hits

tte tips til bedre selvflelse

Det finnes grep for komme i kontakt med den gode selvflelsen. Her er noen tips som kan hjelpe deg.

Av Ingrid Kristiansen

I dagens samfunn er det umoderne fle seg utilstrekkelig, men mange fler det nok allikevel, skriver den tidligere langdistanselperen i Psykobloggen til Mental Helse.

Kanskje noen av de tipsene som jeg kommer med i punkter under kan hjelpe deg til hvordan du kan komme i kontakt med den virkelig gode selvflelsen din. Som idrettsutver jobbet jeg mye med dette, og jeg synes vel jeg lyktes bra med ha de rette tankene i de fleste situasjoner.

Skill mellom selvflelse og selvtillit: Man kan ha selvtillit som langdistanselper, men ha lav selvflelse. Hvis en har en sunn selvflelse, er selvtillit sjelden noe problem. Det motsatte er ikke tilfelle. Selvflelse handler om hvordan en takler motgang. Det er svrt stor forskjell p vite at en ikke er flink til noe og p fle seg mislykket og dum.

Tren p bekrefte deg selv: Et godt rd er at du hver kveld skriver ned tre ting som du har gjort bra i lpet av dagen. Alts ikke heng deg opp i de tingene du ikke har ftt gjort. Det er en god start.

Ikke sammenlign deg med andre: Sammenlign deg heller med deg selv, men bli gjerne inspirert av andre. Som fr til mer enn deg p enkelte omrder. Med god selvflelse slipper du fle deg drligere eller bedre enn noen andre.

Ta valg for egen skyld: Velg gjre det du selv vil, det er viktigere enn prestere for imponere andre. Har du god selvflelse tillater du deg flge egne drmmer og nsker.

Lev som du lrer: G gjennom dine egne valg og verdier. Hva er rett og riktig for deg? Deretter er det best at du lever etter disse. Synes du at drittsnakk om andre ikke er ok, men snakker dritt selv, vil det pvirke selvflelsen din negativt.

Du duger til det meste! Det er umoderne kjenne seg utilstrekkelig. Slutt med det. Det er en av de viktigste mtene forebygge det bli utbrent. Alle har vi ml for oss selv, men din verdi fastsettes ikke i hvor raskt du lykkes i n mlene. Tankene vre er viktige, de er vre flelser, og flelsene ender opp som vre handlinger. Tar du ansvar for dine egne tanker, er du p god vei til bedre selvflelse.

Lev n! Tren p vre her og n i stedet for tenke p det som har skjedd (det kan du ikke gjre noe med), eller bekymre deg for det som skal skje i morgen. Vi kan bare pvirke situasjonen vr her og n.

St opp: Valgmulighetene er mange, og det er en uendelig frihet. Men det krever ogs en balanse i oss, for takle alle disse valgene. I vr tid kreves det mer selvflelse for takle livet. For ha det godt p veien mot mlene dine m du vre bevisst p hva du tenker og mener. Og det er viktig og st for dine egne valg, selv om andre mener noe helt annet.

Ingrid Kristiansen er bioingenir, treningsveileder og tidligere langdistanselper. Verdensmester i terrenglp, gatelp og 10 000 meter. Satte flere verdensrekorder, blant annet i maraton.

Dette innlegget ble frst publisert p henne egen blogg - Ingrid Kristiansen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar