Det er ikke synd på Sagene Bryggeri


Men jeg har litt vondt av Ølportalen som har en redaktør som ikke klarer å skille klinten fra hveten.

Av Henning Thoresen, grunnlegger av Sagene Bryggeri

Sammy Myklebust har gått hardt ut mot Sagene Bryggeri, både på Ølportalen og på blogg her på Nettavisen. Myklebust er sittende redaktør i det som skal være landets største og beste formidler av nyheter om øl og bryggerier, men sier at begge innleggene er hans personlige meningsytring.

Myklebust skriver: «I en diskusjon på Facebook fortalte en sentral person i Sagene Bryggeri meg at jeg nok ikke så hele bildet, når det gjelder dette bryggeriet og deres måte å fremstå på. Jeg bestemte meg der og da for å prøve å videreformidle det bildet jeg ser». 

Denne «sentrale personen» var meg, og jeg skriver derfor under eget navn. 

Det hevdes at Myklebusts påstander mot Sagene Bryggeri er rettet som spørsmål, men for meg fremstår de som Myklebusts egne svar. Han skal allikevel få min kommentar.


Det store bildet

For å kunne se det store bildet, er det nødvendig å løfte blikket opp fra kommentarfeltet. 

Både Finansavisen, Aftenposten, Dagsavisen, Nettavisen, TV2 Nyhetskanalen, NRK Dagsrevyen og NRK Dagsnytt 18 har alle omtalt Sagene Bryggeri siden oppstarten i september 2014. 

I alle intervjuer har Sagene Bryggeri vært åpne rundt ambisjonene om å være et mellomstort bryggeri. Dette fordi vi ønsker å konkurrere mot Carlsberg Gruppen, og ikke mot Oslos mange microbryggerier. I media kommer det også klart frem at vi samarbeider med Arendals Bryggeri og hvorfor vi har valgt å gjøre dette.


Siden 2007 har jeg jobbet med planene om å starte et bryggeri i Oslo. Som Oslogutt vokse jeg opp med stoltheten av å ha tre lokale bryggerier i byen: Ringnes (som var min favoritt), Frydenlund og Schous. Alle flotte merkevarer som holdt til i historiske industribygg, midt i Oslo sentrum.

Med en farfar fra Sagene (en av stifterne av Sagene IF), far fra Sandaker og mor fra Lilleborg, tilbragte jeg mye av oppveksten på og rundt Sagene. Det var kino på Soria Moria, fotball på Muselunden og turer med farmor og farfar opp til Grefsen og Skeidbanen. Det er fra Sagene jeg har mitt opphav og min tilhørighet. Det måtte bli Sagene Bryggeri. Drømmen var å skape et nytt ølmerke som kunne gjøre Oslos innbyggere stolte, ment som en hyllest til den bydelen som for meg fremstår som selve hjertet i Oslo. 


Våre venner i Arendal

Carlsberg Gruppen har over flere år forsøkt å legge ned Arendals Bryggeri. Heldigvis klarte bryggeriarbeiderne selv i 2009 å overta bryggeriet. Men Arendals Pilsen eies fortsatt av Carlsberg Gruppen, og bryggeriet manglet derfor sin egen merkevare. 

Det var tydelig at de norske bryggeriene slet, og jeg så muligheten til å bidra ved å tilføre volum til et eksisterende norskeid bryggeri, samtidig som det var mulig for meg å starte opp Sagene Bryggeri. 

Carlsberg Gruppen omsetter for NOK 75 milliarder. Når strategien deres ser ut til å være å legge ned norske bryggerier for å erstatte disse med sine utenlandske brands, må de tåle å bli utfordret.

Bryggerier som er nedlagt av Carlsberg Gruppen:

Schous Bryggeri, Oslo - 1982

Hamar Lillehammer Bryggeri - 1991

Frydenlund Bryggeri, Oslo - 1995

Nordlandsbryggeriet, Bodø - 2000

Ringnes Bryggeri, Oslo - 2001

Tou Bryggeri, Stavanger - 2003

E.C. Dahls bryggeri, Trondheim - 2015

Utenlandske brands som Carlsberg Gruppen distribuerer i Norge:

Brooklyn, USA

Carlsberg, Danmark

Guinness, Irland

Hoegaarden, Belgia

Kilkenny, Irland

Kronenbourg, Frankrike

Leffe, Belgia

Tuborg, Danmark


Sannheten

Myklebust skriver: «Det jeg og en del andre reagerer på er at de er lemfeldige med sannheten på en måte vi ikke har sett i norsk bryggeribransje før».

Leietapping er ikke et ukjent fenomen i norsk ølbransje, og de fleste har ingen problemer med dette, så lenge man er åpen om det. Vi har heller aldri lagt skjul på at vi samarbeider med Arendals Bryggeri, selv om Myklebust av en eller annen grunn ønsker å fremstille det slik. 

Nettavisen 21.09.2014: 

Den lille store ølgiganten

Nettavisen 21.11.2014: 

- Endelig har vi fått et eget Oslo-øl


Den 2. september 2014 var jeg i Arendal og overvar den første prøvetappingen. Vi delte begivenheten på Facebook og planen var å presentere Sagene Bryggeri og våre samarbeidspartnere i sin helhet på lanseringen den 15. september. 



Dette klikker så Samme Myklebust liker på, og vi tok det som en bekreftelse på at han hadde lest og forstått. 

Det var derfor med undring jeg kunne lese i hans innlegg fra den 25. mai 2015: 

«Gode venner et sted i Norge er forøvrig en frase de insisterte på å bruke til Knut Albert Solem og undertegnede klarte å overbevise dem om at dette uansett ville komme for en dag. Påstanden om at de har vært åpne om dette hele tiden er med andre ord ikke helt sann». 

Hvorfor Myklebust ønsker å fremstiller det som om samarbeidet vårt med Arendals Bryggeri var noe vi prøvde å holde skjult, kan vi bare spekulere i, men Facebook-loggen viser at det tok 7 timer og 32 minutter fra Sammy Myklebust skrev til oss til han fikk svar, 11 dager før lanseringen av bryggeriet.

Store vyer

Myklebust  skriver: «For meg fremstår Sagene som et bryggeri som hadde store vyer, men ikke helt klarer å leve opp til dem».

«Sannheten er at de nylig bestilte et 1000 liters bryggverk. Med andre ord et anlegg som knapt er i stand til å produsere 1 000 000 liter øl i året om de kjører det døgnkontinuerlig og har tilstrekkelig med gjæringskapasitet».

Sagene Bryggeri har som han helt riktig påpeker bestilt et 1000 liters bryggverk. Dette kan ved tre brygg om dagen produsere 1 095 000 liter i året. For å få til dette må man ha 22 tanker av 3000 liter. Da er dette mulig. Men Sagene Bryggeri vil ved oppstart ha noen færre gjæringstanker, men vi har ambisjoner om å utvide etterhvert for å nå det volumet vi har budsjettert med. 

Myklebust kaller dette «å ha store vyer, men ikke helt å klare å leve opp til dem». 

Vi kaller det å begynne et sted.

Myklebust har så i sitt forsøk på å videreformidle det bildet han ser funnet frem et klipp fra Finansavisen fra juni 2014 med tittel «Investor-nei til arbeider-øl. Henning Thoresen skal lage arbeider-øl midt i Oslo. Forsøket på å hente 10 millioner fra investorer gikk i vasken». Dette er det eneste presseklippet Myklebust har klart å finne om Sagene Bryggeri.

Myklebust skriver «Hva som er rett og galt vet jeg ikke, men på sett og vis kan det virke som om de ikke helt var klar over hvilket marked de beveget seg inn i og trodde at interesse, marginer og muligheter til fortjeneste var noe større enn det i virkeligheten er. Dette har ikke hindret dem i å fortsette å kjøre etter den markedsføringsplanene de først la opp til».

Jeg kan informere Myklebust om at vi nå har hentet totalt 10,2 millioner kroner fra våre 51 investorer, og ligger 20 prosent foran budsjett.



Årets vaktbikkje

Sammy Myklebust og Ølportalen ble i 2014 kåret til Årets Ølhund, en utmerkelse som deles ut av Bryggeriforeningen. Prisen går til den eller de «som på uegennyttig grunnlag har gjort norsk øl store tjenester». En pris som sikkert var vel fortjent. Men jeg stiller nå spørsmål ved om Myklebust muligens kan ha misforstått. Å være Årets Ølhund betyr ikke at du må være noens vaktbikkje.

 

hits