hits

Den offentlige debatten - Dunning-Kruger effekten

"Jeg har rett, hr p meg! Dere som mener noe annet er noen idioter som ikke vet deres eget beste, eller enda verre, dere er hjertelse egoister!"


Av: Marius A. Nilsen, Sales Manager og Siv. Ing Indk.

Daglig publiseres utallige nyheter og artikler som konkluderer bastant, p basis av manglende eller i beste fall tynt grunnlag. Hvordan kan mediene og andre bedrevitere vre s sikker p at de har rett, nr de har s lite fakta og logikk hekte "sannheten" sin p?

Kategorien Bedreviter og moralsk overlegen p manglende grunnlag kan beskrives med Dunning-Kruger effekten, navngitt etter professorene David Dunning og Justin Krugers forsknings studie fra Cornell University i USA. Dunning-Kruger effekten er nr personer ikke evner presist vurdere deres egne evner, eller mer spesifikt, deres begrensninger. Disse personene tror feilaktig at de er mye mer kompetent enn andre, og denne illusjonen stammer fra deres lave kompetanse som ikke gjr dem kapabel til kritisk analyse av egne evner og ytelse. Lavt kompetente personer er ogs mindre i stand til ta imot tilbakemeldinger og ny info, som igjen kan forklare hvorfor fakta ikke biter p noen. Summa summarum, medfrer effekten en signifikant overvurdering av egne evner, ytelser og sannhetsgehalt, og er et bidrag til forst hvorfor bedrevitere uten fakta i bunn, er s sikker i sin sak. Dunning og Kruger formulerer dette meget bra: "This overestimation occurs, in part, because people who are unskilled in these domains suffer a dual burden: Not only do these people reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the metacognitive ability to realize it." Kruger J, Dunning D (1999)

Utgangspunktet for studien var at Dunning og Kruger nsket underske hvorfor dyktige folk undervurderte deres egne evner, og hvorfor mindre dyktige folk, overvurderte deres evner. Basert p en rekke forsk p psykolog studenter ved Cornell University hvor studenters egenskap til vurdere ens egne evner og resultat p tester, ble mlt opp mot reelt resultat og evner, fant professorene ut at studenter med lav kompetanse gjennomgende overvurderte egen kompetanse og ytelse, mens studentene med hy kompetanse og bra resultat p testene, gjennomgende undervurderte egne evner og resultat. De hykompetente studentene trodde ogs at andre fant testene like lett som dem selv. Dette kan ogs vre bakgrunnen til at flere gode faktabaserte artikler ikke fr samme gehr som simple, flelsesbaserte artikler. Forfatteren overvurderer sitt publikum.

Enkelte artikler og utsagn i medier, fra professorer, politikere og andre fr en til undre om professorene Dunning og Kruger kjrer et live forskningsprosjekt p Dunning-Kruger effekten i den offentlige debatten. Dunning og Kruger tar ogs opp faren med kun litt/begrenset kunnskap: "The effect can also be summarised by the phrase "a little knowledge is a dangerous thing." A small amount of knowledge can mislead a person into thinking that they're an expert because this small amount of knowledge isn't a well known fact - RationalWiki - Dunning-Kruger effect.

Sprsmlet blir da: Hvordan kan vi forandre debatten fra fordummende til opplysende? Hvordan kan vi f flere opplyste hoder til delta, f bedre journalistikk, et minimum av kildekritikk, evne til analysere situasjoner og formidle de, konsekvensanalyser, og positive og negative vinklinger p saker for f et fullstendig bilde. De lavt kompetente som ikke innser deres mangel p kompetanse, m redusere deres trang til ptvinge andre personer deres ukvalifiserte mening. Hvorfor den skal vre av interesse for andre enn dem selv, og hvorfor de har en trang til regelmessig demonstrere deres mangler ved uttale fullstendig urealistiske og feilaktige ting daglig, er et meget godt sprsml jeg ikke har svar p.

Det jeg vet, er at det er p tide ta den offentlige debatten vekk fra de som skriker hyest, uten grunn, og gi stafettpinnen videre til personer som begrunner sine uttalelser i fakta, og som har substans og logikk tilfre i en ellers fordummende offentlig debatt.

"Real knowledge is to know the extent of one's ignorance" - Confucius

Kilde: Unskilled and unaware of it: how difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments - Kruger J1, Dunning D.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar