hits

Hvor kommer feigheten fra?


Faksimile fra Jyllandsposten

En dansk tegner laget 2005 en harmls karikatur i en avis. Ingen ting skjedde. Folk flirte eller trakk p skuldrene.

Av Pl Veiden, lrer og sosiolog ved Hgskolen i Oslo og Akershus.

S bestemte noen islamister seg for at de var ddelig fornrmet. De satte i scene et opprr. Og resten av historien kjenner vi.

Ti r etter: Ibsenfestival i Norge. Tegneren Lars Vilks er invitert. Han har betalt prisen for det selvflgelige: ytringsfrihet. Trusler, drapsforsk, livvakter hele dgnet. Helge Rnning er medieprofessor p Blindern. Et klassisk medlem av det som kalles -68-generasjonen. Du vet de som gjorde opprr mot autoriteter, bde p universitetet og i samfunnet ellers. I dag er de maktens voktere.

Helge Rnning uttaler at Vilks er en provokatr, at han er barnslig og at han ikke skulle vrt invitert p Ibsenfestivalen. Sprsml: Hvor kommer Rnnings feighet fra? Hva skyldes aggresjonen mot offeret, og en forstelse for det autoritre. Rnning er riktignok professor i noe s lst som medier, men likevel, hvorfor er mannen s feig? Her er et forsk p forklaring.

Bakteppet er den enorme velferdsvekst som ikke minst den skalte 68-generasjonen opplevde. Jeg tror rsaken ligger i den enorme trygghet p samfunnet. Folk som Rnning har aldri opplevd et fnugg av usikkerhet: trygg godt betalt jobb p et universitet som gir glimrende arbeidsmuligheter. Du er rett og slett fristilt fra samfunnet rundt deg, og kan derfor i enda strre grad tordne mot det, vel vitende om at det du sier aldri fr konsekvenser. Det er akademiske velser.

Feigheten er banal: en mann tegner en tegning, derfor m han d. Mener noen. Av de fleste blir slike personer betraktet som psykiatriske tilfeller, alternativt gale fanatikere. Men ikke av den feige. Han kobler p sitt sprk: snakk om noe annet, se noe annet enn det som ligger foran nesetippen; nemlig at en tegner skal d p grunn av en tegning. Igjen: det handler selvflgelig ikke om respekt. Det er bare en snakkemte.

Dagbladets Finn Graff tegnet Erna Solberg som pulende gris. Mindre elegant, mer nedrig og dumt kan det ikke gjres. Han ville ikke tegne Muhammed sa Graff. Nei, naturlig nok. Han er redd og jeg klandrer han ikke. Annerledes med Rnning. Han er feig, men feigheten m begrunnes og akademikere behersker sprket: snakk om noe annet! Snakk om Vilks provokasjon, hans barnslige oppfrsel. drive gjn med verdens for tiden mest aggressive undertrykkingsmakt ? islam ? er alts undvendig provokasjon! Gudene m vite hva Rnning hadde ment om Hitler i 1933? Vise mannen respekt og ikke lage provoserende vitsetegninger?


Pl Veiden. Foto Privat.

Feigheten er et valg, som sprklig m begrunnes. Rnning er god p det. Redsel er menneskelig og jeg skal ikke pst at jeg som karikaturtegner hadde kastet meg over Muhammed, selv om hans tilhengere roper p latterliggjring og ironi. En gang var visstnok humoren et vpen mot det autoritre, i dag roper man p respekt. Et annet utbredt ord er forstelse. Det er viktig forst hvor fornrmet folk blir.

68-rene ? i den grad man kan snakke om en slik generasjon ? begynte med opprr, og sluttet med tilpasning og ideologi. Rnning er den naturlige leder for feige akademikere som Norge ser ut til produsere i hopetall. Igjen: feigheten er basert p at norsk stabilitet blir opprettholdt. Det er ingen naturlov. Bryter norsk stabilitet sammen, vil feigheten bli konfrontert, 68-sprket vil bryte sammen og selv Oslo Vest vil bli berrt. S lenge vi ikke er der, vil Rnning og co snakke videre. I alle kanaler.

Det finnes et gammelt begrep som lyder frittsvevende intellektuelle. Dette siktes det til at intellektuelle kan ha avstand til makten, og derfor kritisere den. Det er den samme logikk som l til grunn for at folk tidligere nrmest var uoppsigelige ved universitetene: de skulle vre trygge p at deres forskning og tenkning kunne fortsette tross kritikk av stat og makt. I dag trenger man ikke slike regler, for universitetsintellektuelle kappes om lpe etter tidsnden. De plaprer om mangfold p en abstrakt mte, og trekker seg tilbake straks det blir snakk om konkrete episoder der folk uttrykker det som var uproblematisk i 1980, men som i dag er respektlst. Da bedre skrive noe nedsettende om Hege Storhaug og hvor innmari slem og dum hun er. For ikke snakke om denne dansken da, som er frekk nok til tegne noe som noen ikke liker.

Sannsynligvis ? men dette er selvflgelig en spekulasjon ? er feigheten et sosialpsykologisk fenomen: et indre raseri i Rnning co, et hat mot alt fra hyrefolk og FRPere og deres egen foreldregenerasjon. Feigheten er mulig for den har sitt publikum. De som instinktivt hater USA, Vesten, og det borgerlige samfunn. Sosiologen Sigurd Skirbekk sa for mange r siden at det er et sprsml om kulturelle koder: et tolkningsmnster. Den 3. Verden ? som det het den gang ? er som kjent et evig offer, Vesten har skylden, og nr denne 3. verden reiser seg i protest mot noen tegninger i en dansk avis, ja da er det et rettferdig oppfr. Uansett. Det er de lukkede koder fra -68-intelektuelle, folk som tiden og virkeligheten har lpt fra for lengst. Rnnings feighet er sannsynligvis begynnelsen p dens forhpentligvis ikke altfor lange svanesang. Slik sett kommer det kanskje noe godt ut av denne feighetens blottlegging.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar