hits

Det offisielle kostrdet om fett i Norge trenger justering



Av: Fedon Lindberg

N anbefales det generelt matoljer og myke margariner og mindre smr og harde margariner, samt at forbruket av matoljer, myk og flytende margarin br begrenses for ikke bidra til overvekt.

Det er etter min mening feil anbefale generelt matoljer og dermed likestille raps- og olivenolje med f.eks. soyaolje. Sistnevnte (men ogs andre raffinerte matoljer som maisolje og solsikkeolje med mer) er svrt rik p omega 6 fett, noe som bidrar til kt betennelsesreaksjon og oksidasjon i kroppen, selv om de kan senke blodkolesterolet.

Raffineringsprosessen i seg selv medfrer kt oksidasjon og dannelse av skadelige biprodukter. Etter min mening br man fremheve at det er KALDPRESSET olivenolje og rapsolje som anbefales, likes andre KALDPRESSEDE matoljer (og da forsvinner de vanlige, men skadelige raffinerte matoljer, samt margariner basert p disse).

Etter min mening br margariner overhodet ikke anbefales som helsegunstig, men heller smr i moderate mengder, evt. blandet med rapsolje eller olivenolje. Man br for vrig nevne at avokado og oliven anses primrt som fettrike matvarer i samme kategori som matoljer, smr med mer.

Det finnes heller ikke dokumentasjon p at matvarer med hyt fettinnhold medfrer overvekt, kt risiko for hjertesykdom eller kreft mer enn annen mat med samme energiinnhold. Dette sls fast mange steder i myndighetenes rapporter. Hvorfor ender man da opp med et slikt kostrd?

Andre faktorer som pvirker det totale matinntaket er trolig viktigere. For eksempel kan energirike mandler fre til strre metthet og nedsatt overspising enn energifattige riskaker. Det er riktigere anbefale at det br vre balanse mellom energiinntak og energiforbruk. Utvikling av overvekt er en av de beste indikatorene i s mte.

nsker man redusere energiinntaket for g ned i vekt, kan dette oppns p ulike mter, ikke ndvendigvis ved isolert redusere enkelte matvarer, selv om de er energirik (les fett).

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar