hits

Snnen min kjpte billett, men ble straffet som en sniker

Bybanen Bergen



 

Av Oddbjrn Lange

Denne opplevelsen har gitt respekten for ha gyldig billett, en alvorlig knekk.

Undertegnede er far til en gutt, fdt i r 2000, som nsker dele en opplevelse jeg kunne tenkt meg ha vrt foruten. Min snn p 15,5 r ble ilagt et sviende forelegg fra en billettkontrollr p Bybanen i desember 2015. Kr 950, svir godt for en som lever av ukepenger. Hvordan skjedde dette?

Etter en hyggelig dag p skolen, tok min snn den flotte Bybanen fra Fantoft til sentrum. Da han gikk p Bybanen p Fantoft var det allerede kontrollrer inne i vognen. En av disse kom bort til han og ba han vise gyldig billett. Han smilte og viste sin billett p mobilen: en ungdomsbillett gyldig for 30 dager. Den kvinnelige kontrollren spr med en hyggelig stemme hvor gammel han er, hvor han svarer rlig 15,5 r. Kontrollren sier at man skal ha barnebillett nr man er 15,5 r, ikke ungdomsbillett.

Hvorfor har han kjpt ungdomsbillett? Tidligere har min snn kjpt (fylt opp) mnedskort hos bussjfr og aldri tenkt nye over om han ble definert som barn eller ungdom. Billett er billett. I desember 2015, for ikke risikere glemme det fysiske busskortet, kjpte han mnedskort/30 dagers billett, via Skyss appen p mobil.

Hva er barn og hva er ungdom? Min snn gr p ungdomsskolen. 15-ringer i 10. klasse oppfatter seg selv som ungdom, ikke barn. I god tro har han derfor kjpt ungdomsbillett. Vi har i ettertid gtt inn p Skyss appen for se hvorvidt det er rimelig forvente, at han burde forsttt, at han skulle kjpt barnebillett i stedet for ungdomsbllett. I Skyss appen fremkommer det ikke veldig tydelig at ungdomsskoleelever skal kjpe barnebillett. N kan sikkert noen si at man br lese vilkrene bedre, men det vel flere av oss som ikke leser alle vilkr fr vi krysser av I agree ruten?!

Tilbake til Fantoft: P bakgrunn av at gutten har ungdomsbillett (feil billett) skriver den n litt mindre hyggelige kontrollren ut straffeavgift p kr 950,-. I kvitteringen han mottar fra kontrollr, er det krysset av at han 1) ikke har lagt frem gyldig billett og 2) ikke har gyldig tilleggs bevis. Min snn, som flere andre ungdommer, har normalt ikke med pass i lommen. Heller ikke hans bankkort er til hjelp, siden det mangler bilde. Derimot kom han p at han hadde bilde av passet sitt, med passinformasjon p mobilen (brukt som legitimasjon nr man handler p nettet). Bilde av passet ble da vist til kontrollren. Kontrollren som fortsatt er litt mindre hyggelig, godtar ikke legitimasjonen, fordi hun mente han hadde vist det for sent, alts etter at hun hadde startet skrive p sitt skjema Tilleggstakst ved billettkontroll Min gutt, skremt som han var signerer skjema, kommer hjem og forteller oss dette. Han syntes dette var veldig urettferdig.

Skyss svarer: Snnen din kjpte billett han ikke hadde krav p

Det har vrt viktig for oss lre vre barn at vi skal betale for de tjenester vi benytter oss av, som for eksempel buss og bybane. Hans opplevelse knyttet til denne kontrollen har gitt respekten for ha gyldig billett, en alvorlig knekk; Han opplever at han som har kjpt billett og har gyldig legitimasjon, fr akkurat samme straff som den som sniker p banen.

Bloggen fortsetter under bildet.



 

Personlig mener jeg en tilleggstakst p 950 kroner, er urimelig hyt i dette tilfellet, spesielt siden prisen p barne- og ungdom 30-dagers billett er den samme (360 kr for sone 1-2), selv om ungdomsbilletten har en strre bruksmulighet (Hordaland). I vrt tilfelle bruker vr snn buss mellom Krkenes/Storetveit ungdomsskole, samt Bybanen tur/retur Fantoft-sentrum.

Min personlige mening er at skyss m vre litt fleksible nr de sender sine kontrollrer rundt og btelegger, slik som i dette tilfellet. Jeg unner ingen av vre ungdommer slike opplevelser.

N er poden fylt 16 r og kan kjpe ungdomsbillett. Vi har sendt klage p denne saken til Skyss to ganger uten f gehr. De sa klagen kom for sent. Pass p, slik at dere ikke gr i samme billettfelle.

Innlegget ble frst publisert i Bergens Tidende.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar