Det liberale forbudspartiet


Illustrasjon: Venstre/Flickr

 

En regjering uten Frp hadde vært mer populær.

Av Roger Dørum Pettersen, tidligere Venstre-stemmer i Oslo

Det hevdet Skei Grande fra venstre i gårsdagens Nettavisen. La oss kikke på hvordan Venstre har gjort det i «Oslos regjering» - og hvor populære de har blitt i hovedstaden siden de inntok plassen bak rattet i byen.

Venstre har utøvd Byrådsmakt i Oslo i snart fire år. Her har partiet gjort seg mest kjent som et forbuds-, krav-, restriksjons-, annekterings- og påbudsparti. Fortsatt har jeg til gode å finne et eneste tiltak av kreativ art i regi av Venstre som har til hensikt å skape noe eller oppnå noe selv.

Venstres Ola Elvestuen åpnet ballet i Oslo i 2012 med å avslå alle søkere om å få lansere nye taxikonsepter. I praksis et forbud mot innovasjon og utvikling av konkurranse i Oslos drosjemarked. Elvestuen begrunnet forbudet mot nyetableringer i drosjenæringen med et ønske om å innføre mer byråkrati med flere forbud, krav og påbud. I dag, cirka fire år senere, kan vi konstatere at Venstres styring har gjort drosjetilbudet atskillig mye dyrere, dårligere og kvalitetsforringet.


Roger Dørum Pettersen. Foto: Privat

Elvestuens etterkommer, Guri Melby, annekterte alle parkeringsplassene i Theresesgate på Bislett, med steinblokker, til nabolagets og de næringsdrivendes store fortvilelse.

Prosjektet ble møtt med stor lokal motstand. Fordi det nå nærmer seg valg, valgte imidlertid Venstre å reversere prosjektet noe. Guri Melby, som Venstres Byråd for Miljø og samferdsel, bedriver nå brannslukking for å begrense stemmetap. Dette er en bydel som hadde en stor andel Venstre-velgere. Venstres blokkering av Ring 2 ved Tøyenbadet var også en fiasko. Trafikken ble flyttet fra en hovedgate med få boliger, til en bydel med høy bolig- og skoletetthet. Prosjektet ble en fortiet fiasko som ble avviklet i det stille. Etter fire år med venstre har drosjetilbudet i Oslo blitt overpriset i milliardklassen, samt at de resultatløse prosjektene i Theresesgate og Ring 2 har tappet kommunekassa for flere titalls millioner.

Nesten hver gang vi ser Venstre i media, er det fordi partiet ønsker forbud mot noe, det være seg dieselbiler, mot kjøring i soner innenfor Ring 2, eller mot noe annet.

Eller så er partiet stadig vekk imot noe. Imot flytting av en grense, imot prøveboring, imot utslipp, imot nyetableringer osv. Ikke noe som helst galt i dette, snarere tvert i mot, men det blir problematisk med et parti som ikke selv har noen politikk eller løsninger på noe som helst, men som kun kjører på med den simpleste form for politikk, nemlig bare å være imot, forby noe, kreve noe eller påby noe.

Partiet slipper unna fordi deres motiver er så rene, edle, grønne og så politisk korrekte. Kort oppsummert har Venstre i byråd i Oslo ikke vært noen suksess, og lokale meningsmålinger viser en kontinuerlig nedadgående oppslutning. Det hører også med til historien at det neppe var et klokt valg å «ansette» en ung norsklærer, som har skrevet master om dialektbruken i TV-programmet «Team Antonsen», til å styre hele samferdselssystemet, drosjenæringen og mobilitetslogistikken i Oslo.

Ikke noe som helst galt i å være norsklærer, for all del, men uten noe, verken politisk eller næringslivserfaring, spørs det om ikke det blir litt i overkant å opptre som «konsernsjef» i en av Norges største «transportbedrifter»

hits