Gjesteredaktør Ingrid Marie Kielland (SV): Kampen for skolen


Ingrid Marie Kielland. Foto: Paul Weaver/Nettavisen

Datteren min ringte meg i morges da hun var på vei til skolen. Hun ville bare ønske meg en fin dag.

Av Ingrid Marie Kielland, SVs ordførerkandidat i Tromsø

Og det er jo det vi ønsker hver dag for ungene våre, at de skal få en fin dag på skolen. At de skal føle seg sett og inkludert, oppleve mestring og lære noe nytt.
Erfaringene fra skolen har vi med oss hele livet. Både de dårlige og de gode opplevelsene kan få avgjørende betydning for om vi liker å lære nye ting, om vi blir sosiale og har lett for å få venner.

Og kunnskapen og ferdighetene vi har tatt med oss skal vi bruke gjennom hele voksenlivet. Derfor er det viktig og bra at vi diskuterer skolen i valgkampen. Hvilken skole skal vi ha? Hva og hvordan skal barna lære?

SV vil ha en skoledag som tar utgangspunkt i at barn lærer best når læringen bygger på undring, nysgjerrighet og kreativitet, altså at barna har indre motivasjon for å lære. Vi mener det er viktig med flere lærere, nettopp fordi alle barn skal få oppleve å bli sett og møtt som det hele mennesket de er.
Å gjøre det er en stor jobb, og den krever tid.

LES OGSÅ: Her får barna gourmet-mat av råvarer som skulle vært kastet

Derfor mener vi at det bør være en lærer per 15 elever i småskolen og en lærer per 20 elever i storskolen. Vi vil at eleven skal få gjøre lekser på skolen, med en lærer til stede, fordi vi vet at det er stor forskjell på hvor mye hjelp ungene kan få hjemme fra sine foreldre. Og vi vil at eleven skal få lære med hele hodet og hele kroppen. De praktiske og estetiske fagene har blitt nedprioritert for lenge, noe som gjenspeiler seg i at norske elever scorer svært lavt på kreativitet i PISA-undersøkelsene.

SV er opptatt av at kunnskap skal være et mål i seg selv. Derfor er vi skeptisk til en instrumentell tilnærming til kunnskap basert på stadig flere målinger.
Som mor har jeg opplevd en stolt lærer forklare at fordi de har øvd mer på å ta prøver, så har klassen gjort det bedre på årets nasjonale prøve. Det jeg lurer på da er hva man ikke har fått tid til å øve på, og hvor stor overføringsverdi prøveferdighetene har for yrkeslivet.

LES OGSÅ: - Vanvittig at Utøya-offer skal sendes ut

Jeg vil at ungene mine skal lære seg å løse både teoretiske og praktiske matematiske utfordringer. Jeg vil at de både skal skrive korrekt norsk og oppleve gleden over å drømme seg inn i Astrid Lindgren eller Maria Parrs bokuniverser. Jeg vil ha flere dager der sønnen min kommer stolt kommer hjem med lua han har strikket i kunst og håndverk, og der datteren min spretter opp av senga fordi de skal ha besøk av bokbussen i dag.

Det er noe på gang i Skole-Norge. Stadig flere lærere, foreldre og ungdommer tar til orde for flere lærere og mot pugge- og testeskolen. Foreldrearbeidsutvalg (FAU) og Foreldreutvalget for grunnskolen tar initiativ for å gå fra hjemmelekser til skolelekser. Selnes skole i Tromsø tilbyr varm skolemat og lar elevene delta i matlagingen. Jeg har tro på at vi sammen kan skape en bedre skole.

Som min datter ønsker meg en fin dag, så ønsker jeg en fin dag for henne.

Vi kan få det til. En finere skoledag for flere unger i Norge. Det vil hele samfunnet tjene på ? i dag og i framtida.

hits