MDG er et overklasseparti som legger byrder på mennesker med lite penger

Robert Steen (Ap) blir byråd for finans. Geir Lippestad (Ap) blir byråd for næring og eierskap. Tone Tellevik Dahl (Ap) blir byråd for kunnskap og oppvekst. Inga Marte Thorkildsen (SV) blir byråd for eldre og helse. Hanna E. Marcussen (MDG) blir byråd for byutvikling. Rina Mariann Hansen (Ap) blir byråd for kultur, idrett og frivillighet. Lan Marie Ngyuen Berg (MDG) blir byråd for miljø og samferdsel. Byrådsleder blir Raymond Johansen (Ap).
Lan Marie Nguyen Berg, MDG

Av Per Inge Østmoen, fotograf og skribent

Lan Marie Nguyen Berg påstår i dette intervjuet at prisen på kollektivtrafikk ikke er viktig for folk. Det er neppe riktig! Men det er meget interessant at etter å ha doblet bompengeprisene, fjernet parkeringsplasser, innskrenket gratisparkeringen og gjort parkering i Oslo mye dyrere, forsvarer hun at også kollektivtrafikken blir dyrere.

Hun forsvarer dyr kollektivtrafikk med at det blir enda dyrere å kjøre bil. Det gjør altså ikke noe at buss, bane, trikk og tog blir dyrere - så lenge det blir enda mye dyrere å kjøre bil! Her er en helt fantastisk og utrolig uttalelse: «Relativt sett blir det billigere å kjøre kollektivt i forhold til å kjøre bil, og det er det som er viktig.» Lan Marie Nguyen Berg har ingen forståelse for at andre mennesker ønsker å eie og bruke bil, og hun har heller ingen forståelse for at dyr kollektivtrafikk faktisk legger byrder på mennesker med lite penger. Så lenge det er mye dyrere å bruke bil er alt i orden, mener Lan Marie Nguyen Berg og de som tenker som henne.

Les også: Er vi bilister spedalske i deres øyne?

Slag i ansiktet

Hun innrømmer også åpent at når det blir dyrere å kjøre bil, blir det mer plass til de som fortsatt kjører bil. «De som trenger å komme fram, kommer fram lettere, selv når de skal kjøre bil.» Med andre ord, den politikken hun fører er en politikk for at bare de som har mye penger kan få mulighet til å bruke bil. Dette er sterkt usolidarisk, og et slag i ansiktet på dem som har lave inntekter og kanskje ikke arbeid i det hele tatt.

Kan det uttrykkes klarere at MDG er et overklasseparti som er ledet av de som har mye penger? Disse sitatene forteller tydelig at her har vi å gjøre med en overklassementalitet, en usolidarisk og enøyd ovenfra-og-ned holdning som vitner om at bilmotstanderne mener at de alene har forstått hva byens innbyggere har behov for.

Innlegget fortsetter under bildet.

Per Inge Østmoen

Saken er bare den at byens innbyggere ønsker ikke veiprising. Vi ønsker ikke å miste parkeringsplasser og vi ønsker ikke dyr parkering. Vi ønsker at det skal være mulig å bruke bil i byen - nå og i fremtiden. Men Lan Marie Nguyen Berg og de som hater bilen har bestemt for oss alle hva som er best for oss!

Manglende virkelighetsforankring

Lan Marie Nguyen Berg viser også manglende virkelighetsforankring. Hun fremstiller antibil-politikken sin som «klimapolitikk.» Men privatbiler står ikke for mer enn 12 prosent av de globale klimagassutslippene. I tillegg bruker biler stadig mindre drivstoff og slipper ut stadig mindre avgasser. Luftkvaliteten i byene har blitt stadig bedre, også i Oslo. Men bilmotstanderne bruker luftkvaliteten som argument mot bilen.

Les også: 5 grunner til at Miljøpartiet er en trussel mot folk flest

Lan Marie Nguyen Berg forteller i filmen at hun synes det var kjempeflott å se Norge, å kunne stoppe i Trondheim og se hvor fin byen var i solskinn, å være en tur i Bodø og ta en tur på stranda. Det er veldig mye livskvalitet ved å ta seg litt lenger tid, sier hun. Dette har hun helt rett i. Men man kan jo gjøre det samme og i enda høyere grad, med en førerkontrollert privatbil slik at man er uavhengig av rutetider og kollektivtraseer og virkelig kan planlegge sin tid!

Lan Marie Nguyen Berg og de som tenker som henne er helt ute av stand til å forstå at andre mennesker kan ha andre behov og prioriteringer enn henne selv. La oss samle oss om å sette en stopp for denne virkelighetsfjerne og særdeles usolidariske antibil-politikken!

hits