Sagene Bryggeri vs Ringnes herre

Jeg er ingen ølbrygger og heller ingen ølblogger. Jeg er kun en øldrikker, som burde ha visst bedre enn å legge meg ut med en av bryggeribransjens mektigste menn.

Av: Henning Thoresen, grunnlegger av Sagene Bryggeri

De siste ukene har Ølportalens redaktør, Sammy Myklebust skrevet flere innlegg rettet mot meg og Sagene Bryggeri.
Sagene og sannheten - Ølportalen
Jeg synes litt synd på Sagene Bryggeri - Nettavisen
Ringnes er nedlagt - Nettavisen

Her er det klart at jeg ikke har vært tydelig nok overfor Sammy Myklebust, hverken i kommentarfeltet på Facebook-gruppen Ølsmaking, og kanskje heller ikke i intervjuene som er gitt til dagspressen siden lanseringen av Sagene Bryggeri.

Jeg har nå innsett at jeg har ingenting i et kommentarfelt med hjemmebryggere og ølbloggere å gjøre, selv når tråden handler om Sagene Bryggeri. Dette burde jeg ha forstått på et tidligere tidspunkt og jeg har nå forlatt gruppen Ølsmaking. Etter det jeg er blitt fortalt så har Ølsmakings administrator nå valgt å slette diskusjonstråden om Sagene Bryggeri, en beslutningen som flere var enige i.

Det er mange misforståelser i Sammy Myklebusts innlegg, noe som nok skyldes den dårlige kommunikasjonsformen i kommentarfeltet, feil som jeg vil forsøke å oppklare her, på vegne av meg selv, men først og fremst for Sagene Bryggeri.

For å kunne se det store bildet, er det nødvendig å løfte blikket opp fra kommentarfeltet

Siden lanseringen av Sagene Bryggeri i september 2014 har vi fått en del mediedekning. Myklebust antyder i sitt innlegg at journalistene har fungeret som et mikrofonstativ. Men meg bekjent har vi en fri presse som ikke lar andre diktere hva som skal skrives. Jeg håper det også fungerer slik i Ølportalen.

Jeg viser igjen til Nettavisens artikkel Den lille store ølgiganten fra september 2014: Den lille store ølgiganten

«- Sagene Bryggeri er litt annerledes ved at de satser mer på mainstream pils og utfordrer de store bryggeriene som Ringnes. Det er veldig dristig, men det er veldig fint at noen tør å ta opp konkurransen, særlig for deg og meg», sier direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen, Petter Nome  til Nettavisen i september 2014

Sagene Bryggeris satsning mot dagligvarehandelen er altså det som hjemmebryggere og ølbloggere kaller industriøl. Hovedproduktet vårt er pils og det er dette markedet vi først og fremst ønsker å nå. Sagene i dagligvarehandelen er altså en merkevare, som Heineken, Corona og Carlsberg og er kanskje ikke et øl for de særdeles bryggeinteresserte, som etter det jeg forstår knapt tar pils i sin munn.

Det er disse dagligvareproduktene som blir leietappet i Arendal, som en del av et samarbeid der vi tilfører volum til et eksisterende norskeid bryggeri, Norges nest eldste, samtidig som det gjør det mulig for oss å legge fundamentet for å kunne bygge vårt eget bryggeri i Oslo.

 Sagene Bryggeri - et mellomstort bryggeri
I alle intervjuer har Sagene Bryggeri vært klar på at ambisjonen er å være et mellomstort bryggeri. Dette fordi vi ønsker å konkurrere mot Carlsberg Gruppen, og ikke mot Oslos microbryggerier. Det er dette vi har uttalt til pressen.

Bryggeriet som åpner på Hjula Væveri skal først og fremst levere til Vinmonopolet, uteliv og til et eget ølutsalg på Sagene. Det er her vi starter, og så får tiden vise hvor langt det er mulig å nå. Og hvem vet, hvis folk vil er det ikke umulig at Sagene Bryggeri kan bli det neste store Oslo-bryggeriet.

Myklebust har tydelig hengt seg opp i utstyret vårt, og skriver mye om at det ikke har kapasitet til å produsere det antall liter øl som opprinnelig var målet. Han skriver at vi har "for store vyer, men ikke helt klare å leve opp til dem".

Men Rom ble heller ikke bygget på én dag. Takket være en varm mottagelse i markedet har vi nå fått fundamentet på plass og grunnlaget for å vokse. Det kalles å begynne et sted, og for den som måtte være i tvil så har vi bena godt plantet på bakken, selv om ambisjonene våre er skyhøye.

Oslos flotte ølkultur
«- Øl må ikke bli en farlig greie, vi må få tilbake en ølkultur her. Det er 138 år siden det sist ble startet et bryggeri av denne skalaen», sier Thoresen til Nettavisen.

Her uttaler jeg meg klønete. Intensjonen min har aldri vært å snakke ned Oslos mange microbryggerier og ølbryggere. Oslo har så absolutt en flott ølkultur og den har på mange måter banet vei for Sagene Bryggeri ved å bidra til å løfte øl som begrep, opp fra grøftefyll ved å gjøre det til en interesse også for feinschmeckere.

Det jeg forsøkte å si, men som ikke kom like godt frem, var at øl ikke bare må være for de spesielt interesserte, at det må bli en mindre farlig greie, slik at folk som er glad i pils og er mindre opptatt av ølbrygging og kornsorter også kan få sitt øl.

Ølportalen
Sammy Myklebust er redaktør i Ølportalen, landets største og beste formidler av nyheter om øl og bryggerier. Et nettsted som drives på frivillig basis og som mottar økonomisk støtte via bidrag. Bidrag som blant annet går til "reiser i forbindelse med intervju og arrangementer som vi ønsker å dekke, samt diverse administrasjonsutgifter". Et nettsted der redaktøren, Sammy Myklebust drømmer om å en dag skal kunne drive nyhetsformidling om øl på hel- eller deltid.



På grunn av dagens strenge regelverk, og forbud mot egenreklame og produktinformasjon fra bryggeriene selv, er vi totalt avhengige av den omtale som Ølportalen og Sammy Myklebust velger å gi.

Ølportalen har derfor som nyhetsformidler en posisjon tilnærmet en monopolist, og når de i tillegg baserer driften sin på økonomisk støtte er det kanskje ikke tilfeldig hvem som får omtale og hvem som henges ut, slik Myklebust nå har gjort med Sagene Bryggeri.



Sagene Bryggeri er en liten bedrift i oppstartsfasen, og jeg har som bryggeriets grunnlegger kommet i fare for å fornærme Ølportalens redaktør Sammy Myklebust. Jeg har ikke gitt klare nok svar i et diskusjonsforum på nett. Dette beklager jeg på det sterkeste. Jeg burde ha forstått hvem Myklebust var. Jeg burde ha brukt mer tid på spørsmålene hans og utvist ham den respekt som han nå etterlyser i sine innlegg. Men jeg tok det for gitt at han og andre hadde lest hva Sagene Bryggeri sto for i media. Det var en klar feilbedømmelse fra min side.

Dette er mitt siste svar til Myklebust. Nå trenger Sagene Bryggeri ro. Ro til å bygge videre på de planene vi har satt i gang, og ro til å fokusere på alt det positive som skjer rundt bryggeriet.

Ølbøller
Jeg skal vedgå at de siste ukene har vært tøffe for Sagene Bryggeri og for meg personlig. Etter at Nettavisen publiserte svaret mitt til Sammy Myklebust forrige onsdag, ble jeg fredag kontaktet av redaksjonen og gjort oppmerksom på et nytt innlegg på Nettavisens gjesteblogg, denne gang fra en selverklært ølnerd med tittel: De som synder får høre ølnerdenes vrede. "Noe av det beste med å være en ølnerd er at det er et brorskap, en åpenhet og samarbeidsvilje i bryggemiljøene som ikke kjenner noen grenser. Bokstavlig talt." - Lasse Lukacs, ølnerd

Dette brorskapet og denne vreden har vi fått merke. Blant annet har Sagene Bryggeris Facebook-side den siste tiden opplevd unormal aggressiv pågang, og på vennesiden Sagene Bryggeris Venner meldes det også om ubehagelig aktivitet.

Ringnes herre
Myklebust skal ha rett i én ting, jeg har tydelig ikke forstått hvordan ølmarkedet fungerer. For etter lanseringen av Sagene Bryggeri i september i fjor er jeg blitt introdusert til begreper og tilstander jeg ikke trodde forekom i bryggerinæringen i Norge. Det går i ord som krigskasse og drittpakke, og inderlige anbefalinger fra samarbeidspartnere om å ringe Myklebust opp, om å legge meg flat og ballen død.

Men jeg syns det er ryddigere å gjøre det her, i full åpenhet, for vi har ingenting å skjule.

 

hits