hits

Fotballtrening viktigere enn lekser? Jeg er lærer og er enig!

kommentarer


 

Av Heidi Mandal

Foreldre roper høyt om leksefri. Foreldre synes de må følge opp barna alt for mye med tanke på leksene. Foreldre mener at fotballtreningen er viktigere enn lekser.

Jeg, en lærer, er enig.

Innlegget ble først publisert his Snart 40. 

De leksene mange barn har i dag, synes jeg er bortkastet tid og på grensen til overgrep mot slitne barn!

MEN

Barna må pugge hjemme, på lik linje som at de må trene på fotball for å få være med på kamp. De må lære basisferdigheter og øve, øve, øve.

I læreboka står det at hver nordmann kaster i snitt et halvt tonn søppel i året. Karoline sitter ved kjøkkenbordet og skriver det som svar på spørsmålet bak i kapittelet. Har Karoline nå skjønt hvor mye det er? Hun kan svaret. Hun har gjort leksen. Men skjønner hun det? Hadde hun ikke lært litt mer ved å registrere  ALT søppel familien kastet i løpet av en dag? Ville hun ikke fått en helt annen forståelse for det halve tonnet?

Lille Oddvar sliter med lesing. Han sitter ved kjøkkenbordet og staver seg fram til at L-I-S-E S-I-E-R S-O-L. Han kunne ikke brydd seg mindre om Lise sier sol eller is eller kjøleskap. Det han bryr seg om, er mamma som sitter på sengekanten og leser eventyr, der han får lov å lese noen av ordene inni teksten. DET bryr han seg om.


Bloggen fortsetter under bildet. 

Foto: Colourbox

Den skolen vi har i dag er målbasert, ikke lærebokbasert. Barna har læremål de skal nå, ikke lærebøker de skal gjennom. I stedet for lekser type gjør-side-35-og-36-i-norsk-oppgavebok, kan elevene lære på så mange andre måter. Hva om foreldre blir kjent med ukas mål i de forskjellige fagene?

Barnet ditt skal lære om lyd. Du tar opp mobilen og spiller en sang. Alle synger med. Flere lyder. Så lar du barnet sette mobilen oppi glasset. Plutselig blir lyden helt annerledes ? og høyere. Hvorfor det, spør barnet. Fordi du vet at de har snakket om lydbølger på skolen, kan du fortsette samtalen og barnet får en helt annen forståelse.

Hvorfor ikke bruke bilturen til å pugge gangetabellen? Selvsagt må barna pugge den! Det er en av få ting i skolen man virkelig må pugge. Jeg har lekt den inn med elever gjennom å spille multiplikasjonsbowling med tomflasker ute på gårdsplassen, men den må likevel pugges.

Eller, om barna skal lære geometriske figurer. Hvorfor skal de sitte å fargelegge rundinger og trekanter i boka si? Kan de ikke heller gå rundt i huset og lete etter figurer? Hva om mamma og pappa blir med? Da blir det en lek, og poden kan komme på skolen og si: «hjemme hos oss har vi et vindu som er en sirkel, 5 som er kvadrat og 10 som er rektangel». Vil ikke barna huske det bedre, da? Vil ikke dette være morsommere for deg som forelder, enn å stå over poden og tvinge blyanten til å skrive noen tall i boka?

Alt annet enn å lese en tekst og svare på spørsmål ved å skrive av setninger i teksten. Nå er dette satt litt på spissen, kanskje, men er det ikke sånn vi lærer i livet, da?

Og så kommer enda et MEN

Om barna ikke øver på å lære nye ting, vil de få problemer videre opp i systemet. Her kommer pugging og studieteknikk inn. Barna må lære å svare på oppgaver, for å kunne klare seg på videregående. De må lære å mestre powerpoint. De må lære å finne relevant informasjon på nettet og i bøker. De må lære å konsentrere seg om en oppgave, for å få den gjort. Dette gjøres ikke med lek, men om holdningene til lekser er positiv ? både blant barn og voksne, vil dette bli litt lettere. Barna må skjønne hvorfor de gjør det.

MEN igjen; hjemmelekser skal KUN være øving på basiskunnskaper som gjør det lettere for dem å lære nye ting. Lekser skal føles meningsfylt. Innlæring av nye ting skjer på SKOLEN - og de skal ikke sitte i timesvis.

Nå har sikkert alle skjønt at jeg er FOR leksefri skole. Jeg er ikke mot at barna også må lære på fritiden, MEN jeg er i mot måten det blir gjort på i dag. Jeg, i min kanskje naive tankegang, tror at barn som lærer å se sammenheng mellom lærestoff, mål og samfunnet de lever i, lettere vil kunne tilegne seg ny kunnskap.

La barna ha fritiden sin. La barna leke inn kunnskap. Lær barna se sammenhenger. Lær barna å tenke selvstendig, i stedet for å finne en setning i en bok. Barn liker å lære. Barn er kunnskapstørste og vitebegjærlige. Barn vil opp og fram. Vær med å vis dem veien, i stedet for å presse dem ned i bøker!

Innlegget ble først publisert his Snart 40.