Diktatur, bra eller dårlig?

Robert Steen (Ap) blir byråd for finans. Geir Lippestad (Ap) blir byråd for næring og eierskap. Tone Tellevik Dahl (Ap) blir byråd for kunnskap og oppvekst. Inga Marte Thorkildsen (SV) blir byråd for eldre og helse. Hanna E. Marcussen (MDG) blir byråd for byutvikling. Rina Mariann Hansen (Ap) blir byråd for kultur, idrett og frivillighet. Lan Marie Ngyuen Berg (MDG) blir byråd for miljø og samferdsel. Byrådsleder blir Raymond Johansen (Ap).
Lan Marie Ngyuen Berg  Foto: Paul Weaver (NA Bilder)

Av Pål Thygesen, vararepresentant til Oslo bystyre for MDG

Mette Hanekamhaug skrev på søndag at Oslo har blitt en kommuniststat etter at Miljøpartiet De Grønne tok styringa. Eller, hun sier det ikke rett ut. Hun setter et spørsmålstegn etterpå. Hun stiller bare spørsmål. Men er det sant?

Påstanden Hanekamhaug fremmer, er at problemet ikke er diktatur som prinsipp, men menneskene som skal forvalte styreformen. Problemene er:

1.MDG er for bilfritt sentrum, men byråd Berg har tatt taxi.

2.MDG er for bilfritt sentrum, men politikerne har garasje

3.Støtteordningen for elsykler var mest populær på vestkanten

Svarene mine er som følger:

1. Det er ikke alltid du har tid til å reise med buss eller har sykkel med deg. I stedet for å kjøre privatbil er taxi et glimrende alternativ, og en backupløsning som gjør det lettere å la bilen stå igjen hjemme. MDG mener taxi er en viktig del av løsningen når den totale biltrafikken skal reduseres. Du bestemmer selv når du vil betale ekstra for å bli kjørt dit du skal, og når du i stedet bruker kollektivtrafikken. Ingen skal behøve å unnskylde seg for å ha tatt taxi, og det gjelder også byråd Berg.

Bloggen fortsetter under bildet.

Pål Thygesen Foto: Guri Barka Martins

 

2.Bilene må ut av Rådhusgarasjen når bilfritt sentrum innføres. Det er ganske åpenbart. Ingen av MDGerne på Rådhuset kjører forøvrig bil til jobb. Bystyret har hatt en diskusjon om måten plassene har blitt fordelt fram til nå fordi det forrige bystyret fattet et vedtak om det. Jeg mener det er mer spennende å diskutere hva vi skal bruke garasjen til når bilfritt sentrum innføres. Sykkelparkering er et godt forslag. Men Oslo styres av parlamentariske prinsipper, og byregjeringen må følge opp bystyrets vedtak. Vi er tross alt ikke et diktatur.

Les også: 5 grunner til at Miljøpartiet er en trussel mot folk flest

3.Prøveprosjektet med momskompensasjon for elsykkel ble gjennomført på grunn av tidligere forskning som viser at elsykkel er et godt alternativ til bilen for mange reisende. Prøveprosjektet evalueres nå, og om forskningsfunnene bekreftes, kan det hende at ordningen blir videreført i en eller annen form. Hanekamhaug er litt upresis i sitt innlegg når hun skriver at vi sponser våre egne og fiffen på vestkanten, mens småbarnsfamilier skal blø økonomisk. Realiteten er at vi ikke satt noen vilkår for hvem som kunne være med.

Avslutningsvis må jeg si at jeg har grublet litt over hva slags mennesker Hanekamhaug mener at passer som forvaltere av styreformen diktatur. Selv mener jeg det er en fordel at utøvende organer trenger støtte i et parlament for lovene de vil iverksette. Særlig når Frp er i regjering.

hits