hits

5 grunner til at vårt barn ikke skal være veganer

kommentarer



Nå klarer jeg ikke å holde dette inne lenger! Er du virkelig villig til å ta risikoen og bli veganer?

Av: Helene Ragnhild, ernæringsfysiolog og blogger

Etter dette innlegget fra Kristin bak styleconnection.no har det nok en gang blitt blest rundt det å spise et vegansk kosthold. Som alltid blir de samme metodene brukt for å presse særlig unge jenter til denne livsstilen. Bilder av dyr som tortureres blir akompagnert med sammenligninger mellom dyreavl og voldtekt. Påstander om at det er «bevist» at en vegandiett er det beste kostholdet for god helse underbygges med netflix og youtube som kilde. På toppen av det hele krydrer hun med en god dose dårlig samvittighet, miljøforkjemping og tårer. Ja, vi må kaste skylappene og se hvordan kjøtt, melk og eggproduksjon har blitt i vårt lille land. Alle bør kjenne magen knyte seg når de ser hvordan dyrene blir behandlet! Betyr det at et vegansk kosthold er det eneste rette om du ikke ønsker å være et hjerteløst individ? Er det uproblematisk å kaste dyreproduktene og leve på soyapølse og vegansk «facon»?

Uttalelser om å kutte sukker skaper ofte heftig debatt. Mødre som skriker på facebook om at barn trenger sukker, ernæringsfysiologer som mener sukker ikke må «farliggjøres» og kokker som humrer om hysteri. Hvor er disse nå? Hvor er samfunnsengasjementetet? Våkn opp! Et vegansk kosthold kan faktisk være svært risikabelt for mange.

Å være veganer er mer enn bare en diett, det er faktisk blitt annerkjent som et livssyn. Det er mange grunner til at mennesker velger å være veganere, og jeg kan respekterer deres valg. Om det er miljøhensyn, dyrevelferd eller religiøse faktorer inne i bildet. Skal vi argumentere hvilken diett som er mest helsemessig må vi faktisk holde disse faktorene ute av bildet. Hopp av den høye hesten din og ned på jorden et øyeblikk, så skal vi se på dietten din. Det er så mange ting jeg kunne sagt om hvordan det å spise kjøtt kan være bærekraftig, hvordan dyr kan behandles med respekt og hvordan en kan være et godt menneske selv om en spiser dyr. Jeg velger likevel å holde meg til ernæring, da det er mitt fag. Les gjerne her, her og her hvis du ønsker mer informasjon om dyrevelferd og miljø.

young child in red shirt eating vegetables in wooden chair.

Derfor skal vårt barn aldri være veganer
Min største hjertesak innenfor ernæring er uten tvil maten vi gir våre barn. Helt fra de ligger i mors liv er de påvirket av valgene vi selv tar. Nå som jeg selv forbereder meg til å bli mamma grøsser jeg på tanken av hvordan denne dietten kan påvirke ikke bare mitt barn, men mine barnebarn. Som jeg har skrevet før fødes en jente med alle sine eggceller ferdig utviklet. Det vil si at valgene du tar under ditt svangerskap ikke bare påvirker din lille spire, men også hennes fremtidige små. En næringsrik diett er derfor alfa og omega for sunne, friske og robuste barn. Dette visste våre forfedre godt. Det er ikke uten grunn at det ikke finnes noen tradisjonelle folkeslag som har overlevd som veganere. Det er så mange grunner til at jeg ikke kommer til å oppfostre mine barn på veganerdiett, hverken i magen eller når de er små. Jeg tar rett og slett ikke risikoen!

Livsviktige næringsstoffer for baby
Mennesker er avhengig av å få tilført energi, makro- og mikronæringstoffer. Endel av disse næringsstoffene er essensielle, det vil si at vi ikke kan danne dem i kroppen selv, men er avhengig av å få dem tilført via kostholdet. Det er livsviktig at din baby får nok av disse gjennom utvikling, under amming og senere gjennom mat.

For mange er det lett å svelge påstander som at det er lett å få nok vitaminer og mineraler gjennom et vegansk kosthold. Med en utdannelse innen ernæring vet jeg bedre. A-vitamin er for eksempel ikke bare A-vitamin. I dyreprodukter som eggeplomme finner du retinol, den sanne A-vitamin. I grønnsaker finner du karotenoider. En av de mest potente og kjente av disse er betakaroten. Dessverre trenger vi faktisk 12 ganger så mye betakaroten sammenlignet med retinol. Det vil si at en må få 12 ganger så mye gulrot sammenlignet med eggeplomme. Når vi vet hvor liten magesekken til babyer og små barn er vet i hvert fall jeg hva jeg skal prioritere. Også D3 som finnes i dyreprodukter er langt mer potent enn D2 fra planter, og det samme gjelder jernet som vi finner i dyreprodukter.

Vi har to essensielle fettsyrer i kostholdet vårt; omega 3 (alfalinolensyre) og omega 6 (linolsyre). Av førstnevnte lages to lange fettsyrer med navn DHA og EPA. Disse fettsyrene er svært viktig for utvikling av hjerne og nervevev. I plantekost finner vi alfalinolensyre i blant annet linfrø, valnøtter, chiafrø og raps. Vi har lenge trodd at denne fettsyren kunne konverteres i kroppen til EPA og DHA, men vi vet nå at denne konverteringen er svært begrenset, så lav som 5%.  I spedbarn er denne konverteringen så godt som ikke-eksisterende, og DHA må derfor her regnes som essensielt. Får ikke barnet DHA via morsmelken vil barnet kunne få underutviklede øyne og et misdannet nervesystem.

Helsedirektoratet anbefaler fiskeleverolje til alle gravide og ammende.

Ikke alle næringsstoffer finnes i planter
Dyreprodukter inneholder essensielle næringsstoffer som ikke finnes i planter. Det mest kjente er kobalamin eller vitamin B12 som vi kun finner i produkter fra dyr. Noen mener en kan få b12 fra alger, fermentert soya og næringsgjær, men dette er såkalte b12 analoger, det vil si et stoffer som ligner B12 men som ikke har de samme egenskapene. Disse analogene kan faktisk blokkere for B12 og dermed øke behovet for dette vitaminet.

B12 er essensielt for prosesser i hver eneste celle i kroppen, blant annet dannelse av røde blodceller og DNA. Dette er grunnen til at kvinner med vegansk diett har økt sjanse for å føde barn med misdannelser enn andre mødre. Det er både funnet at veganere har høyere risiko for å ha mangel på B12 og at veganske barn scorer lavere på kognitive tester enn andre barn.

B12-mangel er dødelig, og vi er helt avhengig av å få vitaminet tilført via kosten. Får du ikke i deg nok B12, vil også morsmelken din kunne mangle dette viktige vitaminet. Et fransk par ble faktisk i 2011 siktet for omsorgssvikt etter at deres 11 år gamle datter døde av mangel på blant annet B12. Dette er ikke skremselspropaganda, bare utrolig trist. Jeg er rett og slett ikke villig til å ta denne sjansen med mitt barn!

Skal du leve som veganer er du helt avhengig av tilskudd av B12. Du risikerer også mangler på vitamin A og D, EPA/DHA, sink, kalsium og jern.

Kolesterol finnes heller ikke i planterike. Topp tenker du sikkert, det er jo ikke sunt uansett. Nå er det faktisk slik at det ikke stemmer, kolesterolet er blitt friskmeldt og anbefalingene om å begrense inntak av kolesterol er nå fjærnet fra de amerikanske kostholdsrådene. Kolesterol er et molekyl som finnes i hver eneste celle i kroppen og det er helt essensielt for dannelse av hormoner, D-vitamin og kroppen til din baby. Dette kan du lese mer om her.

Proteinkvaliteten er bedre
Mennesker trenger proteiner for å danne og opprettholde alle cellene i kroppen. Proteiner er bygget opp av aminosyrer, og i proteinene vi spiser finnes det 20 av disse. 8 (9 for spedbarn) må vi få fra maten vår. Proteiner fra animalske kilder som melk, egg, fisk og kjøtt er såkalte fullverdige proteinkilder. Det vil si at de inneholder alle de essensielle aminosyrene. Det finnes protein i planter også, og det er sunt å få i seg disse. Likevel er disse kildene ikke fullverdige. De mangler flere aminosyrer og må derfor kombineres riktig. Får barnet ditt ikke i seg alle disse ni vil det være som å skrive uten vokaler.

En voksen veganer som er bevisst på sitt matinntak og kombinerer proteinkilder riktig kan dekke alle sine essensielle aminosyrer. Hvorvidt kvaliteten er like god blir en annen diskusjon. Et barn har liten magesekk og det kan ofte være problematisk å få i barn nok mat. Igjen, det er en risiko her!

Et vegansk kosthold er rigid og regelstyrt
Selv om jeg selv stort sett holder meg unna sukker og kornprodukter fordi kroppen min ikke reagerer godt på disse matvarene kommer jeg ikke til å nekte mine barn å smake lørdagsgodt når de er store nok. De kommer heller ikke til å spise spesialmat i barnebursdag og når de er på besøk. En ting er små barn som ikke vet hva du spiser og ikke tenker særlig over dette, men eldre barn bør faktisk ikke få en haug med matregler de skal følge. Dette kan lett føre til et anstrengt forhold til mat, et problem som er stadig økende blant unge i dag. Jeg vil jo at mine barn skal oppleve matglede, ikke stress rundt å være annerledes.

Mine barn skal få det beste. Næringsrik mat av høy kvalitet, matglede, kjærlighet og ikke pekefinger. De skal ikke lære at å drepe et dyr for at de skal overleve er feil og unaturlig. Det er faktisk det mest naturlige som finnes. Det er dyrets liv vi skal respektere. Behandler vi dyrene riktig og slakter dem uten frykt, samt begrenser mengdene vi inntar, kan vi spise dyreprodukter med god samvittighet.

Å lære mitt barn at de som spiser kjøtt er slemme blir som å si at bjørnen er slem som dreper fisk for å gi til sin baby (Det er også veldig overlegent). Dette er naturen, i all sin storhet og prakt. Vi er skapt for å spise dyr. Verdenen vår er skapt for at vi skal spise dem. It?s the circle of life baby!

Vegansk ferdigmat er like skadelig som annen ferdigmat, om ikke mer
Kristin skriver i innlegget sitt er det ikke noe problem å kutte bacon, ost og pølser. Alle disse matvarene kan enkelt erstattes med produkter du får kjøpt på butikken. Men hva inneholder de egentlig? Store mengder bearbeidet soya og billige vegetabilske oljer. Forskningen på soya har gitt spirkende resultater. Denne belgveksten inneholder nemlig stoffer som kalles phytoøstrogener, stoffer med østrogenlignende effekt. Noen forskere mener at dette vil øke østrogennivået i kroppen, mens andre mener at disse stoffene vil blokkere for østrogen i kroppen. Det vi vet er at vi vet for lite! Jeg kommer ikke til å gi mitt barn soya, vi vet rett og slett ikke effektene.

Billige vegetabilske oljer som mais-, soya- og solsikkeolje skaper inflammasjon i kroppen og har null næringsverdi. To store grunner til at ikke bare små barn, men alle burde unngå disse!

Hvorfor du kan føle deg bedre på en vegansk diett
Går du fra å spise ferdigmat, pasta og kneipbrød til et rawfood kosthold bestående av grønnsaker, frukt, bær, nøtter og frø vil du selvfølgelig kjenne dette på helsen. Det betyr ikke at denne dietten vil gagne din helse over tid, for ikke å snakke om helsen til dine barn og barnebarn. Dette er også grunnen til at vegandietter ofte kommer godt ut av store, observasjonelle forskningsstudier. Her ser en på en stor gruppe mennesker, samler inn data om deres levevaner og ser om en kan forstå sammenhenger mellom livsstilsfaktorer og sykdommer. Det er klart at en veganer kommer bedre ut enn en gjennomsnittlig amerikaner som spiser burger, drikker brus og milkshake. Veganere er som regel svært helsebevisste mennesker som også røyker mindre, trener mer, er mer ute og velger mer økologisk mat.

Jeg må få understreke at jeg ikke har noe personlig imot veganere generelt eller Kristin. Folk må få lov til å spise akkurat hva de ønsker. Jeg har mange mennesker i livet mitt som spiser ting jeg selv ikke ville spist, men jeg er like glad i dem for det. Det du spiser definerer nemlig ikke hvem du er som person. Det jeg ikke liker er at disse diettene blir lagt frem som ernæringsmessig å foretrekke fremfor andre kostholdsmønstre, og metodene som blir brukt til å få frem dette budskapet. Særlig ikke når det gjelder gravide, barn og unge, der jeg mener dette kostholdet kan være direkte skadelig.

Dette innlegget er opprinnelig publisert på Helene Ragnhilds egen blogg.