hits

Den interne konflikten i islam

Av Fatema Al-Musawi

Som ung muslim liker jeg dele tankene mine. Om hvordan jeg ser verden og hvordan verden ser meg. P veien opplever jeg mange utfordringer. Noen er vanskelige snakke om, andre er enkle. Det sreste diskutere er hvordan jeg skulle nske verden rundt meg s p meg. En ganske s menneskelig flelse dette, men det er ikke til stikke under en stol at jeg som muslim mter mye fremmedfrykt og hat. Mange er fordomsfulle. Mange mter meg med lite forstelse.

Innlegget ble frst publisert hos Syn og segn.

Men fr jeg sier mer om dette vil jeg snakke om de utfordringene jeg som liberal muslim mter innad i det muslimske miljet. Jeg mener det finnes en del interne konflikter som muslimene i strre grad m ta p alvor. For de fleste fordommene andre mennesker har mot islam dreier seg i virkeligheten ikke om islam og religion, men om kultur: Det er de kulturelle uttrykksformene av islam som har gtt seg vill p veien, og som igjen er grobunn for fordommer. Det er mennesker som forfekter at de er gode muslimer, men som p grunn av uheldige utviklinger i sin kultur, gir et drlig inntrykk av islam. For akkurat som alle andre religise mennesker, opplever ogs muslimene utfordringer.

Les ogs: Hvorfor kan vi ikke ha en pen og rlig debatt om islam

Sosial kontroll

Jeg kan jo starte med snakke litt om sosial kontroll, som i stor grad dreier seg om kjnn og kjnnsroller. Dette gjelder jo ikke kun muslimer, selvflgelig, men jeg opplever at det gjelder muslimer i stor grad. Gutter er som oftest vitner, jenter er de som blir rammet. Gutter har stor frihet, det er det ingen tvil om: de er ute tidlig p morgenen, og hjemme sent p kvelden. De fleste jenter, derimot har ikke denne friheten. De er lydige og opplever mtte vre hjemme tidlig. Mange foreldre opplever bli fortalt at de aldri skal stole p jentene sine: jentene skal kontrolleres, de er ikke i stand til klare seg selv og m passes p. De br bli hentet der de er, hvis de er ute til senere enn klokken 21. Det er null selvstendighet.

Nr det gjelder utdanning, s fr mange av jentene velge selv. S lenge det er snakk om lege-, juss-, eller ingenirutdanning. Og man skal selvflgelig bo hjemme. Spesielt jenter fr ikke lov til flytte ut hjemmefra fr de er gift. Selv har jeg vrt heldig. Jeg har foreldre som har latt meg flytte til Stavanger fra Oslo for studere og ta den utdanningen jeg nsker. Veldig f fr lov til det, spesielt i strenge, konservative familier.

Jeg har opplevd at foreldre ikke stoler p sine barn nok til la dem gjre det, igjen spesielt jenter. De er engstelige for at hvis de flytter, s lever de for fritt. Det kan hende de fr seg en kjreste, har sex og mister jomfrudommen sin. Det hadde vrt krise. Gutter derimot, opplever ikke dette. De opplever ikke bli sett p, p denne mten som jenter.

Les ogs: - Nektet ta meg i hnda,fordi jeg er kvinne

Nr jeg frst er inne p kjrlighet og sex, s er det en ting som er helt forbudt i islam. Sex fr ekteskap et absolutt ikke greit, og det gjelder bde i kvinner og menn. I teorien. I praksis s tenker man ikke over det nr det kommer til menn, men derimot kvinner. Ved ekteskapsinngelse kreves det at kvinnen er jomfru fr hun inngr i ekteskapet, mens en mann krever man ingen ting av. Man snakker ikke om det. Det er s ille at noen kvinner opplever bli bedt om dra til legen for en sjekk, slik at mannens familie kan f det dokumentert. Jeg skal ikke si at dette er noe som skjer med alle, dette er selvflgelig i sjeldne tilfeller.

Jeg fr velge ektemann selv

Jeg personlig har vrt veldig heldig. Jeg fr lov til  velge en egen ektefelle. Men det er selvflgelig noen krav fra mine foreldre. Han m vre muslim, og helst iraker. Hvis han er norsk, s m han konvertere. For meg, spiller det egentlig ingen rolle. Dette er noe som er ganske normalt blant muslimer, og egentlig ganske liberalt. I mer konservative og strenge familier finner man arrangert- og tvangsekteskap. Arrangert ekteskap er ganske vanlig. Det gr ut p at familien din finner en person som du kan gifte deg  med, og du kan etter ha mtt personen og blitt kjent takke ja eller nei til. Tvangsekteskap sier seg selv. Du blir tvunget til gifte deg med en person du ikke nsker dele livet med. Til deg, en kjr far eller mor som leser dette, hvor gy er det tvinge barna sine egentlig? Hvor fint er det bli tvunget til dele livet, med en du ikke vil ha? Spesielt til deg som tvinger din datter til gifte seg med en mann som er 15-30 r eldre.

Heldigvis har jeg aldri opplevd venninner eller noen nre fortelle at de har blitt tvunget til inng et ekteskap, men likevel hrer jeg og leser mange historier om spesielt jenter som blir presset til det.

Alt dette avhenger av kulturen man kommer fra. I islam, som jeg har skjnt det, s skal du f gifte deg med hvem du vil s lenge han eller hun er muslim. Men som beskrevet tidligere, er det dessverre ikke snn i realiteten. Problemet derimot er at det er vanskelig fange opp om noen som har opplevd tvangsekteskap. Selv om foreldrene til personen gjorde noe urett, s er man redd for blande inn myndighetene. Selv om man selv er satt i et forhold man er misfornyd med, er man redd noe galt vil skje foreldrene sine.

Problemet jeg opplever i dag er at vi i Norge ikke har nok kunnskap om slike temaer. Vi vet ikke hvordan vi skal avslre og stoppe slike ting. Dessuten sliter nordmenn med skille mellom hva de leser om muslimer og den faktiske muslimen. Selv om en muslim kommer fra en familie med drlig praksis, betyr det ikke at alle gjr det. Vi er alt for flinke til skjre alle over en kam.

dekke hele ansiktet handler ikke om religion

Ta for eksempel saken om niqab og burka. Hvis vi sier at hver tiende kvinne blir tvunget til bruke dette plagget, s betyr ikke det at alle blir utsatt for tvang? En annen sak med niqab og burka som setter islam i drlig lys, er at folk tror det er en del av religionen. Det er ikke jeg enig i. dekke hret er en del av religionen[1]. dekke hele kroppen, derimot og i f tilfeller i Norge, hele ansiktet, dreier seg om kulturelle praksiser. Det er noe man gjr fordi det har blitt en skikk og det er noe man er vokst opp til tro at det eneste rette. DET er den store forskjellen mellom reell islam og kulturell islam.

Les ogs: Til alle kvinner som bruker hijab og til alle kvinner og menn som sttter bruk av hijab

Dessverre ogs i dag, s mener mange at man i den vestlige verden ikke kan bruke hijab uten vre undertrykt. Man mener at flotte jenter som Sofia Nesrin Srour ikke kan bre hijaben og vre feminist? Hva er egentlig feminisme? Det er kjempe for kvinners frihet til vre den hun vil, og ha like rettigheter som menn. Vil det da si at Sofia som valgte bre sjalet ved bruk av friheten sin, er undertrykt? Vil det bety at hun ikke kan kjempe for kvinners frihet uansett? Nei. Mange kvinner fler seg mer fri med sjalet p, uansett formen den har p hodet. Det er kjempe for og respektere kvinners valg og frihet.

Innlegget fortsetter under bildet. 

Niqab. Foto: Mohamed Abed/AFP

Alle muslimer er parasitter

Det plager meg ofte nr jeg hrer folk fortelle meg at de hater islam, p grunn av slike historier eller hvordan media fremstiller ting. Jeg forstr en del av frykten og fordommene, men at man lar det g ut over alle gjr meg frustrert. Akkurat som Hege Storhaug som starter boken sin Islam, den 11. Landeplage med fortelle tre historier, som om de gjelder alle muslimer. At alle er ekstremister som reiser ned til Syria for krige med Daesh (IS). Som skaper strre frykt og hat for en s stor religion ut i fra tre historier som man ikke finner i alminnelige muslimske familier. Det er som om vi muslimer er parasitter som er her for ta over verden. Det gjr at unge muslimer som meg alltid m forsvare seg for en minste lille ting en person som tilfeldigvis er muslim, gjr.

