hits

NRK p ville veier

Av Kjetil Manheim, leder blogg.no

Norsk rikskringkasting slr til i dagens nyhetsmorgen og nrk.no med en frisk underskelse av TNS Gallup. Blogging har ddd ut, str det lese i overskriften fremfrt av sannhetsvitnet og redaktren Elise By Olsen og TNS sine data. Jeg skal vre forsiktig med mene noe om hva Olsen leser eller ikke leser. At hun ikke skriver p en blogg kan godt vre, og hun er utvilsomt ung med sine seksten r. Men hennes pstand kunne ikke vrt lenger fra sannheten. Blogg som kommunikasjonsform har nemlig aldri vrt sterkere enn i dag. I flge NRKs artikkel hadde atten prosent av unge i 2007 en egen blogg, mens det samme antallet i 2016 er syv. Akkurat det tror jeg s gjerne p selv om jeg tror atten prosent i 2007 er for hyt.

Men la oss se nrmere p hva dette tallet representerer. I 2007 hadde vi ikke sosiale medier for deling av eget innhold i det omfanget vi ser i dag. Dette er i en tid fr de store internasjonale gigantene Snapchat, Instagram, Twitter, ja til og med YouTube og Facebook var mainstream i Norge. I 2007 var det Nettby som var den store trenden innen sosiale medier hos oss, en s sterk trend at den skulle skyve alle andre sosiale ungdomsnettsteder i Norge til skyggenes dal i lang tid.

Blogg.no som ble lansert ret fr Nettby hadde enn ikke tatt helt av i 2007, det skjedde frst i rene 2008/2009 i en eksplosiv vekst som fanget opp de unges behov for uttrykke seg med mer enn en vegg av oppdaterte yeblikkskommentarer. Blogg.no og andre bloggplattformer ble et av de f alternativene ungdom hadde til uttrykke seg og dele opplevelser i. Bloggene den gang bar preg av mange innlegg om dagen, korte innlegg. Kommentarfeltene flommet over av diskusjon og regelrette samtaler og vi var kun i starten av en sosial blge av selvpublisering i Norge. 

Mye av denne chatringen som bloggene ble fylt med den gang er fordelt p langt flere medier i dag. Hvor mye som publiseres av innhold hver time av unge og gamle i Norge n skal jeg ikke forske tallfeste utover si at det m vre et vanvittig hyt tall fordelt p et uttall plattformer og tjenester. Og de unge er nok de mest aktive. Hvor mye som er regne som blogger kan selvsagt diskuteres, men begrepet mikroblogg ble etablert for en tid tilbake for definere Twitter-fenomenet og jeg vil pst at det er mange ulike plattformer unge blogger p i dag, eksempelvis Instagram, blogg.no og tumblr.

Sekstifire prosent av bloggene p blogg.no er skrevet av unge i alderen tjuefem og yngre. Og de unge leser hverandres blogginnhold. P bloggene p blogg.no var det i forrige uke 2,1 millioner unike brukere innom (Google Analytics tall). Demografien vi fr mlt gjennom TNS sitt eget Internettpanel (NIP) viser at tjuetre prosent av de som leser bloggene er under tyve r, og tretten prosent er mellom tyve og tredve r. Den strste lesergruppen finner vi riktignok blant de som er i trettirene (tjuette prosent) men likevel vil jeg si at den yngste gruppen er spass representert at man ikke kan si at de ikke leser eller bruker blogger. Og dette er kun vre tall. Legger vi til andre delingsmedier som havner innunder bloggbegrepet, og legger til andre bloggplattformer enn blogg.no s er vi nok nrmere sannheten enn det NRK er i sin artikkel.

Det nye siden 2007 er kanskje heller at det er blitt flere i de hyere aldersklassene som leser blogger og som blogger selv. Det er nok verdt en overskrift eller to, men blogg som ytringsform sin dd er betydelig overdrevet.

(Innlegget er tilbudt NRK Ytring som ikke nsket publisere det)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar