hits

Det er ikke synd p Sagene Bryggeri


Men jeg har litt vondt av lportalen som har en redaktr som ikke klarer skille klinten fra hveten.

Av Henning Thoresen, grunnlegger av Sagene Bryggeri

Sammy Myklebust har gtt hardt ut mot Sagene Bryggeri, bde p lportalen og p blogg her p Nettavisen. Myklebust er sittende redaktr i det som skal vre landets strste og beste formidler av nyheter om l og bryggerier, men sier at begge innleggene er hans personlige meningsytring.

Myklebust skriver: I en diskusjon p Facebook fortalte en sentral person i Sagene Bryggeri meg at jeg nok ikke s hele bildet, nr det gjelder dette bryggeriet og deres mte fremst p. Jeg bestemte meg der og da for prve videreformidle det bildet jeg ser.

Denne sentrale personen var meg, og jeg skriver derfor under eget navn.

Det hevdes at Myklebusts pstander mot Sagene Bryggeri er rettet som sprsml, men for meg fremstr de som Myklebusts egne svar. Han skal allikevel f min kommentar.


Det store bildet

For kunne se det store bildet, er det ndvendig lfte blikket opp fra kommentarfeltet.

Bde Finansavisen, Aftenposten, Dagsavisen, Nettavisen, TV2 Nyhetskanalen, NRK Dagsrevyen og NRK Dagsnytt 18 har alle omtalt Sagene Bryggeri siden oppstarten i september 2014.

I alle intervjuer har Sagene Bryggeri vrt pne rundt ambisjonene om vre et mellomstort bryggeri. Dette fordi vi nsker konkurrere mot Carlsberg Gruppen, og ikke mot Oslos mange microbryggerier. I media kommer det ogs klart frem at vi samarbeider med Arendals Bryggeri og hvorfor vi har valgt gjre dette.


Siden 2007 har jeg jobbet med planene om starte et bryggeri i Oslo. Som Oslogutt vokse jeg opp med stoltheten av ha tre lokale bryggerier i byen: Ringnes (som var min favoritt), Frydenlund og Schous. Alle flotte merkevarer som holdt til i historiske industribygg, midt i Oslo sentrum.

Med en farfar fra Sagene (en av stifterne av Sagene IF), far fra Sandaker og mor fra Lilleborg, tilbragte jeg mye av oppveksten p og rundt Sagene. Det var kino p Soria Moria, fotball p Muselunden og turer med farmor og farfar opp til Grefsen og Skeidbanen. Det er fra Sagene jeg har mitt opphav og min tilhrighet. Det mtte bli Sagene Bryggeri. Drmmen var skape et nytt lmerke som kunne gjre Oslos innbyggere stolte, ment som en hyllest til den bydelen som for meg fremstr som selve hjertet i Oslo.


Vre venner i Arendal

Carlsberg Gruppen har over flere r forskt legge ned Arendals Bryggeri. Heldigvis klarte bryggeriarbeiderne selv i 2009 overta bryggeriet. Men Arendals Pilsen eies fortsatt av Carlsberg Gruppen, og bryggeriet manglet derfor sin egen merkevare.

Det var tydelig at de norske bryggeriene slet, og jeg s muligheten til bidra ved tilfre volum til et eksisterende norskeid bryggeri, samtidig som det var mulig for meg starte opp Sagene Bryggeri.

Carlsberg Gruppen omsetter for NOK 75 milliarder. Nr strategien deres ser ut til vre legge ned norske bryggerier for erstatte disse med sine utenlandske brands, m de tle bli utfordret.

Bryggerier som er nedlagt av Carlsberg Gruppen:

Schous Bryggeri, Oslo - 1982

Hamar Lillehammer Bryggeri - 1991

Frydenlund Bryggeri, Oslo - 1995

Nordlandsbryggeriet, Bod - 2000

Ringnes Bryggeri, Oslo - 2001

Tou Bryggeri, Stavanger - 2003

E.C. Dahls bryggeri, Trondheim - 2015

Utenlandske brands som Carlsberg Gruppen distribuerer i Norge:

Brooklyn, USA

Carlsberg, Danmark

Guinness, Irland

Hoegaarden, Belgia

Kilkenny, Irland

Kronenbourg, Frankrike

Leffe, Belgia

Tuborg, Danmark


Sannheten

Myklebust skriver: Det jeg og en del andre reagerer p er at de er lemfeldige med sannheten p en mte vi ikke har sett i norsk bryggeribransje fr.

Leietapping er ikke et ukjent fenomen i norsk lbransje, og de fleste har ingen problemer med dette, s lenge man er pen om det. Vi har heller aldri lagt skjul p at vi samarbeider med Arendals Bryggeri, selv om Myklebust av en eller annen grunn nsker fremstille det slik.

Nettavisen 21.09.2014:

Den lille store lgiganten

Nettavisen 21.11.2014:

- Endelig har vi ftt et eget Oslo-l


Den 2. september 2014 var jeg i Arendal og overvar den frste prvetappingen. Vi delte begivenheten p Facebook og planen var presentere Sagene Bryggeri og vre samarbeidspartnere i sin helhet p lanseringen den 15. september.



Dette klikker s Samme Myklebust liker p, og vi tok det som en bekreftelse p at han hadde lest og forsttt.

Det var derfor med undring jeg kunne lese i hans innlegg fra den 25. mai 2015:

Gode venner et sted i Norge er forvrig en frase de insisterte p bruke til Knut Albert Solem og undertegnede klarte overbevise dem om at dette uansett ville komme for en dag. Pstanden om at de har vrt pne om dette hele tiden er med andre ord ikke helt sann.

Hvorfor Myklebust nsker fremstiller det som om samarbeidet vrt med Arendals Bryggeri var noe vi prvde holde skjult, kan vi bare spekulere i, men Facebook-loggen viser at det tok 7 timer og 32 minutter fra Sammy Myklebust skrev til oss til han fikk svar, 11 dager fr lanseringen av bryggeriet.

Store vyer

Myklebust skriver: For meg fremstr Sagene som et bryggeri som hadde store vyer, men ikke helt klarer leve opp til dem.

Sannheten er at de nylig bestilte et 1000 liters bryggverk. Med andre ord et anlegg som knapt er i stand til produsere 1 000 000 liter l i ret om de kjrer det dgnkontinuerlig og har tilstrekkelig med gjringskapasitet.

Sagene Bryggeri har som han helt riktig ppeker bestilt et 1000 liters bryggverk. Dette kan ved tre brygg om dagen produsere 1 095 000 liter i ret. For f til dette m man ha 22 tanker av 3000 liter. Da er dette mulig. Men Sagene Bryggeri vil ved oppstart ha noen frre gjringstanker, men vi har ambisjoner om utvide etterhvert for n det volumet vi har budsjettert med.

Myklebust kaller dette ha store vyer, men ikke helt klare leve opp til dem.

Vi kaller det begynne et sted.

Myklebust har s i sitt forsk p videreformidle det bildet han ser funnet frem et klipp fra Finansavisen fra juni 2014 med tittel Investor-nei til arbeider-l. Henning Thoresen skal lage arbeider-l midt i Oslo. Forsket p hente 10 millioner fra investorer gikk i vasken. Dette er det eneste presseklippet Myklebust har klart finne om Sagene Bryggeri.

Myklebust skriver Hva som er rett og galt vet jeg ikke, men p sett og vis kan det virke som om de ikke helt var klar over hvilket marked de beveget seg inn i og trodde at interesse, marginer og muligheter til fortjeneste var noe strre enn det i virkeligheten er. Dette har ikke hindret dem i fortsette kjre etter den markedsfringsplanene de frst la opp til.

Jeg kan informere Myklebust om at vi n har hentet totalt 10,2 millioner kroner fra vre 51 investorer, og ligger 20 prosent foran budsjett.



rets vaktbikkje

Sammy Myklebust og lportalen ble i 2014 kret til rets lhund, en utmerkelse som deles ut av Bryggeriforeningen. Prisen gr til den eller de som p uegennyttig grunnlag har gjort norsk l store tjenester. En pris som sikkert var vel fortjent. Men jeg stiller n sprsml ved om Myklebust muligens kan ha misforsttt. vre rets lhund betyr ikke at du m vre noens vaktbikkje.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar