hits

P parti med elbilistene

Av Lan Marie Nguyen Berg, byrd for milj og samferdsel i Oslo (MDG)



Gunnar Stavrum skriver i Nettavisen denne uka om Statens vegvesens beslutning om at elbiler ikke lenger fr kjre i kollektivfeltet p Mosseveien i forbindelse med oppussing av Brynstunnelen p E6.

Les ogs: - Har noen sett miljbyrden?

P vegne av Oslo har jeg vrt i flere mter med Vegvesenet hvor de har orientert meg om planene. I tillegg til god fremkommelighet og alternative kollektive reisemter for de som bruker byen, har jeg vrt opptatt av sikre fordeler for elbilene.

P E18 inn til Oslo vestfra har man i forbindelse med oppussing av Smestadtunnelen og Granfosstunnelen lagt opp til at elbiler fr lov til kjre i kollektivfeltet dersom det er minst to passasjerer i bilen. Dette er en ordning som har fungert godt, som har gitt mye bedre punklighet for bussen, og som Oslo derfor har nsket p E6 og Mosseveien. 

Statens vegvesen som eier disse veiene har konkludert annerledes nr det gjelder Brynstunnelen. De har begrunnet dette med at de forventer strre problemene med trafikkavviklingen i forbindelse med arbeidene p Bryn enn de gjorde p Smestad og Granfoss. Mosseveien har ogs vesentlig lavere kapasitet enn E18.

Samtidig har Vegvesenet etter ptrykk fra Oslo pnet for vurdere restriksjonene for elbiler dersom det viser seg at trafikken flyter bedre enn antatt. Det synes jeg er positivt.

For gjennomfre det grnne skiftet i Oslotrafikken s raskt som vi trenger, er det riktig og viktig gi spesiell prioritet til utslippsfrie biler. Det er gratis parkering for elbiler i Oslo, kommunen investerer mye i ladeinfrastruktur og ladepunkter, elbiler har store fordeler i bomringen, og elbiler vil selvsagt vre unntatt dersom det blir ndvendig innfre kjreforbud p dager med akutt hy luftforurensing.

I dag str transportsektoren for 63 prosent av klimagassutslippene i Oslo, og er den strste bidragsyteren til luftforurensing i byen vr. Dette er bakgrunnen for at byregjeringen i vr nye klimastrategi har store ambisjoner i transportsektoren. Byregjeringen vil at enda flere skal sykle, g og reise kollektivt, og redusere privatbilismen. Samtidig er vrt ml at biler som bruker fossilt drivstoff skal fases ut gradvis frem mot 2030 og erstattes av utslippsfrie biler.

Neste uke er vinterferien over og med det pner nye innfartsparkeringer p berrte hovedveier inn til Oslo. Jeg vil oppfordre alle som har mulighet til reise kollektivt, og p den mten bidra til at folk kommer tidsnok til jobb, barnehage og skole. Det er en mlsetning vi hper Nettavisen og alle berrte deler med oss.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar