hits

Øker mettet fett risiko for type 2 diabetes?

kommentarer


Illustrasjonsfoto: Lucas Jackson/Reuters

I flere tiår har vi blitt anbefalt å redusere mettet fett i kosten, fordi «det setter seg på innsiden av årene våre» og øker risikoen for hjerte- og karsykdom (HKS).

Av Fedon A. Lindberg, spesialist i indremedisin og ernæring

Denne overforenklede og ikke desto mindre feilaktige beskrivelsen gjentas fortsatt, på tross av etter hvert overbevisende evidens som ikke støtter påstanden.

Historisk har den enkle forklaringen vært at mettet fett øker blodkolesterolet, som igjen statistisk er forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdom (HKS). Den tilsynelatende logiske slutningen har vært at mettet fett dermed også øker risiko for HKS. Denne «vedtatte» sannheten har medvirket til en formidabel kostendring. Ut med smør, inn med margariner og billige raffinerte oljer fra f.eks. soya, solsikke og mais og ikke minst raffinerte kornprodukter, hvitt mel og sukker.

Konklusjon fra forskning som har undersøkt om mettet fett faktisk øker risiko for HKS, og ikke bare blodkolesterolet, har overraskende ikke kunnet vise verken økt eller redusert risiko. Spesielt meieriprodukter, også de fete variantene, ser ut til å redusere noe risikoen. Alt dette uavhengig av blodkolesterolet, som for øvrig kan øke av en lang rekke andre årsaker, f.eks. røking, stress eller for lite søvn. Risiko for HKS kan til og med øke av uheldig inneklima. Ikke alt som øker blodkolesterolet øker også risiko for HKS og normalt kolesterol utelukker ikke at man kan få HKS. Alt dette forklarer jeg i detaljer i min bok «Smartkarbo? ikke ett fett» (Cappelen Damm, 2012). Meta-analyser av epidemiologiske studier viser også konsekvent at meieriprodukter reduserer risiko for type 2 diabetes.


Dr. Fedon A. Lindberg. Foto: Linn de Lange.

Men systemet er tregt. Myten om de skadelige effektene av mettet fett er vanskelig å avlive og våre offisielle kostråd fortsetter å anbefale mindre mettet fett, som for øvrig er en av kriteriene for nøkkelhullmerking av matvarer. Dette til tross for manglende dokumentasjon på at mettet fett øker helserisiko og overbevisende dokumentasjon på at raske karbohydrater øker risikoen for HKS.

Raske karbohydrater og alkohol, ikke mettet fett er synderen.

En ny svært spennende studie publisert i det mest anerkjente medisinske tidsskriftet Lancet har sett på sammenhengen mellom mettet fett og risiko for diabetes. Multisenter studien av 340.234 personer undersøkte blodfettsyrene til 12403 personer som fikk diabetes under observasjonstiden. Av alle de ni mettede fettsyrene som ble undersøkt, var det kun tre som økte den relative risiko for type 2 diabetes med 43%. Disse har henholdsvis 14, 16 og 18 karbonatomer (likt antall og er også de tre fettsyrene, spesielt den med 16 atomer (palmitinsyre), som øker blodkolesterolet mest. Studien fant at alle andre mettede fettsyrer (med ulikt antall karbonatomer) førte til 30% redusert risiko for diabetes.

Vår lever produserer de tre mettede fettsyrene som øker risikoen, når vi spiser for mye karbohydrat eller inntar mye alkohol (nydannelse av fett eller på fagspråk de novo lipogenese), ikke når vi spiser mat med mye mettet fett! Personene i studien som hadde det største forbruket av poteter, sukkerholdig brus, margarin og alkohol, hadde også mest av disse uheldige fettsyrene i blodet. De som hadde et høyere inntak av frukt og grønt, nøtter og frø, smør, ost, yoghurt, helmelk og meieriprodukter generelt, hadde også mest at de andre seks mettede fettsyrene i kroppen, som var forbundet med lavere risiko for diabetes.

Studien konkluderer med at det er veldig feil å betrakte mettet fett som en homogen gruppe fettsyrer, fordi de har veldig ulik effekt i kroppen. Det er de tre mettede fettsyrene som produseres i leveren av for mye karbohydrat og alkohol som er forbundet med økt risiko for diabetes. Inntaket av fettrike matvarer (unntatt margariner) økte ikke risikoen. Meieriprodukter førte til mindre risiko for diabetes. Dette er i tråd med såkalte meta-analyser fra epidemiologiske studier. Tvert imot er raske karbohydrater forbundet med økt risiko for både HKS og type 2 diabetes.

På tide med en revurdering av det offisielle kostrådet om mettet fett?

Tre av de nye offisielle norske kostråd fra 2011 råder oss direkte eller indirekte å redusere mettet fett i kosten. Dette rådet trenger justering. Det er fortsatt mye sunnere å bruke olivenolje enn smør og kokosolje, men de to sistnevnte er altså ikke skadelig, trolig tvert imot. Svært bearbeidede, raffinerte oljer fra bl.a. mais, solsikke, soya og margariner basert på disse er derimot uheldig. Deres høye innhold av flerumettet omega 6 fett kan fremme oksidasjon og inflammasjon, kombinert med ubalanse i forhold til omega -3. Det blir viktigere å redusere overflødige raske karbohydrater og alkohol. Vi må fokusere mindre på næringsstoffer og mer på matvarer. Meieriprodukter har f.eks. helt andre helseeffekter enn rødt kjøtt, ganske uavhengig av fettsyresammensetning.