hits

Kjre Bjrn Kjos - hva skjedde p veien?

Av: Unni Olsen

Jeg husker et debattprogram for noen r siden p NRK. SAS-pilotene var i streik, og Bjrn Kjos og davrende direktr i SAS var invitert til debatt.

Bjrn Kjos ga sin kollega i SAS flgende rd: Hr etter nr dine piloter snakker, de er hyt utdannede og intelligente mennesker, s p dem skal man lytte! Hva skjedde p veien Bjrn Kjos? Hvor ble denne klokskapen og respekten av?

Jeg er en av dine passasjerer som m benytte ditt selskap sommer som vinter, i full storm og i stille vr. Hva tror du jeg fler, nr stormen tar tak i flyet, det er mrkt og vi skal lande p en isglatt bane i Nord-Norge med sterk sidevind? Jeg vet i tillegg at de framme i cockpit ikke er fra vre breddegrader fordi flyvertinnen ikke klarte uttale navnet p kapteinen? men for all del, de er helt sikkert svrt dyktige for det.

Men hvis man legger til 12-13 timers arbeidsdag opp der med snkov og drlige forhold, hva fr man da? Hva hvis samme crew er demotivert og fler redsel og usikkerhet for framtiden og det stjeler kapasitet og konsentrasjon? Hva hvis han egentlig er syk, men ikke tr levere egenmelding av redsel for jobben sin?

La oss ikke g videre i den tankerekken. Jeg tror du er s heldig at du har engasjerte og dyktige folk i staben din, og du m stille deg sprsml hvordan du bruker makten din. Det er et valg du og dine br snakke grundig om. Vil du virkelig redusere det eventyret du har bygd opp til en forvitring og undergraving av arbeidstakeres beskyttelse Er det det du skal bli husket som? Han som skapte en situasjon ingen nsker og som i ytterste konsekvens kan true sikkerheten og dermed meg som bidrar til en bitteliten del av din omsetning. Vi m alle tilpasse oss den virkeligheten vi lever i, men vi m ikke g baklengs inn i framtiden! Det er i beste fall kunnskapslst.

S neste gang jeg sitter bak i flyet i stormen, hper jeg at det er uthvilte, kompetente, fokuserte piloter der framme. Piloter hvis fagkompetanse blir tatt p alvor. Piloter som med stolthet flyr for et selskap som behandler sine ansatte med respekt. Jeg er faktisk villig til betale noen hundrelapper ekstra for det.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar