Ja til retusjert reklame

Foto: Victoria's Secret

Av Fredrik Juel Hagen, Sentralstyremedlem, Fremskrittspartiets Ungdom

I Trondheim vedtok de nylig forbud mot retusjerte reklameplakater på kommunens eiendom. Tanken bak forslaget var å fjerne reklame som viser et urealistisk kroppsbilde og dermed bidrar til kroppspress. I likhet med mange andre politiske forsøk på å styre samfunnet er tanken god, men effekten er ofte mangelfull eller motvirker hensikten.

Det er ingen tvil om hva som funker best. Et bilde av en slank og vakker kvinne selger mer undertøy, fordi kvinner flest har lyst til å føle seg sexy i undertøyet de kjøper. På lik linje med at vi menn gjerne vil føle oss litt sexy i det undertøyet vi kjøper. Og jeg syns strengt talt det ikke er noe galt i det. Og uansett hvilke forbud vi velger å innføre vil motebransjen fortsette å bruke unge, attraktive modeller i sine reklamer. Kosmetisk kirurgi og omfattende sminkearbeid vil fortsatt prege bildene vi ser. Hvorfor det er greit å gå under kniven for å forandre kroppen sin, men galt dersom du gjør det i et dataprogram, vil jeg aldri forstå meg på.

Innlegget fortsetter under bildet. 

Fredrik Juel Hagen

Forbudet i Trondheim er nærmest umulig å håndheve, i hvert fall hvis de forventer fremtidige reklameinntekter. Det er ikke slik at de store merkevarene som Victoria Secret og H&M lager en reklamekampanje for Trondheim, og en for resten av verden.

Forbudet er ikke nødvendig. Markedet løser denne problemstillingen på en mye bedre måte selv. American Eagle, som produserer kvinneundertøy under merkenavnet Aerie, sluttet å retusjere bildene sine i 2014 og fikk enorm medieoppmerksomhet for å promotere med slagord som "The real you is sexy". Kampanjen ble en hit og salget har økt hvert år siden. Det er ikke et resultat av  forbud eller krav til merking, det er fordi kundene etterspør det. Man skal aldri undervurdere forbrukermakten.

Innlegget fortsetter under bildet. 

 

Et bilde publisert av aerie (@aerie)

I ytterste konsekvens kan forbud mot retusjering få alvorlige konsekvenser for sysselsetting i modell- og reklamebransjen. I Sverige har Stiftelsen for strategisk forskning (SSF) konkludert i en undersøkelse at fotomodeller vil bli erstattet av datamaskiner innen 2035. Det er altså mulig at fremtidens reklameplakater ikke viser et levende menneske, men en fotorealistisk 3D-modell laget på en datamaskin. Dette er modeller som verken trenger sminke, plastisk kirurgi eller retusjering før de havner på reklameplakatene. De krever heller ingen lønn og er derfor ganske billig i drift. Det eneste de mangler er evnen til å drive sin egen Instagramkonto.

Allerede i 2011 lanserte Hennes & Mauritz sin førte reklamekampanje der de brukte datagenererte modeller med hodene til ekte modeller. Denne metoden gir mulighet for å tilpasse modellene etter preferanse på kroppstype og etnisitet til en rekke målgrupper. Og det er sannsynligvis bare starten.

Hvis vi fortsetter å vedta forbud og restriksjoner mot retusjering av reklame kan det bety slutten for mennesker som fotomodeller, og tusenvis av arbeidsplasser forsvinner. Slutten for en hel bransje. Når vi har kommet til det stadiet at alle reklamebilder vi ser er laget på en PC er det kanskje på tide med en ny diskusjon om hva som egentlig er et realistisk kroppsbilde.

Vi skal selvfølgelig ikke kimse av de problemene vi har med psykisk helse her i landet, men da må vi også tilnærme seg problemet fra helsevesenet. Derfor er jeg glad for å ha en regjering som blant annet øker antallet årsverk skolehelsetjenesten slik at ungdom får et lavterskeltilbud. Det er en bedre tilnærming til problemet enn å prøve å forby det en ikke liker med et diffust regelverk.

Vi kan gå for forbud, eller vi kan gå for fornuft. Jeg vet hva jeg ville valgt.

hits