For eksempel angrepet i Paris, og senere i Brussel. Utrolig mange muslimer flte at de mtte ut i media og ta avstand. Hvorfor m muslimer gjre det? Dette er jo ikke Islam. Dette er galskapen i det vi kaller ekstrem islam, eller islamisme. Man kan ikke legge skjul p at begrepet islamisme skaper feil inntrykk til resten av befolkningen alene, for man lett kan tenke det er islam i seg selv. Men det drepe mange hundre mennesker, er langt i fra hva som str i koranen. I koranen str det at det drepe et menneske, er som drepe hele menneskeheten. Da kan man ikke med hnden p hjerte mene at alle muslimer er parasitter. At de er som ekstremistene Daesh, og dermed m forsvare seg hele tiden. For Islam handler om fred, og dermed blir jeg utrolig sint hver gang noe som angrepene i ikke bare Europa, men hele verden skjer. For drap er noe jeg hater av hele mitt hjerte. Og dette gjelder ikke bare meg. Se i de norske mediene. Over 200 aviser, og alle har en eller annen historie med en muslim som tar avstand.

Les ogs: Kjre norske, heterofile, hvite - hvor er det du gjemmer deg?

Slutt skrive om islamister

Det media kunne ha vrt flinkere p er slutte og bruke ordet islamister. For problemet her blir da at man ikke klarer skille mellom muslimer og ekstreme muslimer. Bruk ord som ekstremister, terrorister og lignende. Vis at de er fra en helt annen verden enn resten av oss og hjelp med endre bildet av islam. Finn et ord som skaper skillet mellom islam, og den forferdelige delen vi kaller islamisme. Bruken av ordet islamisme kan fort mistolkes og oppfattes som islam. Det gjr det enklere for mennesker med lite kjennskap og kunnskap til islam skille mellom den egentlige religionen og ideologien. Islamisme er en ideologi som gr ut p at man vil ha en shariastyrt regjering. Da forstr jeg selvsagt at det er enkelt bruke dette begrepet, men hjelper det med gjenspeilingen av andre muslimer da? Dette er noe et virkelig ftall av muslimer vil. Se p den generasjonen muslimer som lever i Norge n. Alle jeg kjenner misliker Daesh (IS) og deres forferdelige handlinger og ml. 

S nr media legger vekt p at dette er skalte muslimer, s er det ikke rart at folk blir redde. Media har stor pvirkningskraft i Norge, og folk flest stoler p de fleste medier. Dermed mener jeg at media m endre seg, for det er de som er med p f oss andre alminnelige, hyggelige muslimer til mtte forsvare oss hver eneste dag. Det ansvaret finne et annet begrep og endre befolkningens syn p muslimer, br ligge p de over 230 avisene i Norge. De som skriver om dette hver eneste dag.

Vi er for hrsre

Det som ogs skaper mye frykt er at vi muslimer er dessverre for hrsre. Vi m vre helt rlige n. Vi tolererer ikke hre at islam blir kritisert. Jeg mener at vi br hre p kritikken. Vi br tle la islam bli kritisert. Jeg opplever at mye av kritikken islam mottar er egentlig ting folk lett kunne ha argumentert saklig for. Dessverre ser jeg ofte at nr islam blir kritisert, er det mange som angriper kritikken usaklig. Begynner slenge dritt og kjrer debatten ut i grften. Dette frer kun til at folk blir aggressive og man har strre grunner til kritisere muslimer. Annet er nr muslimer blir s offensive at de kaster seg inn i en debatt uten faktisk kunne noe om akkurat den kritikken islam fr. Mange muslimer br innrmme at de faktisk ikke kan s mye om islam som de pstr, og dermed skaper det problemer igjen. Det som da videre skjer er at debatten blir useris og man ender med skrive mye dritt til hverandre.

Les ogs: Respekt for religis nrtagenhet?

De tror de skriver p vegne av alle

Vi er heldige med ytringsfriheten vr her i Norge, og alle br selvsagt f ytre seg fritt uansett. Men vi har et problem med imamer og personer som tror de skriver p vegne av alle muslimer og ender opp med sette oss i drlig lys. Skriv i vei, men husk at du ikke representerer alle. For eksempel imamen som var p minnesmarkeringen for en drapsmann tidligere. En imam er jo indirekte talsmann for muslimer, men nr slikt skjer s br jo folk forst at dette ikke gjelder alle. Og Krekar som kom med uttalelser som gjorde at folk fikk bakoversveis. Dette er mennesker som ikke snakker for alle muslimer, men for seg selv. Dette er folk med ekstreme meninger som kun et ftall av andre muslimer er enige i.

En imam jeg verdsetter og respekterer hyt er Imam Sheikh Mahmoud Jalloul. Han vet nyaktig hva han kan uttale seg om, som alle fra moskesamfunnet han er imam i, synes er greit. Han er en hyt respektert mann og et utrolig godt forbilde. Han er en av f imamer jeg har mtt som kan norsk, kan kommunikasjon og som setter ungdom i sentrum. Han er veldig opptatt av hva og hvordan de unge lrer. Det er slike imamer flere moskesamfunn i Norge trenger. Uansett, hva er det dere imamer ellers generelt gjr for bedre likestillingen mellom kjnnene? For ta et eksempel fra kirken, de har tillatt kvinnelige prester. Hva synes dere om det? Er dette noe moskeene kunne ha gjort?

Innlegget fortsetter under bildet. 

Imam Sheikh Mahmoud Jalloul

Sunni eller shia

En annen utfordring jeg opplever som norsk muslim er at altfor mange unge legger stor vekt p skille i islam. Dette er noe som er vanskelig for meg prate om, men jeg tenker at jeg nesten m. For meg s er jeg muslim. Hva slags retning innen Islam jeg flger br ikke vre viktig. Dessverre har jeg opplevd altfor mye at andre muslimer ikke vil prate til meg kun fordi jeg flger en annen retning innen islam, enn hva de gjr. Hvorfor skal det ha noe si om man er sunni eller shia? Protestant eller katolikk for den sakens skyld. Om man har en annen retning, hvorfor m vi hetse hverandre? Vi bor alle i et og samme samfunn, i felleskap.

Da er det ikke rart vi skaper feil inntrykk og sprer frykt nr man  begynner slenge usaklige argumenter, slss og hater undvendig? Nr jeg fr hre historier av en nr person av meg som opplever bli banket opp av vennene sine, fordi han flger en helt annen retning enn de i islam, s blir jeg sint. Jeg har hele livet lrt godta alle, uansett hva slags bakgrunn de har. Hvorfor gjr vi bare ikke det? Hvorfor fr jeg hre at en 14 r gammel gutt blir banket for sin tro? Og hva vet egentlig 14 ringer om tro? De lrer jo fortsatt. Jeg ser p dette som et problem fra den eldre generasjonen. Hvorfor slss med hverandre fortsatt, om noe som skjedde for over 1400 r siden?

Les ogs: Krigen mot islam!

Mange muslimer vil hate dette

Det er ikke rart at vi muslimer i Norge opplever vansker og fordommer. Det er ikke rart i og med at vi har slike mennesker som terrorister og ekstreme islamister, som sprer alt for mye lgn og hat som frer til at flere opplever frykt. Det er ikke rart at da jeg flyttet til Stavanger, s fikk jeg hre av alt for mange at de hater muslimer. Dette er en intern konflikt som m lses, fr vi kan sutre og klage om at den norske befolkningen er for fordomsfulle. Som Sofia Nesrin Srour skrev en gang, vi muslimer m slutte ta p oss offerrollen. Dette gjelder ikke bare nr vi prater om terrorhandlingene som innlegget handlet om. Dette er noe jeg mener generelt. Vi br fikse opp oss i mellom og vi br lse de konfliktene vi har, fr vi angriper folk som er redde frst.

Dette er en vanskelig debatt for meg, for jeg vet at mange vil reagere. Mange muslimer vil hate dette, ikke fordi de kanskje er uenige, men fordi jeg er for rlig.  Noen ganger s klarer man ikke innse hvor galt ting gr, og nr noen frst setter det i lys, s reagerer man med ulike flelser.

Utfordringene videre, som litt tidligere nevnt er vise skillet. Vise skillet mellom den alminnelige muslim, og en ekstremist. Vise klart forskjellen p kultur og teorien i islam. Og den strste utfordringen av alt, bli akseptert og verdsatt som en norsk person. N fr jeg endelig sagt det hyt. Jeg blir nesten hver dag i en eller annen sammenheng kalt utlending eller innvandrer. Men jeg er som alle andre norskfdte. Jeg er fdt og oppvokst i Oslo, og bor n som student i Stavanger. Som Hadia Tajik s fint sa det tidligere denne mneden; Jeg er ikke fremmed. Jeg er fdt i Norge. Store deler av mitt voksne liv har handlet om st til tjeneste - for Norge. Nr jeg en dag dr blir jeg gravlagt - i Norge. Det jeg utsettes for er ikke fremmedfiendtlig. Det er bare fiendtlig.


[1] http://www.al-islam.org/hijab-muslim-womens-dress-islamic-or-cultural-sayyid-muhammad-rizvi/quran-and-hijab

Innlegget ble frst publisert hos Syn og segn.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar