hits

Bruk av hijab p barn fremmer en overdreven religis identitet

Shahram Shaygani og Laial Ayoub. Foto: Privat

Av Shahram Shaygani, Psykiater/Psykoanalytiker og leder, Senter for Sekulr Integrering (SSI)

Laial Ayoub, som stolt hijabiserte sin datter og skrev om det i sin blogg og i Aftenposten, skriver ogs i sin blogg at hun er hverken for eller mot barnehijab men vil at kvinner og jenter skal f velge selv. Det er urovekkende at hijab n er blitt symbolet p kvinnefrigjring. Hijab, som var et mer eller mindre lst sjal som kvinner i Midtsten, som min bestemor, tok p seg av og til som et klesplagg, har med tiden blitt symbolet for en ideologi og et tankegods som er sterkt imot demokrati og humanistiske verdier og for diskriminering av kvinner: Islamismen.

Som argument for tillate bruk av hijab hos barn skriver Ayoub at barn prver seg frem for utvikle sin identitet, men stopper der. Ayoub glemmer en viktig bisetning og det er: Og foreldre har et hovedansvar for veilede sitt barn til utvikle en sunn identitet.

Den overdrevne muslimske identiteten hindrer integrering

Jeg har med uro sett p utvikling av islamisering i psykologien til personer med bakgrunn fra muslimske land. Det er urovekkende se at muslimer velger bosette seg i Europa og samtidig blir mer konservative i henhold til praksis av islamske lover og tradisjoner. En forklaring p dette er angsten for den psykologiske integrering. Integrering er frst og fremst en mentalt anstrengende prosess. Det innebrer en psykisk bevegelse mot noe som er ukjent (storsamfunnet) fra noe som er kjent (sin egen kultur).

Det er menneskelig oppleve angst i forhold til integrering i et nytt land. En mte tilpasse seg dette p, er ske tilbake til det trygge og f emosjonelle pfyll med jevne mellomrom, og deretter mte det nye samfunnet igjen og igjen. Innvandreren kan ringe hjem, flge en tv serie fra hjemlandet, lese avisen og nyheter fra sitt hjemland, osv.

Les hele Laial Ayoubs innlegg her.

En annen mte hndtere denne angsten p, som er direkte anti-integrerende, er g i en forsvarsposisjon mot storsamfunnet. I dette forsvaret mot storsamfunnet, kan individet blse opp tidligere trygge opplevelser, idealisere dem og klamre seg fast til dem. Religion i den islamske kulturen er allerede svrt idealisert. Religionskritikk blir som oftest sltt hardt ned p og en praktiserende muslim blir aldri lrt til tenke kritisk over sin religion og dens praksis.

P grunn av denne manglende selvkritiske holdningen, er vi muslimer i fare for en unyansert oppblomstring av den religise identiteten i oss. Den muslimske identiteten kan derfor skygge over hele selvet. Det mest uheldige skjer nr den muslimske identiteten blir sterkere enn den sekulre identiteten. Da har vi individer som bor i et sekulrt samfunn, men har en sterk religis identitet som kan i en del grunnleggende verdisprsml komme i konflikt med samfunnet.

Les ogs: Til alle kvinner som bruker hijab og til alle kvinner og menn som sttter bruk av hijab

Foreldrene har mye si for utviklingen av barnets identitet

Vi har ikke bare en identitet, selvet er oppbygd av flere identiteter samtidig. Noen identiteter er mer markante hos oss selvsagt. Sunne foreldre, ofte ubevisst, hjelper til slik at barnet utvikler sine egne individuelle identiteter. I disse barneidentiteter finner man spor av foreldrenes identiteter, men den nye identiteten er individuell, har sin egen sregenhet og er resultat av en psykologisk utvikling i interaksjonen mellom barn og foreldre/samfunnet.

Les ogs: Hvorfor forbud mot hijab i skolen

Forholdet mellom barn og foreldre er dynamisk, men ikke likestilt. Foreldrene har helt klart en makt til definere for barnet hvilken identitet som skal vokse mer og hvilken som skal bli mindre viktig. Foreldrene kan derfor forsterke den religise identiteten i barnet. Barnehijab er en kraftig markering av hva det er foreldrene nsker av identitet i barnets fremtid; muslimsk identitet.

Barnehijab og andre overdrevne markeringer av islam kan fre i verste fall til at vi fr 3. og 4. generasjons innvandrere fra muslimske land som fortsetter med vre frst og fremst muslimer foran vre norske. En slik utvikling vil splitte vr nasjon i fremtiden og frer til at enda flere individer som er fdt i Norge, str verdimessig utenfor samfunnet.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar