hits

Til alle kvinner som bruker hijab og til alle kvinner og menn som sttter bruk av hijab

Tenk dere om en gang til!

Det er viktig ha respekt for mennesker og toleranse for at de kan ha en annen tro og praksis. Samtidig er det viktig i et flerkulturelt land si ifra hvis en kulturell eller religis praksis diskriminerer p bakgrunn av kjnn, religion, hudfarge eller seksuell legning. Vi nsker ha en dialog rundt mentaliteten bak hijab, basert p rasjonell tenkning. Vi reagerer p dagens normalisering av hijab, til tross for at den har en tydelig kjnnsdiskriminerende symbolikk og at det til og med nylig ble avviklet en egen hijabdag i Norge, samtidig som at kvinner blir arrestert og sltt for ikke bruke anstendige klr i diktatoriske muslimske land.

Hijab har ingenting med Gud gjre.

Det str i koranen at kvinner skal skjule sin skjnnhet fra fremmede. Det str at profetens kvinner br vre innendrs. Det str at kvinner skal svpe om seg klrne. Kombinert med vers om straff for utenomekteskapelige forhold gir det mening at det er for ha sosial kontroll p kvinner. Dette er en del av en gammel patriarkalsk, mannssjvinistisk stammetenkning og ikke fra noen Gud. Kvinner br frigjre seg fra slik sosial kontroll og realisere seg selv som hele mennesker slik enkelte jenter med muslimsk arabisk bakgrunn n har begynt ta til orde for.

Bekymrede flyktninger fra muslimske land

Mange som har flyktet fra islamistiske land blir bekymret over den kte islamiseringen og hijabbruken i Vesten. Islamistene vinner terreng p bekostning av liberale innvandrere. Derfor har flere av oss med muslimsk og annen bakgrunn bestemt oss for danne et Senter for Sekulr Integrering (SSI), for demme opp for denne islamiseringen. Hijab er ett av virkemidlene til islamistene for skape et fellesskap basert p seksuell kontroll. Srbare unge mennesker blir lett bytte, siden religise miljer ogs er sosiale mtepunkter og gir tilhrighet og bekreftelser.

Ungdom mangler sekulr bagasje for kunne st imot disse usanne fortellingene. Hijabens antifeministiske sider blir dekket over. Et sekulrt senter og ressursmilj kan bidra til skape en alternativ sunn identitet og bli en mteplass som kan hindre utenforskap til det moderne samfunnet. Slik det har vist seg hittil, har ikke de religise miljene i Europa klart danne sunne balanserte identiteter. kt hijabbruk og ekstremisme er eksempler p det. De religise miljene har vrt bevisste og ubevisste stttespillere for islamistene, som har ftt posisjonere seg uforstyrret de siste 30 rene. Bde de unge og de religise miljene trenger hjelp til komme ut av konservatismen, slik at de kan ha et bedre verdigrunnlag i det moderne Vesten.

Vi har oppsummert noen punkter angende bruk av hijab eller sttte av det og konsekvenser det har for andre

Friheten til handle brer alltid med seg et ansvar for konsekvensene av handlingen.

  1. I mange land er tildekking av kvinner ptvunget dem, enten fra staten, kulturen/samfunnet eller familien. Kvinner i Iran, for eksempel, har ikke lov til kle seg som de vil. De blir straffet hvis de viser hret. bruke hijab kan derfor ses p som ta den moralske sttten fra disse undertrykte kvinnene.
  2. Hijab har utviklet seg til mer ekstreme former, til heldekkende uniformer som niqab og burka, som er et politisk symbol for islamistisk fundamentalisme og sttte for et shariastyrt samfunn.
  3. Hijab er blitt ptvunget barn og er blitt til barnehijab. Barn blir i verste fall seksualisert med en slik handling, og samtidig blir de fratatt muligheten til tenke fritt om sin kropp og sin utvikling i samfunnet. I tillegg kommer de selvsagte fysiske begrensningene dette gir for fri utfoldelse i lek og aktiviteter, samt en gryende oppmerksomhet og anstrengthet i omgangsformen med det motsatte kjnn.
  4. Hijab dikotomiserer og splitter kvinner. Hvis de som velger g med hijab er de rene, anstendige kvinnene, betyr det at de som ikke gjr det er urene, uanstendige? Man fr et tydelig skille mellom jenter/kvinner med og uten hijab og i en slik situasjon kan et sosialt press om bruk av hijab ptvinges kvinnen.
  5. Hijab virker mot integrering fordi det skaper en oss-dem holdning og bidrar til segregering. Segregering mellom nordmenn, ved at religis tilhrighet tydelig markeres (det frste man legger merke til er at Fatima er muslim). Segregering mellom kjnnene ved at det blir tydeligere skille mellom gutter og jenter. Det hemmer og skader likestillingen og den naturlige omgangen mellom kjnnene.
  6. Ekstreme former for hijab (niqab og burka) er et hinder for integrering av kvinner i samfunnet vrt. Dette er enn ikke et omfattende fenomen i Norge, men det er ikke utenkelig at hvis utviklingen fr fortsette i samme retning, vil det vre et uheldig neste skritt i prosessen.
  7. Hijab signaliserer ogs noe nedlatende og krenkende om menn; at de er styrt av drifter og p forhnd har et seksualisert syn p kvinner/barn som et fristende objekt. Den signaliserer at menn ikke er i stand til tle synet av kvinnens/barnets hr og kropp og ikke er i stand til forholde seg til en kvinne/et barn uten seksualisere henne.

De som bruker eller sttter hijabbruken burde tenke seg godt om nr de benytter sin rett til ytre seg fritt. Bruk av hijab har konsekvenser for livet og utviklingen til mange kvinner, menn og barn i samfunnet.

Senter for Sekulr Integrering (SSI)

Shahram Shaygani
Leder SSI

Shakeel Rehman
Statsautorisert Tolk OUS og menneskerettsaktivist
Talsperson SSI

Shahram Shaygani og Shakeel Rehman

Eystein Emberland
Statsviter og humanist
Styremedlem SSI

Tone Grebstad
Cand.mag.(sos.ant.)
Sekretr, styremedlem SSI

Eystein Emberland og Tone Grebstad


 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar