Sønnen min kjøpte billett, men ble straffet som en sniker

Bybanen Bergen



 

Av Oddbjørn Lange

Denne opplevelsen har gitt respekten for å ha gyldig billett, en alvorlig knekk.

Undertegnede er far til en gutt, født i år 2000, som ønsker å dele en opplevelse jeg kunne tenkt meg å ha vært foruten. Min sønn på 15,5 år ble ilagt et sviende forelegg fra en billettkontrollør på Bybanen i desember 2015. Kr 950, svir godt for en som lever av ukepenger. Hvordan skjedde dette?

Etter en hyggelig dag på skolen, tok min sønn den flotte Bybanen fra Fantoft til sentrum. Da han gikk på Bybanen på Fantoft var det allerede kontrollører inne i vognen. En av disse kom bort til han og ba han vise gyldig billett. Han smilte og viste sin billett på mobilen: en ungdomsbillett gyldig for 30 dager. Den kvinnelige kontrolløren spør med en hyggelig stemme hvor gammel han er, hvor han svarer ærlig 15,5 år. Kontrolløren sier at man skal ha barnebillett når man er 15,5 år, ikke ungdomsbillett.

Hvorfor har han kjøpt ungdomsbillett? Tidligere har min sønn kjøpt (fylt opp) månedskort hos bussjåfør og aldri tenkt nøye over om han ble definert som barn eller ungdom. Billett er billett. I desember 2015, for å ikke risikere å glemme det fysiske busskortet, kjøpte han månedskort/30 dagers billett, via Skyss appen på mobil.

Hva er barn og hva er ungdom? Min sønn går på ungdomsskolen. 15-åringer i 10. klasse oppfatter seg selv som ungdom, ikke barn. I god tro har han derfor kjøpt ungdomsbillett. Vi har i ettertid gått inn på Skyss appen for å se hvorvidt det er rimelig å forvente, at han burde forstått, at han skulle kjøpt barnebillett i stedet for ungdomsbllett. I Skyss appen fremkommer det ikke veldig tydelig at ungdomsskoleelever skal kjøpe barnebillett. Nå kan sikkert noen si at man bør lese vilkårene bedre, men det vel flere av oss som ikke leser alle vilkår før vi krysser av «I agree» ruten?!

Tilbake til Fantoft: På bakgrunn av at gutten har ungdomsbillett (feil billett) skriver den nå litt mindre hyggelige kontrolløren ut straffeavgift på kr 950,-. I kvitteringen han mottar fra kontrollør, er det krysset av at han 1) ikke har lagt frem gyldig billett og 2) ikke har gyldig tilleggs bevis. Min sønn, som flere andre ungdommer, har normalt ikke med pass i lommen. Heller ikke hans bankkort er til hjelp, siden det mangler bilde. Derimot kom han på at han hadde bilde av passet sitt, med passinformasjon på mobilen (brukt som legitimasjon når man handler på nettet). Bilde av passet ble da vist til kontrolløren. Kontrolløren som fortsatt er litt mindre hyggelig, godtar ikke legitimasjonen, fordi hun mente han hadde vist det «for sent», altså etter at hun hadde startet å skrive på sitt skjema «Tilleggstakst ved billettkontroll» Min gutt, skremt som han var signerer skjema, kommer hjem og forteller oss dette. Han syntes dette var veldig urettferdig.

Skyss svarer: Sønnen din kjøpte billett han ikke hadde krav på

Det har vært viktig for oss å lære våre barn at vi skal betale for de tjenester vi benytter oss av, som for eksempel buss og bybane. Hans opplevelse knyttet til denne kontrollen har gitt respekten for å ha gyldig billett, en alvorlig knekk; Han opplever at han som har kjøpt billett og har gyldig legitimasjon, får akkurat samme straff som den som sniker på banen.

Bloggen fortsetter under bildet.



 

Personlig mener jeg en tilleggstakst på 950 kroner, er urimelig høyt i dette tilfellet, spesielt siden prisen på barne- og ungdom 30-dagers billett er den samme (360 kr for sone 1-2), selv om ungdomsbilletten har en større bruksmulighet (Hordaland). I vårt tilfelle bruker vår sønn buss mellom Kråkenes/Storetveit ungdomsskole, samt Bybanen tur/retur Fantoft-sentrum.

Min personlige mening er at skyss må være litt fleksible når de sender sine kontrollører rundt og bøtelegger, slik som i dette tilfellet. Jeg unner ingen av våre ungdommer slike opplevelser.

Nå er poden fylt 16 år og kan kjøpe ungdomsbillett. Vi har sendt klage på denne saken til Skyss to ganger uten å få gehør. De sa klagen kom for sent. Pass på, slik at dere ikke går i samme billettfelle.

Innlegget ble først publisert i Bergens Tidende.

hits