hits

Gjesteredaktr Ingrid Marie Kielland (SV): Kampen for skolen


Ingrid Marie Kielland. Foto: Paul Weaver/Nettavisen

Datteren min ringte meg i morges da hun var p vei til skolen. Hun ville bare nske meg en fin dag.

Av Ingrid Marie Kielland, SVs ordfrerkandidat i Troms

Og det er jo det vi nsker hver dag for ungene vre, at de skal f en fin dag p skolen. At de skal fle seg sett og inkludert, oppleve mestring og lre noe nytt.
Erfaringene fra skolen har vi med oss hele livet. Bde de drlige og de gode opplevelsene kan f avgjrende betydning for om vi liker lre nye ting, om vi blir sosiale og har lett for f venner.

Og kunnskapen og ferdighetene vi har tatt med oss skal vi bruke gjennom hele voksenlivet. Derfor er det viktig og bra at vi diskuterer skolen i valgkampen. Hvilken skole skal vi ha? Hva og hvordan skal barna lre?

SV vil ha en skoledag som tar utgangspunkt i at barn lrer best nr lringen bygger p undring, nysgjerrighet og kreativitet, alts at barna har indre motivasjon for lre. Vi mener det er viktig med flere lrere, nettopp fordi alle barn skal f oppleve bli sett og mtt som det hele mennesket de er.
gjre det er en stor jobb, og den krever tid.

LES OGS: Her fr barna gourmet-mat av rvarer som skulle vrt kastet

Derfor mener vi at det br vre en lrer per 15 elever i smskolen og en lrer per 20 elever i storskolen. Vi vil at eleven skal f gjre lekser p skolen, med en lrer til stede, fordi vi vet at det er stor forskjell p hvor mye hjelp ungene kan f hjemme fra sine foreldre. Og vi vil at eleven skal f lre med hele hodet og hele kroppen. De praktiske og estetiske fagene har blitt nedprioritert for lenge, noe som gjenspeiler seg i at norske elever scorer svrt lavt p kreativitet i PISA-underskelsene.

SV er opptatt av at kunnskap skal vre et ml i seg selv. Derfor er vi skeptisk til en instrumentell tilnrming til kunnskap basert p stadig flere mlinger.
Som mor har jeg opplevd en stolt lrer forklare at fordi de har vd mer p ta prver, s har klassen gjort det bedre p rets nasjonale prve. Det jeg lurer p da er hva man ikke har ftt tid til ve p, og hvor stor overfringsverdi prveferdighetene har for yrkeslivet.

LES OGS: - Vanvittig at Utya-offer skal sendes ut

Jeg vil at ungene mine skal lre seg lse bde teoretiske og praktiske matematiske utfordringer. Jeg vil at de bde skal skrive korrekt norsk og oppleve gleden over drmme seg inn i Astrid Lindgren eller Maria Parrs bokuniverser. Jeg vil ha flere dager der snnen min kommer stolt kommer hjem med lua han har strikket i kunst og hndverk, og der datteren min spretter opp av senga fordi de skal ha besk av bokbussen i dag.

Det er noe p gang i Skole-Norge. Stadig flere lrere, foreldre og ungdommer tar til orde for flere lrere og mot pugge- og testeskolen. Foreldrearbeidsutvalg (FAU) og Foreldreutvalget for grunnskolen tar initiativ for g fra hjemmelekser til skolelekser. Selnes skole i Troms tilbyr varm skolemat og lar elevene delta i matlagingen. Jeg har tro p at vi sammen kan skape en bedre skole.

Som min datter nsker meg en fin dag, s nsker jeg en fin dag for henne.

Vi kan f det til. En finere skoledag for flere unger i Norge. Det vil hele samfunnet tjene p ? i dag og i framtida.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar