hits

P tide modernisere arbeidet med medarbeider-samtalene?

 

bored
Licensed from: zittto / yayimages.com

Av Sissel Torvund Nyheim og Rune Semundseth, Businessmastering AS

Se for deg en festtale der verste leder omtaler medarbeideren som virksomhetens viktigste ressurs. Se for deg at den samme virksomheten, som ikke lykkes med forankring og gjennomfring, overhodet ikke lykkes med strategiske samtaler, herunder medarbeidersamtalen. Hva gjr det med relasjonen mellom leder og medarbeider nr nettopp denne samtalen blir et pliktlp p slutten av ret, der mlet primrt er krysse av for gjennomfrt samtale.

Medarbeidersamtalen er trolig ett av de mest forsmte leder-verktyene i norsk arbeidsliv. Erfaringer fra mer enn 350 norske sm og store norske virksomheter avdekker store behov for endring. Svrt mange av disse virksomhetene hadde i utgangspunktet implementert dette verktyet med helt fundamentale svakheter. De vanligste feilene kan etter vr erfaring knyttes til manglende forankring eller forstelse. Felles for disse organisasjonene er at de ikke har skapt verktyet sammen. De hadde enten funnet en skjemamal p nettet, ftt utlevert et papirbasert ferdigskjema eller en elektronisk variant fra HR-avdelingen, ofte knyttet til mling av KPI-er, eller som en siste kategori, ingen fokus overhodet. Nevnte forhold er grunnleggende uheldig og gir en svak start p et utrolig viktig arbeid. Ledere og medarbeidere m skape dette instrumentet sammen, og det kan aldeles ikke outsources. Det tilhrer linjeledelsen.

Medarbeidersamtalen er en mulighet til skape tilhrighet, til legge grunnlaget for mestring og til skape mening i arbeidet. Dette er en samtale som br omhandle de viktigste relasjonelle avklaringene, kompetanseutvikling, rolleklarhet og hva som bidrar til motivasjon.

Innlegget fortsetter under bildet. 

Sissel Torvund Nyheim og Rune Semundseth,

Hva er da grunnen til at samtalen ofte brer mer preg av vre mer et pliktlp, enn en enestende mulighet til utvikle talenter, utvikle rett kompetanse, gi medarbeideren muligheten til se nettopp sin rolle i organisasjonen og bygge nre og gjensidig relasjoner mellom leder og medarbeider? Og hva er grunnen til at samtalene sjelden eller i liten grad flges opp? Finnes det metoder og beste praksis som kan bidra til at denne samtalen virker stimulerende p bde leder og medarbeider og at disse holder seg til hensikten? Denne samtalen er ingen lnnssamtale, den er ingen kosesamtale, den er ikke hvilken som helst samtale. Medarbeidersamtalen er en strategisk samtale men med et relasjonelt tilsnitt. Den er strukturert, planlagt og tilbakevendende og handler om motivasjon og mestring - rlig eller halvrlig - mellom leder og medarbeider, om deres felles arbeidssituasjon.

Ledelse handler om skape oppslutning. Ledelse handler om skape mening om angi retning. Nr leder og medarbeider deler lederskapet (medarbeiderskap), er lederskapet p sitt sterkeste. Det er grunn til hevde at kvaliteten p dette arbeidet er hyest varierende med varierende fokus. Men det er i de grunnleggende fasene med forankring og forstelse og i avsluttende faser med oppflging, at det syndes som mest. Dagens verktykasse har gtt ut p dato. Inviter heller medarbeideren inn p arenaen, planlegg samtalen sammen, finn de viktigste temaene sammen og fokuser p det som er det viktige limet i organisasjonen: mennesket, relasjonen og den gode samtalen.

Et moderne bedriftsliv med et stort mangfold og hyppige endringer, tvinger frem behovene for endret ledelsesformer med moderne og tilpassede konsepter. bruke foreldede verkty og metoder inn i moderne organisasjonsutvikling er lite fremtidsrettet og en stor tankevekker. Og nr vi tenker oss om - bde medarbeidere og ledere fortjener bedre enn det kjedelige ritualet som i altfor mange r har fortonet seg som et pliktlp!

Med et samfunn i stadig endring stiller dette krav til organisasjoner om rask tilpasning. Dette betinger nye og moderne ledelseskonsepter og lederstiler med moderniserte verkty og metoder for tilrettelegge for medarbeideres trivsel, effektive arbeidsprosesser og effektive organisasjoner. Medarbeidersamtalen skal bidra til operasjonalisere strategien og f hver enkelt til se sitt eget bidrag i helheten.

Medarbeidersamtalen 2.0. blser nytt liv inn i dette viktige lederverktyet, og er med sin fokus p gjensidighet og involvering, en radikalt ny mte tenke og handle p.  Ved sin fokus p dialog, tillit og gjensidighet mellom leder og medarbeider, blir medarbeideren invitert p banen og det legges grunnlaget for en ny ledelsesform med medarbeiderskap og medledelse i sentrum. Nye tider krever noen nye grep, moderne grep som i strre grad involverer medarbeider bde fr, under og etter samtalen. Medarbeidersamtalen 2.0 tilbyr praktiske verkty og metoder for implementere et klart bedre opplegg for dette viktige arbeidet.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar