hits

ker mettet fett risiko for type 2 diabetes?


Illustrasjonsfoto: Lucas Jackson/Reuters

I flere tir har vi blitt anbefalt redusere mettet fett i kosten, fordi det setter seg p innsiden av rene vre og ker risikoen for hjerte- og karsykdom (HKS).

Av Fedon A. Lindberg, spesialist i indremedisin og ernring

Denne overforenklede og ikke desto mindre feilaktige beskrivelsen gjentas fortsatt, p tross av etter hvert overbevisende evidens som ikke sttter pstanden.

Historisk har den enkle forklaringen vrt at mettet fett ker blodkolesterolet, som igjen statistisk er forbundet med kt risiko for hjerte- og karsykdom (HKS). Den tilsynelatende logiske slutningen har vrt at mettet fett dermed ogs ker risiko for HKS. Denne vedtatte sannheten har medvirket til en formidabel kostendring. Ut med smr, inn med margariner og billige raffinerte oljer fra f.eks. soya, solsikke og mais og ikke minst raffinerte kornprodukter, hvitt mel og sukker.

Konklusjon fra forskning som har underskt om mettet fett faktisk ker risiko for HKS, og ikke bare blodkolesterolet, har overraskende ikke kunnet vise verken kt eller redusert risiko. Spesielt meieriprodukter, ogs de fete variantene, ser ut til redusere noe risikoen. Alt dette uavhengig av blodkolesterolet, som for vrig kan ke av en lang rekke andre rsaker, f.eks. rking, stress eller for lite svn. Risiko for HKS kan til og med ke av uheldig inneklima. Ikke alt som ker blodkolesterolet ker ogs risiko for HKS og normalt kolesterol utelukker ikke at man kan f HKS. Alt dette forklarer jeg i detaljer i min bok Smartkarbo? ikke ett fett (Cappelen Damm, 2012). Meta-analyser av epidemiologiske studier viser ogs konsekvent at meieriprodukter reduserer risiko for type 2 diabetes.


Dr. Fedon A. Lindberg. Foto: Linn de Lange.

Men systemet er tregt. Myten om de skadelige effektene av mettet fett er vanskelig avlive og vre offisielle kostrd fortsetter anbefale mindre mettet fett, som for vrig er en av kriteriene for nkkelhullmerking av matvarer. Dette til tross for manglende dokumentasjon p at mettet fett ker helserisiko og overbevisende dokumentasjon p at raske karbohydrater ker risikoen for HKS.

Raske karbohydrater og alkohol, ikke mettet fett er synderen.

En ny svrt spennende studie publisert i det mest anerkjente medisinske tidsskriftet Lancet har sett p sammenhengen mellom mettet fett og risiko for diabetes. Multisenter studien av 340.234 personer underskte blodfettsyrene til 12403 personer som fikk diabetes under observasjonstiden. Av alle de ni mettede fettsyrene som ble underskt, var det kun tre som kte den relative risiko for type 2 diabetes med 43%. Disse har henholdsvis 14, 16 og 18 karbonatomer (likt antall og er ogs de tre fettsyrene, spesielt den med 16 atomer (palmitinsyre), som ker blodkolesterolet mest. Studien fant at alle andre mettede fettsyrer (med ulikt antall karbonatomer) frte til 30% redusert risiko for diabetes.

Vr lever produserer de tre mettede fettsyrene som ker risikoen, nr vi spiser for mye karbohydrat eller inntar mye alkohol (nydannelse av fett eller p fagsprk de novo lipogenese), ikke nr vi spiser mat med mye mettet fett! Personene i studien som hadde det strste forbruket av poteter, sukkerholdig brus, margarin og alkohol, hadde ogs mest av disse uheldige fettsyrene i blodet. De som hadde et hyere inntak av frukt og grnt, ntter og fr, smr, ost, yoghurt, helmelk og meieriprodukter generelt, hadde ogs mest at de andre seks mettede fettsyrene i kroppen, som var forbundet med lavere risiko for diabetes.

Studien konkluderer med at det er veldig feil betrakte mettet fett som en homogen gruppe fettsyrer, fordi de har veldig ulik effekt i kroppen. Det er de tre mettede fettsyrene som produseres i leveren av for mye karbohydrat og alkohol som er forbundet med kt risiko for diabetes. Inntaket av fettrike matvarer (unntatt margariner) kte ikke risikoen. Meieriprodukter frte til mindre risiko for diabetes. Dette er i trd med skalte meta-analyser fra epidemiologiske studier. Tvert imot er raske karbohydrater forbundet med kt risiko for bde HKS og type 2 diabetes.

P tide med en revurdering av det offisielle kostrdet om mettet fett?

Tre av de nye offisielle norske kostrd fra 2011 rder oss direkte eller indirekte redusere mettet fett i kosten. Dette rdet trenger justering. Det er fortsatt mye sunnere bruke olivenolje enn smr og kokosolje, men de to sistnevnte er alts ikke skadelig, trolig tvert imot. Svrt bearbeidede, raffinerte oljer fra bl.a. mais, solsikke, soya og margariner basert p disse er derimot uheldig. Deres hye innhold av flerumettet omega 6 fett kan fremme oksidasjon og inflammasjon, kombinert med ubalanse i forhold til omega -3. Det blir viktigere redusere overfldige raske karbohydrater og alkohol. Vi m fokusere mindre p nringsstoffer og mer p matvarer. Meieriprodukter har f.eks. helt andre helseeffekter enn rdt kjtt, ganske uavhengig av fettsyresammensetning.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar