hits

En skandale om ny E 18 legges p is

Foto: Bjrn Stuedal/NA bilder

Av Harald Andersen, direktr i hovedorganisasjonen Virke

Dersom Oslobyrdets forslaget til lsning for ny E 18 gjennomfres, vil det innebre at MDG har lykkes med sin strategi med stanse prosjektet i denne bystyreperioden. Virke frykter det er bare er skuebrd nr byrdet sier ja til en strekning som ligger langt frem i tid, mens de sier nei til en strekning (Ramstadsletta) som er planlagt i detalj og etter planen skal igangsettes i denne bystyreperioden.

Les ogs: Tynne konomi-grunner for ikke bygge ut E18

Vis politisk lederskap, Raymond Johansen!

Virke mener at Oslopakke 3 er s viktig at byrdsleder Raymond Johansen n m vise tydelig politisk lederskap. Nr Johansen i dag angriper samferdselsstatsrd Ketil Solvik-Olsen for involvere seg i sprsmlet om E 18, flytter byrdslederen fokuset fra sak til spill. Med forhandlinger p overtid er tiden moden for at Arbeiderpartiet bidrar til sikre en politisk enighet om Oslopakke 3 som betyr at E 18 blir realisert. Prognoser for veksten i nringstrafikken og befolkningen gir grunn til frykte en samferdselskollaps uten ny E 18. Oslo og Akershus skal f 320 000 nye innbyggere de neste 25 rene, og i tillegg kommer tilsvarende vekst i Buskerud, Vestfold og Grenland. De politikerne som n vil stanse utviklingen av E18 ptar seg et stort ansvar for ulemper for bedriftene med mulig tap av arbeidsplasser og redusert vekst. E 18 er ikke et sprsml om ny vei i Asker og Brum. E 18 har stor betydning regionalt og nasjonalt. I n stor arbeids- og nringslivsregion er det viktig med flyt i trafikken mellom st og vest, nord og sr.

Innlegget fortsetter under bildet.

Harald Andersen, direktr i hovedorganisasjonen Virke

E 18 Vestkorridoren er Norges viktigste veistrekning

Europaveien er en helt sentral del av det nasjonale veinettet, ikke minst for gods- og nringstrafikk fra andre deler av landet og for regionale transporter mellom st og vest i Akershus. Vegvesenets mlinger viser at trafikken forbi Lysaker Vest er landets hyeste. I 2015 passerte i gjennomsnitt 88 300 kjrety hver dag. Trafikkbelastningen er 18 prosent hyere enn ved E6 ved Olavsgrd, p annenplass. Toppene i Vestkorridoren kommer i juni med et gjennomsnitt rett under 100 000 kjrety i dgnet. Trafikktoppene i sommermnedene kan ikke lses gjennom kollektivsystemene. Flere busser er heller ikke et godt svar p kningen i nringstrafikk. Frem mot 2040 viser prognoser en kning i vare- og godstransporten i vr region p 74 prosent. Andre prognoser viser at tjenesteproduksjonen ker mer enn vareproduksjonen.

K er ikke miljvennlig

K og rushtidsutfordringene p E 18 forsterker kapasitetsutfordringene p lokalveiene spesielt i Brum og bidrar til strre utslipp enn fra veitrafikk i normal flyt. Oslo har over noen tir, p tross sterk trafikkvekst gjennom perioden, gjennomfrt en forholdsvis vellykket kapasitetsmessigutbygging av hovedveisystemet. Det har avlastet Oslos sekundre veinett. Hvem vil tilbake til et sentrum uten E 18 i tunnel under byen? For Brums vedkommende er det srlig akutt f p plass lsninger som lser knutene ved Lysaker og diagonalt fra Bekkestua mot Fornebu. Miljpolitikk i fremtidens samferdsel er ikke bare et sprsml kollektiv eller privatbil. Null- og lavutslippsbiler vil vre dominerende nr denne veien skal st ferdig. Blir E 18 n derimot lagt p is, snakker vi om en samferdselsskandale av de sjeldne.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar