hits

En politikvinne med hijab er ikke nytral


 

Av Anita Farzaneh

pent brev til Justisminister Anders Anundsen

Vedrrende bruk av religise, islamske symboler p offentlige myndighetspersoner

Kjre justisminister,

For en tid tilbake kom jeg som privatperson i kontakt med en person fra den islamske verden som ikke selv str for de islamske verdier. Han blir oppfattet som en frafallen og blir derfor forfulgt og truet p livet i trd med hva koranen plegger islamister.

Denne personen var nylig p utenlandsreise, men opplevde ogs der at han ble forfulgt og truet. Han ringte meg da fra utlandet og ba meg ta kontakt med politiet som kjente hans sak.

Undertegnede er en privatperson som hele livet har kjempet for demokrati og kvinners rettigheter i land hvor likestilling er et fremmedord, og teokratiske maktprinsipper utnyttes p det strengeste.

Les ogs: Nei til hijab-pbud p reise

 

Da jeg s oppskte en politistasjon i Oslo for anmelde trusler om vold fra islamister mot denne mannen, opplevde jeg et alvorlig dilemma. I skranken ble jeg mtt av en ung politikvinne med hijab! (Kvinnen hadde ikke uniform, red. anm.) Hennes oppgave er ta imot borgere som har behov for politiets hjelp. Min umiddelbare reaksjon var at det fremsto som umulig for meg fremlegge mannens sak overfor en person som sitter med et plagg som symboliserer brorskap med de som forflger min venn, og som ogs symboliserer bde terror og anti-demokratiske verdier.

For meg ble det faktisk umulig stole p denne kvinnen, da hun via sin religion, som hun nsker markere s sterkt, faktisk her str i et dilemma mellom svike sin religion eller svike sine plikter i politiet.  Jeg vet at religionen hos de fleste med hijab kommer foran yrke og egne meninger. Ved anmelde en som hun representerer forflgerne av, ble jeg redd for at jeg satte min venn i enda strre livsfare.  Det skulle da ikke mer til enn en uoffisiell telefon, og s kunne forflgere lett finne min venn.

Les ogs: Din religion ble valgt for deg

Da jeg ga uttrykk for min mistillit, reagerer hun med si at Norge er et fritt land, og at jeg mtte ha respekt for andres meninger. Det var tydeligvis vanskelig for henne forst at det var hun som misbrukte sin posisjon som myndighetsperson, ved flagge en ideologi som ikke har noen respekt for min eller andres demokratiske rettigheter. Jeg har mange venner som er torturert i islams navn. Jeg ser hvordan kvinner i koranen har bare halv verdi av mennene og at dette praktiseres i strengeste forstand i mange land. Jeg ser hvordan kvinner og homofile steines, hvordan unge menn og kvinner henges for ting de i vestlig verden ikke engang ville ftt bot for. Den norske regjering aksepterer offisielt at deres tjenestemenn og -kvinner i demokratiets navn frst og fremst skal f lov til markere at de representere de verdier som undertrykker demokratiet. Disse gruppene sier ofte at de er fredelige, men de sttter eller tier stille nr terrorisme skjer i islams navn.

Mange nordmenn forstr dessverre ikke at nr vi ser stadig flere med hijab i offentlige stillinger, betyr det at vrt demokrati svekkes. For i et demokrati m religis og politisk tilhrighet vre en privatsak, som man i hvert fall ikke m f lov til flagge overfor publikum p en politistasjon. I dette tilfellet mistet jeg fullstendig tillit til denne politiavdelingen.

De som velger annonsere sin religise ideologi ved bre hijab, m derfor tle kritikk, men mest alvorlig er det at det norske storting tillater dette.

Mange muslimske kvinner bruker ikke hijab, s det er penbart mulig vre muslim uten bre denne synlige religise markr. De som velger bre hijab er derfor ikke bare vanlige muslimer, men bevisste mlbrere av en politisk ideologi som forsvarer overgrep mot annerledes tenkende. Det blir derfor noks absurd nr disse kvinnene forventer at vi som kjemper for likestilling og frihet for alle, skal ha respekt for deres symboler!

Det er ikke lett for meg forst at disse kvinnene som skjuler seg under sin hijab her i Norge, mener kjempe for sin ytringsfrihet, nr andre med samme ideologi, for eksempel i Pakistan, ikke tolererer at jeg gr i mine vestlige klr. Vi skal ikke gi respekt til det som ikke fortjener respekt, og vi skal ikke la oss lure av representanter for overgripere som pberoper seg sine demokratiske rettigheter, men som hvis de fikk mulighet til det, ville avskaffe de samme rettighetene for oss alle (sharia-lover).

Islamister med hijab er tydelige mlbrer av at dette er et krav i Islam. Nr man uniformerer seg, er hensikten nettopp synliggjre sin tilhrighet til en gruppe. Det bre hijab er ikke det samme som ta p seg en spesiell hatt eller farge hret i uvanlig farge. Nr man brer hijab som politi uttrykker man at man har underkastet seg islams krav til uniformering, og politirepresentasjonen kommer i annen rekke. (Det er ikke overbevisende at en ansettelsesavtale og norske lover forfekter noe annet.)

Da er islamske lover satt over norske lover, og en ansatt i Politiet er da ikke nytral, og vil ikke alltid bli sett p som en representant for felleskapet. Det blir da umulig for mange forst hvordan disse uten indre konflikt kan hndheve Norges lover.

I Frankrike og Belgia har man i motsetning til Norge og mange andre land i Europa, innsett hijabens ideologiske budskap, hvilke udemokratiske verdier den representerer, og hvilke skadelige effekter denne uniformeringen har p tillit i samfunnet. Det er p hy tid at vi gjr som Frankrike og forbyr bruk av Hijab bde p offentlige skoler og for offentlige tjenestemenn.

KONKLUSJON:

Med dette vil jeg protesterer mot at Det norske Storting, regjering og justisdepartement tillater bruk av hijab i norske skoler og p offentlige tjenestemenn. Jeg viser til den ovennevnte situasjon som jeg fant svrt vanskelig og provoserende og faktisk meget tillits-svekkende i forhold til den politiassistanse og tillit jeg hadde behov for.

Jeg anmoder justisministeren om ta opp dette sprsml pny i landets verste fora med tanke p innfre et forbud mot slik symbolbruk i offentlige sammenhenger.

Hvis ministeren finner det mulig, ville jeg satt stor pris p f et mte for overrekke dette brevet personlig og mulighet til utdype min bekymring for problemstillinger jeg mter i grensesnittet mot den islamske kultur i Norge.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar