hits

Åtte tips til bedre selvfølelse

kommentarer

Det finnes grep for å komme i kontakt med den gode selvfølelsen. Her er noen tips som kan hjelpe deg.

Av Ingrid Kristiansen

I dagens samfunn er det «umoderne» å føle seg utilstrekkelig, men mange føler det nok allikevel, skriver den tidligere langdistanseløperen i Psykobloggen til Mental Helse.

Kanskje noen av de tipsene som jeg kommer med i punkter under kan hjelpe deg til hvordan du kan komme i kontakt med den virkelig gode selvfølelsen din. Som idrettsutøver jobbet jeg mye med dette, og jeg synes vel jeg lyktes bra med å ha de rette tankene i de fleste situasjoner.

Skill mellom selvfølelse og selvtillit: Man kan ha selvtillit som langdistanseløper, men ha lav selvfølelse. Hvis en har en sunn selvfølelse, er selvtillit sjelden noe problem. Det motsatte er ikke tilfelle. Selvfølelse handler om hvordan en takler motgang. Det er svært stor forskjell på å vite at en ikke er flink til noe og på å føle seg mislykket og dum.

Tren på å bekrefte deg selv: Et godt råd er at du hver kveld skriver ned tre ting som du har gjort bra i løpet av dagen. Altså ikke heng deg opp i de tingene du ikke har fått gjort. Det er en god start.

Ikke sammenlign deg med andre: Sammenlign deg heller med deg selv, men bli gjerne inspirert av andre. Som får til mer enn deg på enkelte områder. Med god selvfølelse slipper du å føle deg dårligere eller bedre enn noen andre.

Ta valg for egen skyld: Velg å gjøre det du selv vil, det er viktigere enn å prestere for å imponere andre. Har du god selvfølelse tillater du deg å følge egne drømmer og ønsker.

Lev som du lærer: Gå gjennom dine egne valg og verdier. Hva er rett og riktig for deg? Deretter er det best at du lever etter disse. Synes du at drittsnakk om andre ikke er ok, men snakker dritt selv, vil det påvirke selvfølelsen din negativt.

Du duger til det meste! Det er »umoderne» å kjenne seg utilstrekkelig. Slutt med det. Det er en av de viktigste måtene å forebygge det å bli utbrent. Alle har vi mål for oss selv, men din verdi fastsettes ikke i hvor raskt du lykkes i å nå målene. Tankene våre er viktige, de er våre følelser, og følelsene ender opp som våre handlinger. Tar du ansvar for dine egne tanker, er du på god vei til bedre selvfølelse.

Lev nå! Tren på å være her og nå i stedet for å tenke på det som har skjedd (det kan du ikke gjøre noe med), eller bekymre deg for det som skal skje i morgen. Vi kan bare påvirke situasjonen vår her og nå.

Stå opp: Valgmulighetene er mange, og det er en uendelig frihet. Men det krever også en balanse i oss, for å takle alle disse valgene. I vår tid kreves det mer selvfølelse for å takle livet. For å ha det godt på veien mot målene dine må du være bevisst på hva du tenker og mener. Og det er viktig og stå for dine egne valg, selv om andre mener noe helt annet.

Ingrid Kristiansen er bioingeniør, treningsveileder og tidligere langdistanseløper. Verdensmester i terrengløp, gateløp og 10 000 meter. Satte flere verdensrekorder, blant annet i maraton.

Dette innlegget ble først publisert på henne egen blogg - Ingrid Kristiansen