiode. De kte driftsmidlene gir dessuten rom for fase inn utslippsfrie busser, slik at de frste elbussene vil rulle p Oslos veier i 2017.

I tillegg til dette har byrdet takket vre knallharde prioriteringer i Oslopakke 3-forhandlingene fr sommeren sikret en historisk opptrapping av investeringer i kollektivtransporten. Bare de neste fire rene har vi sikret mer enn en dobling av investeringene i t-bane og trikk i Oslo, fra 1,9 mrd. kr til hele 4,9 mrd. kr. Det gjr at vi kan sette i gang med bygging av nytt signalanlegg p t-banen, Fornebubanen, kjpe inn nye trikker, og ha fullt trkk videre p ny sentrumstunnel p t-banen og utvidelser av trikkenettet. Det vil gjre at vi i rene som kommer vil kunne utvide kollektivtilbudet enda mer.

Veien mot gjre Oslo til en sykkelby fortsetter. Utbygging av tte byruter for sykkel er i full gang. I r ligger vi an til tredoble utbyggingstakten sammenliknet med i fjor, og pner mer enn 10 km nye sykkeveier og sykkelfelt. Mlet vrt er bygge 60 km med sykkelvei, sykkelfelt og bilfrie gater fr neste kommunevalg.

Samtidig Stavrum har rett i at billettprisene vil ke noe fra neste r, som en flge av Oslopakke 3-forhandlingene. De Grnne og Venstre kjempet hardest mot dette, mens Hyre sto steilt p at de kollektivreisende ogs mtte bidra dersom de skulle akseptere hyere bompenger.

I forhandlinger m man som kjent gi og ta, og vi mtte til slutt gi oss p en viss kning i kollektivprisene. Det mener jeg var en helt riktig vurdering, fordi avtalen totalt sett ble historisk bra. Vi fikk sikret 50 milliarder mer til kollektiv og sykkelveier de neste 20 rene enn det det var fr byrdsskiftet, og fikk Akershus og Oslo Hyre med p et ml om redusere biltrafikken. Vi fr ny T-banetunnel i Oslo, T-bane til Fornebu og til Nedre Romerike, nytt signalanlegg til T-banen, raskere avganger p alle linjer, nye trikkelinjer, og fr fullfrt sykkelveinettet som Oslo har ventet p siden 70-tallet. Det er liten tvil om at kollektivreisende, gende og syklende kommer best ut av Oslopakke 3-avtalen.

185 mennesker dr hvert r for tidlig i Oslo av luftforurensing. Snn kan vi ikke ha det. Derfor legger byrdet til rette for at mange flere kan reise kollektivt, sykle og g, og for mer liv i byen. Vi sikrer store fordeler for de som velger kjre elbiler og utslippsfrie kjrety, samtidig som det skal bli dyrere kjre fossilbil og biltrafikken totalt sett skal reduseres.

Stavrum har helt rett i at folk m ha gode og attraktive alternativer til bilen. Med finansiere en historisk vekst i kollektivreiser til neste r, mer enn dobling av kollektivinvesteringene, og full fart i bygging av nye sykkelveier, viser byrdet med sitt budsjettforslag hvordan et grnt skifte ser ut i praksis.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar