hits

Det er tankelst generalisere muslimer, med eller uten hijab


 

Av Shahram Shaygani, leder i Senter for Sekulr Integrering (SSI) og psykiater/psykoanalytiker

Frisren Merete Hodne nektet Malika Bayan adgang til sin frisrsalong og m mte i retten fordi hun n er tiltalt for diskriminering. Det fr vre opp til retten avgjre om Hodnes handling var diskriminerende eller ikke, men jeg mener at Hodne trdte uklokt ved nekte Bayan adgang. Jeg er motstander av mentaliteten som ligger bak hijab, fordi den er blitt ladet med politisk islam og er direkte og indirekte tvunget p millioner av kvinner verden rundt. Det betyr likevel ikke at alle kvinner som har p seg hijab sympatiserer med islamismen og nsker seg en islamsk stat.

Vi kan ikke vite hva slags verdier en kvinne har, kun basert p bruk av hijab

Vi kan ikke vite hva en kvinne som har p seg hijab tenker, fler, hva slags liv hun har hatt og hva slags menneskesyn hun har fr vi har snakket med henne. Det eneste hijaben signaliserer utad er at denne kvinnen har en muslimsk tro. Det blir altfor enkelt dmme denne kvinnen fordi hun er muslim med argumenter som: islam er en voldelig eller totalitr religion.

Les ogs: M mte i retten etter ha nektet kvinne med hijab adgang til frisrsalongen sin

Religion bestr av et sett med ider, tanker og fantasier som blir internalisert i personen (psyken) og deretter aktualisert i den mten en tenker og tolker situasjoner p. Det vil si, i det en tror p en religion, fr religionen alltid en personlig signatur med seg. Den religise troen kan selvsagt forandre personligheten, men det omvendte er mer gjeldende. Personligheten former og farger mten den religise troen blir uttrykt p. Derfor er de fleste muslimer verden over verken voldelige eller fundamentalister. Deres personlige forming av religionen islam blir rett og slett uforenlig med for eksempel bruke vold, selv om at det finnes krigsvers i Koranen.

Innlegget fortsetter under bildet. 

Skjermdump Nettavisen

 

Vi m snakke med hverandre

Den bermte psykiateren Carl Gustav Jung mente at nr en person framprovoserer sterke flelser i deg, m du vre ekstra oppmerksom p deg selv, fordi det du blir provosert av kan vre din skyggeside i den andre personen. Vi projiserer unskede fantasier og kvaliteter p en annen, fordi disse egenskapene er vanskelige ha og m evakueres fra psyken. Hvis vi blir provosert og fr sterke negative flelsesmessige reaksjoner av en kvinne som har hijab, uten ha kjennskap til henne, er vi forpliktet til granske vre flelser rasjonelt. Det er sikkert behagelig evakuere de vanskelige flelsene vre med en atferd (for eksempel nekte henne adgang til frisrsalongen) der og da, men i det vi gjr dette, har vi blitt ofre for vre tankelse projeksjoner.

Les ogs: Hrreisende holdninger

Utfordringen ligger i det kjenne p disse negative flelsene, men istedenfor agere p dem br man reflektere og finne en alternativ mte reagere p. Slik jeg ser det, ville dette vre et mye bedre alternativ for Hodne. Til tross for alle sine negative affekter om islam og islamister, s kunne hun tatt imot denne muslimske kvinnen som kunde. Med nysgjerrighet og en hflig og empatisk form, kunne hun komme i en dialog med Bayan. I dialogen kunne hun kanskje til og med utfordre mentaliteten bak bruk av hijab. Hodne kunne da f mer innsyn i hvordan religionen islam er blitt internalisert i Bayan, og hva slags person Bayan er og hvilke holdninger hun har. Hvis Hodne hadde hatt 10 muslimske kvinner med hijab som kunder, ville hun fort oppdage at disse kvinnene har 10 forskjellige versjoner av islam og har 10 forskjellige personligheter, selv om at alle brer hijab.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar