hits

Brukertallene i sosiale medier

Sosiale medier omtales ofte som om det er en kanal. Det er misvisende, det er en rekke kanaler med ulike styrker og brukere. Hvem er brukerne?



Av Svein Tore Marthinsen, sosialkommunikasjon.no

Det er primrt to serise mlebyrer som mler den sosiale mediebruken i Norge jevnlig. Det er Ipsos MMI og TNS Gallup. Ipsos baserer sine tall p intervjuer av 1 700 mennesker over 18 r, mens Gallup lager tall ut i fra intervjuer med 1 000 stk over 15 r. Fordelen med Gallups tall er at de ogs fanger opp 15-, 16- og 17-ringenes bruk. Problemet er at de gjr f tall tilgjengelige for offentligheten, her er Ipsos langt bedre. Vr framstilling bygger derfor i hovedsak p Ipsos sine tall, ispedd noen andre kilder og egne beregninger (kjenner du til andre tall, s er vi glade for innspill).

Facebook

Facebook str sterkere enn noen gang. I flge Ipsos har 3,2 mill nordmenn over 18 r en brukerprofil. Legger vi til de rundt 300 000 mellom 13 og 18 r som trolig ogs har en Face-profil, samt fyer til et forsiktig anslag p rundt 100 000 under 13 r, s ligger det reelle brukertallet antagelig rundt 3,6 millioner. Om lag 8 av 10 av disse bruker Face daglig. Ca tre millioner nordmenn er alts p Face hver eneste dag.

Det er en svak kvinneovervekt (53-47) her, sterkest blant de eldre. En Gallup-underskelse fra 2010 viste at vi bruker 30 min i snitt pr dag, unge under 30 r bruker 45 min. Vi har dessverre ikke sett nyere tall her. Siden de fleste unge og middelaldrende har kommet seg p Face, drives veksten n av folk over 60 r. Stadig nye, flotte eldre kommer til, og om lag 2 av 3 i gruppen 60+ er n p Face. Den sterke eldrerepresentasjonen er den strste forskjellen mlt mot andre sosiale medier hvor man finner langt lavere andel eldre. Bruksmnsteret mellom aldersgruppene er forskjellig, unge har redusert sin bruk av bilder og statuser, men sender mer private meldinger og chatter mye mer enn eldre.


Foto: Mike Kepka/All Over Press

Snapchat

Snapchat har utviklet seg til bli nest strste sosiale medium mlt i bde antall profiler og daglig bruk. Ipsos-tallene viser n at snaut 1,5 millioner har Snap-profil over 18. Vrt anslag, som inkluderer alle under 18, er at tallet er nrmere 2 millioner. Godt over millionen snapper daglig. En viss kvinneovervekt ogs her (55-45), og en langt tydeligere ungdomsprofil enn p Face: 8 av 10 av alle unge er p Snap, mot 1 av 10 av blant folk over 60 r. Terskelen for dele bilder er mye lavere her, og forskningen til Berit Skog tyder p at vi deler mest tullebilder og situasjonsbilder. Story-funksjonen har gjort kanalen mer interessant for virksomheter.

Instagram

Ca 1,3 millioner over 18 r har profil. Inkluderes alle under 18, s ligger tallet trolig et sted mellom 1,6 og 1,7 millioner. Den daglige bruken er noe kende, ca 60 % av de som har profil, er innom daglig. Ergo snakker vi om rundt millionen daglige brukere. Insta-veksten flatet ut i fjor, men har tiltatt i styrke i r, srlig de unge er vekstdriverne. Over 6 av 10 unge under 30 r er p Insta, mot 1 av 10 blant folk over 60 r. Det er klarere kvinneovervekt (59-41) her enn p Face og Snap.

Youtube

I flge Gallup er det om lag 1,1 million norske Youtube-profiler. Youtube er en kanal der bare 22 prosent av brukerne er innom daglig, menn klart oftere enn kvinner. Flertallet har et bruksmnster der man primrt er innom ukentlig, men nesten halvparten av de unge er p Youtube daglig. Et srtrekk ved Youtube er at det er den sosiale mediekanalen som mange av de aller yngste frst fr et forhold til.


Svein Tore Marthinsen.

Google+

Det er rundt 1,3 millioner med G+-profiler over 18 r. Bruksfrekvensen holder seg p et stabilt niv. Over halvparten av G+-brukerne er passive, de slenger innom et par ganger i mneden eller mindre. Ca 200 000 er daglige brukere. Relativt klar overvekt av menn (58-42), mannsdominansen er srlig stor i gruppen 30-40 r. Alderssammensetningen flger et velkjent SoMe-mnster: Flest unge, deretter middelaldrende og til slutt eldre. Men aldersforskjellene er noe mindre her enn mange andre steder. Bare en av to unge er G+-brukere, en av fem eldre.

Linkedin

Ogs her rundt 1,3 millioner med profil over 18 r. Bruksmnsteret ligner p G+: Flest passive. Men enda flere passive her enn p G+, under 1 av 10 bruker Linkedin daglig. Det er relativt klar mannsovervekt (57-43) . Alderssammensetningen viser imidlertid noe interessant: Enten du leter blant unge under 30, 30+, 40+ eller 50-60, s finner du ca 1 av 3 Linkedin-brukere. Ergo er det nesten ingen aldersforskjeller ute og gr, med unntak av 60+ som (forelpig) ligger noe lavere.

Blogg

Det har ikke lyktes oss vaske fram gode tall for bloggerne. Men Ipsos har delt noen tall med oss knyttet til bloggleserne. I flge deres siste mling av dette, s leser om lag 1,4 millioner av oss av og til en blogg. De fleste (70%) leser blogg p mnedlig basis, mens ca en av ti, eller 150 000, er daglige blogglesere. Nesten 6 av 10 unge leser blogg, 2 av 10 over 60 r. Ipsos har ogs registrert en klar kjnnsforskjell; ca 65 % av bloggleserne er kvinner. Temaene som det skrives om spenner seg over et bredt spekter, karakteristisk er at bloggerne opererer i ulike nisjer.

Twitter

Nesten en million nordmenn over 18 r har en Twitter-profil. Om lag halvparten av dem er der ukentlig eller oftere. Den daglige bruken faller noe, og det er primrt blant unge at populariteten har avtatt litt, i de vrige aldersgrupper er mnsteret stabilt. Det er en viss mannsovervekt p Twitter (54-46), primrt i gruppen 30-40 r. Twitter har overrepresentasjon av folk med hy utdanning, bosatt i tettbygde strk og med tilhrighet til venstresiden i politikken.


Foto: Kimikiro Hoshino AFP/NTB scanpix

Pinterest

Ca 300 000 brukere her til lands. Ekstremt kvinnedominert (82-18). Pinterest har nesten ikke brukere over 60 r, hovedtyngden er folk under 40 r. Det er en kning i den daglige bruken, men dagsbrukerne er fortsatt en relativt eksklusiv forsamling p om lag 50 000.

SoMe ker. Face i egen klasse. Kjnnsforskjeller

Gjr vi en liten oppsummering her, s befinner fremdeles Facebook seg i en helt egen klasse bde nr det gjelder strrelse og tidsbruk. En generell betraktning er at de unge gr foran i de fleste sosiale medier, s kommer de middelaldrende etter. Men ogs eldre er i kende grad i ferd med etablere seg flere steder.

Fem av de ni kanalene vi her har sett p, har kvinneovervekt: Face, Snap, Insta, blogg og Pinterest. Fire har overvekt av menn: Twitter, Youtube, Linkedin og G+. S kan vi undres over rsakene til dette, vi skal i denne omgang nye oss med peke p at et fellestrekk ved kvinnekanalene er mye bilder og stort innslag av privat og personlig kommunikasjon, mens ett trekk ved mannekanalene er at brukerne visere fram en proffere side, mer meningsbryting og jobbpreget kommunikasjonsform.

Og helt til slutt: Sosiale medier vokser. Fortsatt.

Denne artikkelen ble frst publisert p sosialkommunikasjon.no

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar