hits

Det liberale forbudspartiet


Illustrasjon: Venstre/Flickr

En regjering uten Frp hadde vrt mer populr.

Av Roger Drum Pettersen, tidligere Venstre-stemmer i Oslo

Det hevdet Skei Grande fra venstre i grsdagens Nettavisen. La oss kikke p hvordan Venstre har gjort det i Oslos regjering - og hvor populre de har blitt i hovedstaden siden de inntok plassen bak rattet i byen.

Venstre har utvd Byrdsmakt i Oslo i snart fire r. Her har partiet gjort seg mest kjent som et forbuds-, krav-, restriksjons-, annekterings- og pbudsparti. Fortsatt har jeg til gode finne et eneste tiltak av kreativ art i regi av Venstre som har til hensikt skape noe eller oppn noe selv.

Venstres Ola Elvestuen pnet ballet i Oslo i 2012 med avsl alle skere om f lansere nye taxikonsepter. I praksis et forbud mot innovasjon og utvikling av konkurranse i Oslos drosjemarked. Elvestuen begrunnet forbudet mot nyetableringer i drosjenringen med et nske om innfre mer byrkrati med flere forbud, krav og pbud. I dag, cirka fire r senere, kan vi konstatere at Venstres styring har gjort drosjetilbudet atskillig mye dyrere, drligere og kvalitetsforringet.


Roger Drum Pettersen. Foto: Privat

Elvestuens etterkommer, Guri Melby, annekterte alle parkeringsplassene i Theresesgate p Bislett, med steinblokker, til nabolagets og de nringsdrivendes store fortvilelse.

Prosjektet ble mtt med stor lokal motstand. Fordi det n nrmer seg valg, valgte imidlertid Venstre reversere prosjektet noe. Guri Melby, som Venstres Byrd for Milj og samferdsel, bedriver n brannslukking for begrense stemmetap. Dette er en bydel som hadde en stor andel Venstre-velgere. Venstres blokkering av Ring 2 ved Tyenbadet var ogs en fiasko. Trafikken ble flyttet fra en hovedgate med f boliger, til en bydel med hy bolig- og skoletetthet. Prosjektet ble en fortiet fiasko som ble avviklet i det stille. Etter fire r med venstre har drosjetilbudet i Oslo blitt overpriset i milliardklassen, samt at de resultatlse prosjektene i Theresesgate og Ring 2 har tappet kommunekassa for flere titalls millioner.

Nesten hver gang vi ser Venstre i media, er det fordi partiet nsker forbud mot noe, det vre seg dieselbiler, mot kjring i soner innenfor Ring 2, eller mot noe annet.

Eller s er partiet stadig vekk imot noe. Imot flytting av en grense, imot prveboring, imot utslipp, imot nyetableringer osv. Ikke noe som helst galt i dette, snarere tvert i mot, men det blir problematisk med et parti som ikke selv har noen politikk eller lsninger p noe som helst, men som kun kjrer p med den simpleste form for politikk, nemlig bare vre imot, forby noe, kreve noe eller pby noe.

Partiet slipper unna fordi deres motiver er s rene, edle, grnne og s politisk korrekte. Kort oppsummert har Venstre i byrd i Oslo ikke vrt noen suksess, og lokale meningsmlinger viser en kontinuerlig nedadgende oppslutning. Det hrer ogs med til historien at det neppe var et klokt valg ansette en ung norsklrer, som har skrevet master om dialektbruken i TV-programmet Team Antonsen, til styre hele samferdselssystemet, drosjenringen og mobilitetslogistikken i Oslo.

Ikke noe som helst galt i vre norsklrer, for all del, men uten noe, verken politisk eller nringslivserfaring, sprs det om ikke det blir litt i overkant opptre som konsernsjef i en av Norges strste transportbedrifter

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar