hits

Jeg tror Oslo er klar for et parti som prioriterer de grnne lsningene


Foto: MDG/Flickr

Det grnne skifteter blitt et motebegrep. Hvem kan vel vre mot slike ting som sykkelveier, fornybar energi og brekraftige lsninger?

Av Shoaib Sultan (MDG), ordfrerkandidat i Oslo

Den grnne byen. Men n har vi snakket om brekraft i flere tir, samtidig som utslippene bare har kt, og folk sitter fortsatt i bilk inn til storbyene vre.

Jeg tror folk er klare for et taktskifte. Jeg tror Oslo er klar for et parti som prioriterer de grnne lsningene.

Norske klimagassutslipp m kuttes med opp mot 60 % de neste femten rene hvis verden skal unng katastrofale klimaendringer. De store byene vil bli ndt til spille en avgjrende rolle. De globale utfordringene har ikke n enkelt, avgjrende lsning. For lykkes trengs det kreativitet, nyskaping og et gjennomgende miljperspektiv i alle prosjekter og utbygginger.

Planen for utbyggingen av E18 mellom Asker og Oslo, er et tydelig tegn p at dette perspektivet ikke foreligger i politikken i dag. All forskning tilsier at mer vei gir mer trafikk og like mye k. Vi vil kunne f 50% flere biler inn i byen, noe som igjen frer til enda drligere luft, hyere klimagassutslipp og enda drligere plass til busser og syklister.

Det argumenteres med at man skal finansiere kollektivutbygging ved bompenger, og at ny E18 ikke vil ke biltrafikken. Logikken er alts bruke mange milliarder p ny vei med kt kapasitet, for deretter ta s mye bompenger at ikke flere skal kjre p den. Men da br vi heller ta inn mer i bompenger allerede n, og bruke pengene p nye sykkelveier, T-banetunnel og bybane p ring 2.

De Grnne nsker ikke bare stoppe veksten i biltrafikken inn til Oslo - vi gr til valg p redusere den med n tredjedel innen 2030. Vi vil gi gatene og byen tilbake til folk.

bygge ut sykkelveier og kollektivtransport dreier seg om kutte utslipp og bidra i den globale klimadugnaden. Men det handler like mye om frigi den verdifulle plassen i byene vre til syklende, gende, varetransport og kollektivreisende. Til parker, sportsanlegg, torg og ggater. Og selvsagt skal bevegelseshemmede fritt kunne bevege seg rundt i byen vr.

En grnn by er en menneskevennlig by. Vi vil at byrommet skal vre et sted man kan oppholde seg og trives, uavhengig av strrelsen p lommeboka. Derfor har vi gtt ut mot fiendtlig arkitektur, som pigger og steiner designet for holde folk unna, og benker der man ikke engang kan legge seg ned for en blund. Og derfor nsker vi oss flere og bedre bymbler, og utln av sportsutstyr og griller i parkene vre.

Markagrensa m best. bygge i marka er litt som bygge i Central Park i New York - byen blir rett og slett fattigere. Derfor vil vi aldri forhandle bort Marka, og vi gr inn for etablere nasjonalpark i stmarka og gjre Lillomarka til naturreservat.

Vi vil etablere Oslo som en spydspiss for solenergi i Norge, ved legge til rette for at folk flest kan installere solenergi i boligen sin til en overkommelig penge. Og vi nsker en aktiv boligpolitikk for Norge, for dempe prisveksten og sikre at ikke bare de med hy inntekt eller arv skal kunne eie sin egen bolig.

Til sammen utgjr dette politikk for en moderne storby, som setter livskvalitet i sentrum.

Hvis jeg skulle bli ordfrer i Oslo, hper jeg lede byen ut av oljealderen og inn i vr felles, grnne fremtid.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar