hits

10 myter om Uber

Etter at NHO-sjefen tok med VG p Uber-tur kom LO-leder Gerd Kristiansen med noen ganske uvettige pstander som hun selv burde vite er ren lgn. Defor vil jeg i dag presentere og "debunke" 10 vanlige myter om Uber.


Av: Atle Simonsen, formann i Fremskrittspartiets Ungdom (FpU)

1. Det er ikke trygt kjre Uber

Faktisk opplever mange en Uber som tryggere enn andre transportmidler. Nr du bestiller fr du fr vite hvem som kommer for hente deg, du fr se profilbilde og hva slags bil de kjrer og hvordan tidligere kunder har vurdert nettopp han/hun som skal kjre deg. Som passasjer er du forsikret og sjfrene har gtt gjennom en bakgrunnssjekk fr de har blitt godkjente som sjfrer.

2. Sjfrene bruker ikke taksameter og undrar penger

I motsetning til andre drosjer har Ubers sjfrer ikke mulighet til ta kontant betaling. Turene belatses automatisk med kortet du har registrert i Uber-appen. Alle turer og transaksjoner er derfor dokumentert og loggfrt.

3. Uber er ulovlig

For noen uker siden ble en sjfr tilknyttet Uber appen frikjent i Oslo tingrett. Det er fortsatt noen som mener at man trenger lyve for kunne kjre passasjerer, men loven rundt dette er uklart nr det gjelder apper. Uber p sin side sier de nsker ny regulering for sikre at aktrer som dem opererer p en ansvarlig mte, for eksempel med fastsatte regler for forsikring og bakgrunnssjekk.

4. Bilene p UberPOP er gamle

Faktisk er snittlalderen kun 5 r og en bil p UberPOP kan maksimalt vre 10 r gammel. Nr bilen din blir over 10 r gammel fr du ikke lov til kjre fr du eventuelt har kjpt ny bil. De vanligste bilene p UberPOP er Tesla Model S og Nissan Leaf.

5. Uber utnytter sjfrene

Uber refererer til de som kjrer som partnersjfrer. Nr en person er godkjent for kjre p appen er det partnersjfren selv som bestemmer hvor, nr og hvor mye de nsker kjre. De blir alts p ingen mte utnyttet av Uber, men fr muligheten til benytte seg av appen.

6. Sjfrene betaler ikke skatt

De som har inntekt via Uber m skatte av det som alle andre som har inntekt. For de fleste av sjfrene innebrer dette at de m sette opp et enkeltpersonforetak for innberette inntekten sin til skattemyndighetene, som andre selvstendig nringsdrivende. Uber har blant annet bidratt med informasjon og forhandlet frem gunstige ordninger med regnskapsfrere for gjre denne jobben enklere for sjfrene.

7. Dersom ulykken skulle vre ute er man ikke forsikret

I tillegg til forsikringen til sjfren har Uber en tilleggsforsikring som dekker passasjeren dersom man skulle havne i en ulykke.

8. Uber delegger taxibransjen

Antall taxiturer i Oslo gikk ned nesten 20% fra 2007-2014, i en periode hvor taxibransjen svarte med nrmest doble prisene, som har gjort situasjonen enda vrre. Uber har kun vrt i Oslo siden november 2014, og har ikke bidratt til denne nedgangen. Uber tilbyr rimeligere turer som utvider det eksisterende markedet, og konkurrerer ikke direkte mot drosjene. Veldig mange av de som velger ta en Uber p en tur som koster 100kr hadde ikke vurdert ta taxi nr de ville kostet 220 kr for samme strekningen. Det er ogs fundamentale forskjeller mellom Uber og drosjer; en Uber kan for eksempel ikke praies p gaten, st p taxiholdeplass eller kjre i kollektivfeltet. I tillegg har drosjene gunstige skatteordninger ved kjp av bil, som Uber ikke har eller krever. Uber kan ogs vre det som raderer bort ulovlig piratkjring.

9. Det er bare unge folk som kjrer Uber

Uber har flere hundre sjfrer tilknyttet appen i Oslo, og det er mennesker med mange forskjellige bakgrunner. Alt fra pensjonister til hjelpepleiere, finansfolk, studenter og grndere. kjre Uber passer for alle som har bil, tid og god vandel.

10. Uber nsker ikke reguleres

Uber er klare p at de nsker bli regulert, spesielt p omrdene skatt, bakgrunnssjekk og forsikring. I disse dager pgr en revisjon av yrkestransportloven som Uber hper vil inkludere transportnettverksselskaper som dem selv.

FpU er glade for at teknologiske nyvinninger skaper en enklere hverdag, derfor nsker vi deregulere taxinringen og skape vilkr hvor Uber og tradisjonelle aktrer kan konkurrere p like vilkr.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar