hits

Sagene Bryggeri vs Ringnes herre

Jeg er ingen lbrygger og heller ingen lblogger. Jeg er kun en ldrikker, som burde ha visst bedre enn legge meg ut med en av bryggeribransjens mektigste menn.

Av: Henning Thoresen, grunnlegger av Sagene Bryggeri

De siste ukene har lportalens redaktr, Sammy Myklebust skrevet flere innlegg rettet mot meg og Sagene Bryggeri.
Sagene og sannheten - lportalen
Jeg synes litt synd p Sagene Bryggeri - Nettavisen
Ringnes er nedlagt - Nettavisen

Her er det klart at jeg ikke har vrt tydelig nok overfor Sammy Myklebust, hverken i kommentarfeltet p Facebook-gruppen lsmaking, og kanskje heller ikke i intervjuene som er gitt til dagspressen siden lanseringen av Sagene Bryggeri.

Jeg har n innsett at jeg har ingenting i et kommentarfelt med hjemmebryggere og lbloggere gjre, selv nr trden handler om Sagene Bryggeri. Dette burde jeg ha forsttt p et tidligere tidspunkt og jeg har n forlatt gruppen lsmaking. Etter det jeg er blitt fortalt s har lsmakings administrator n valgt slette diskusjonstrden om Sagene Bryggeri, en beslutningen som flere var enige i.

Det er mange misforstelser i Sammy Myklebusts innlegg, noe som nok skyldes den drlige kommunikasjonsformen i kommentarfeltet, feil som jeg vil forske oppklare her, p vegne av meg selv, men frst og fremst for Sagene Bryggeri.

For kunne se det store bildet, er det ndvendig lfte blikket opp fra kommentarfeltet

Siden lanseringen av Sagene Bryggeri i september 2014 har vi ftt en del mediedekning. Myklebust antyder i sitt innlegg at journalistene har fungeret som et mikrofonstativ. Men meg bekjent har vi en fri presse som ikke lar andre diktere hva som skal skrives. Jeg hper det ogs fungerer slik i lportalen.

Jeg viser igjen til Nettavisens artikkel Den lille store lgiganten fra september 2014: Den lille store lgiganten

- Sagene Bryggeri er litt annerledes ved at de satser mer p mainstream pils og utfordrer de store bryggeriene som Ringnes. Det er veldig dristig, men det er veldig fint at noen tr ta opp konkurransen, srlig for deg og meg, sier direktr for Bryggeri- og Drikkevareforeningen, Petter Nome til Nettavisen i september 2014

Sagene Bryggeris satsning mot dagligvarehandelen er alts det som hjemmebryggere og lbloggere kaller industril. Hovedproduktet vrt er pils og det er dette markedet vi frst og fremst nsker n. Sagene i dagligvarehandelen er alts en merkevare, som Heineken, Corona og Carlsberg og er kanskje ikke et l for de srdeles bryggeinteresserte, som etter det jeg forstr knapt tar pils i sin munn.

Det er disse dagligvareproduktene som blir leietappet i Arendal, som en del av et samarbeid der vi tilfrer volum til et eksisterende norskeid bryggeri, Norges nest eldste, samtidig som det gjr det mulig for oss legge fundamentet for kunne bygge vrt eget bryggeri i Oslo.

Sagene Bryggeri - et mellomstort bryggeri
I alle intervjuer har Sagene Bryggeri vrt klar p at ambisjonen er vre et mellomstort bryggeri. Dette fordi vi nsker konkurrere mot Carlsberg Gruppen, og ikke mot Oslos microbryggerier. Det er dette vi har uttalt til pressen.

Bryggeriet som pner p Hjula Vveri skal frst og fremst levere til Vinmonopolet, uteliv og til et eget lutsalg p Sagene. Det er her vi starter, og s fr tiden vise hvor langt det er mulig n. Og hvem vet, hvis folk vil er det ikke umulig at Sagene Bryggeri kan bli det neste store Oslo-bryggeriet.

Myklebust har tydelig hengt seg opp i utstyret vrt, og skriver mye om at det ikke har kapasitet til produsere det antall liter l som opprinnelig var mlet. Han skriver at vi har "for store vyer, men ikke helt klare leve opp til dem".

Men Rom ble heller ikke bygget p n dag. Takket vre en varm mottagelse i markedet har vi n ftt fundamentet p plass og grunnlaget for vokse. Det kalles begynne et sted, og for den som mtte vre i tvil s har vi bena godt plantet p bakken, selv om ambisjonene vre er skyhye.

Oslos flotte lkultur
- l m ikke bli en farlig greie, vi m f tilbake en lkultur her. Det er 138 r siden det sist ble startet et bryggeri av denne skalaen, sier Thoresen til Nettavisen.

Her uttaler jeg meg klnete. Intensjonen min har aldri vrt snakke ned Oslos mange microbryggerier og lbryggere. Oslo har s absolutt en flott lkultur og den har p mange mter banet vei for Sagene Bryggeri ved bidra til lfte l som begrep, opp fra grftefyll ved gjre det til en interesse ogs for feinschmeckere.

Det jeg forskte si, men som ikke kom like godt frem, var at l ikke bare m vre for de spesielt interesserte, at det m bli en mindre farlig greie, slik at folk som er glad i pils og er mindre opptatt av lbrygging og kornsorter ogs kan f sitt l.

lportalen
Sammy Myklebust er redaktr i lportalen, landets strste og beste formidler av nyheter om l og bryggerier. Et nettsted som drives p frivillig basis og som mottar konomisk sttte via bidrag. Bidrag som blant annet gr til "reiser i forbindelse med intervju og arrangementer som vi nsker dekke, samt diverse administrasjonsutgifter". Et nettsted der redaktren, Sammy Myklebust drmmer om en dag skal kunne drive nyhetsformidling om l p hel- eller deltid.



P grunn av dagens strenge regelverk, og forbud mot egenreklame og produktinformasjon fra bryggeriene selv, er vi totalt avhengige av den omtale som lportalen og Sammy Myklebust velger gi.

lportalen har derfor som nyhetsformidler en posisjon tilnrmet en monopolist, og nr de i tillegg baserer driften sin p konomisk sttte er det kanskje ikke tilfeldig hvem som fr omtale og hvem som henges ut, slik Myklebust n har gjort med Sagene Bryggeri.



Sagene Bryggeri er en liten bedrift i oppstartsfasen, og jeg har som bryggeriets grunnlegger kommet i fare for fornrme lportalens redaktr Sammy Myklebust. Jeg har ikke gitt klare nok svar i et diskusjonsforum p nett. Dette beklager jeg p det sterkeste. Jeg burde ha forsttt hvem Myklebust var. Jeg burde ha brukt mer tid p sprsmlene hans og utvist ham den respekt som han n etterlyser i sine innlegg. Men jeg tok det for gitt at han og andre hadde lest hva Sagene Bryggeri sto for i media. Det var en klar feilbedmmelse fra min side.

Dette er mitt siste svar til Myklebust. N trenger Sagene Bryggeri ro. Ro til bygge videre p de planene vi har satt i gang, og ro til fokusere p alt det positive som skjer rundt bryggeriet.

lbller
Jeg skal vedg at de siste ukene har vrt tffe for Sagene Bryggeri og for meg personlig. Etter at Nettavisen publiserte svaret mitt til Sammy Myklebust forrige onsdag, ble jeg fredag kontaktet av redaksjonen og gjort oppmerksom p et nytt innlegg p Nettavisens gjesteblogg, denne gang fra en selverklrt lnerd med tittel: De som synder fr hre lnerdenes vrede. "Noe av det beste med vre en lnerd er at det er et brorskap, en penhet og samarbeidsvilje i bryggemiljene som ikke kjenner noen grenser. Bokstavlig talt." - Lasse Lukacs, lnerd

Dette brorskapet og denne vreden har vi ftt merke. Blant annet harSagene Bryggeris Facebook-side den siste tiden opplevd unormal aggressiv pgang, og p vennesiden Sagene Bryggeris Venner meldes det ogs om ubehagelig aktivitet.

Ringnes herre
Myklebust skal ha rett i n ting, jeg har tydelig ikke forsttt hvordan lmarkedet fungerer. For etter lanseringen av Sagene Bryggeri i september i fjor er jeg blitt introdusert til begreper og tilstander jeg ikke trodde forekom i bryggerinringen i Norge. Det gr i ord som krigskasse og drittpakke, og inderlige anbefalinger fra samarbeidspartnere om ringe Myklebust opp, om legge meg flat og ballen dd.

Men jeg syns det er ryddigere gjre det her, i full penhet, for vi har ingenting skjule.



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar