hits

Kjære Bjørn Kjos - hva skjedde på veien?

kommentarer

Av: Unni Olsen

Jeg husker et debattprogram for noen år siden på NRK. SAS-pilotene var i streik, og Bjørn Kjos og daværende direktør i SAS var invitert til debatt.

Bjørn Kjos ga sin kollega i SAS følgende råd: Hør etter når dine piloter snakker, de er høyt utdannede og intelligente mennesker, så på dem skal man lytte! Hva skjedde på veien Bjørn Kjos? Hvor ble denne klokskapen og respekten av?

Jeg er en av dine passasjerer som må benytte ditt selskap sommer som vinter, i full storm og i stille vær. Hva tror du jeg føler, når stormen tar tak i flyet, det er mørkt og vi skal lande på en isglatt bane i Nord-Norge med sterk sidevind? Jeg vet i tillegg at de framme i cockpit ikke er fra våre breddegrader fordi flyvertinnen ikke klarte å uttale navnet på kapteinen? men for all del, de er helt sikkert svært dyktige for det.

Men hvis man legger til 12-13 timers arbeidsdag oppå der med snøkov og dårlige forhold, hva får man da? Hva hvis samme crew er demotivert og føler redsel og usikkerhet for framtiden og det stjeler kapasitet og konsentrasjon? Hva hvis han egentlig er syk, men ikke tør å levere egenmelding av redsel for jobben sin?

La oss ikke gå videre i den tankerekken. Jeg tror du er så heldig at du har engasjerte og dyktige folk i staben din, og du må stille deg spørsmål hvordan du bruker makten din. Det er et valg du og dine bør snakke grundig om. Vil du virkelig redusere det eventyret du har bygd opp til en forvitring og undergraving av arbeidstakeres beskyttelse Er det det du skal bli husket som? Han som skapte en situasjon ingen ønsker og som i ytterste konsekvens kan true sikkerheten og dermed meg som bidrar til en bitteliten del av din omsetning. Vi må alle tilpasse oss den virkeligheten vi lever i, men vi må ikke gå baklengs inn i framtiden! Det er i beste fall kunnskapsløst.

Så neste gang jeg sitter bak i flyet i stormen, håper jeg at det er uthvilte, kompetente, fokuserte piloter der framme. Piloter hvis fagkompetanse blir tatt på alvor. Piloter som med stolthet flyr for et selskap som behandler sine ansatte med respekt. Jeg er faktisk villig til å betale noen hundrelapper ekstra for det.