hits

Tkeprat om fotball og markedsmakt

Av: Harald Strmme



Det er drlig nytt for norsk fotball, for norske seere og for norsk TV-bransje dersom TV 2 fr kjpe C More og etablere en ny betal-TV-gigant i det norske markedet. Nr konsekvensene av denne dominerende markedsmakten blir synlig, er jeg redd smilene fort vil stivne blant dem som n tror de har mottatt et gledesbudskap.

vre festbrems ligger ikke for meg. Men noen ganger er det likevel ndvendig si fra, selv om budskapet er upopulrt. Det er et sterkt behov for rydde opp i misforstelser, feilinformasjon og kortslutninger i denne saken. Og for ordens skyld: selvsagt har vi en egeninteresse i dette. Det betyr ikke at vi tar feil.

Tre viktige rettigheter

Betal-TV-markedet i Norge - skalt "premium pay" - er et selvstendig, frittstende marked. I flge Dagens Nringsliv snakker vi om en omsetning p nesten 2 milliarder, fordelt ganske likt mellom TV 2, MTG og C More. Totalt dreier det seg om 6-700.000 abonnementer med mnedlige betalinger p rundt 250-350 kroner hver.

Det finnes kun tre sportsrettigheter som utlser denne typen betalingsvilje i noe vesentlig omfang: Premier League, Champions League og Tippeligaen. Og det er disse rettighetene kampen str om i betal-TV-markedet. dra inn kvinnefotball, landslagsfotball eller VM p ski i denne sammenhengen, er tkeprat.

Vinneren tar alt

Hvis TV 2 fr lov til etablere et monopol p de to mest attraktive av disse rettighetene, og samtidig kan kontrollere pengestrmmen fra 70% av kundene, vil TV 2 f s stor forhandlingsmakt at markedsmekanismene settes ut av spill. Det oppstr en selvforsterkende effekt som gjr at "the winner takes all"?. Faste, lpende inntekter p flere hundre millioner fra kundebasen vil finansiere nye rettigheter, og rettighetene srger igjen for styrke kundebasen. For ikke snakke om den forhandlingsmakten TV2 vil f overfor distributrer som Telenor, Get og Altibox. TV 2 vil ha muskler og penger ingen kan matche i kampen om fremtidige betal-TV-rettigheter.

Ikke biff hele ret

Mangerig TV 2-konsulent Lasse Gimnes fremstr overfor NRK som nytral medieekspert og mener overtagelsen er uproblematisk fordi Discovery sender landskamper. Vi er stolte over vise landslaget p TVNorge og MAX, og jeg har kalt denne rettigheten for fotballens indrefilet - fordi landslaget evner samle nasjonen foran skjermen p en helt unik mte. Men nettopp derfor er ikke dette en betal-TV-rettighet. Vi snakker om relativt f kamper i ret, som ikke kan legges bak en betalingsmur fordi rettighetshaver, i dette tilfellet NFF og UEFA, stiller krav om at norske kamper skal vises p kanaler som er tilgjengelig for minst 90% av den norske befolkningen. Derfor er de irrelevante i forhold til kampen om betal-TV-kundene - akkurat som OL, fotball-VM, ski og andre viktige sportsrettigheter som har slik distribusjonsforpliktelse.

Jeg har sagt at vi ikke vil delta i en budkamp om Tippeligaen hvis vr rolle skal vre et rent skuespill for drive opp prisene. Med et s mektig TV 2, og med deres vilje til bruke sin markedsmakt, blir det urealistisk vinne frem. Det vil ta lang tid, og koste flere hundre millioner bygge opp en tilsvarende kundemasse, derfor vil vi ikke kunne konkurrere p pris i en budprosess.

Flere har fremholdt som et argument at rettighetene er kortvarige, og at vi kan delta i neste budrunde. Men paradokset er at de korte horisontene faktisk gjr det enda vanskeligere utfordre et sammensltt TV 2/C More. Hadde rettighetene enda hatt en 10-rshorisont kunne det ha vrt mulig f regnestykket til g opp; den dyre rekrutteringen av betalende kunder kunne ha lnt seg. Slik det er n risikerer vi tape flere hundre millioner over noen r for s miste rettigheten igjen, fr satsingen blir lnnsom.

Fotballen blir taperen

Det er norsk fotball som blir taperen hvis det bare blir n reell budgiver i det norske markedet. I forrige runde var det tre. Som mangerig sportssjef i TV 2, Ola Bernhus skriver i Aftenposten: "Ved neste hve fr TV 2 antagelig kampene for en slikk og ingenting". Det er en analyse fra kompetent hold som burde bekymre bde Konkurransetilsynet, fotballforbundet og klubbene. Ingebrigt Steen-Jensen jubler som vanlig med hele hjertet (s man nesten skulle tro det dreide som et statlig hjemkjp av en hjrnesteinsbedrift) og skriver: "Konkurranse er faktisk langtfra alltid av det gode". Vel, det gjenstr se om han mener det samme nr inntektene til hans kjre Stabk reduseres. Det er i alle fall lov til hpe at Konkurransetilsynet har et annet syn p hvordan markeder br fungere.

Ikke redde for bruke markedsmakt

Det som er klart er at TV 2 ikke har nlt med bruke sin markedsmakt for legge press p norsk fotball. Ensidig har de brutt inngtte avtaler ved flytte bde landskamper og Tippeligakamper fra hovedkanalen til Zebra. Dette til tross for at betingelser om sending p hovedkanalen var avgjrende for utfallet av forrige rettighetskamp. Hadde ikke TV 2 garantert kamper p hovedkanalen, hadde disse kampene n gtt p TVNorge. Men forbundet tr ikke reagere, og er i realiteten makteslse. Ikke minst fordi TV 2 lar rettighetssprsml styre sin egen nyhetsdekning, og truer aktivt med boikott i nyhetene hvis de ikke fr rettigheter de vil ha. Og flger opp i praksis.

Dagen da Norge innledet EM-kvalifiseringen mot Italia p et fullsatt Ullevaal, nevnte ikke TV 2 denne kampen med ett ord i sine 18.30-nyheter. Det samme skjedde i kampen mot Bulgaria. Ingen skal fortelle meg at dette var redaksjonell vurderinger, men ren bruk av makt for oppn kommersielle fordeler. Nr deler av fotball-Norge n puster lettet ut fordi TV 2 vil gjenoppta dekningen av norsk fotball, er det frst og fremst et tegn p at denne utpressingen har hatt effekt.

TV 2 gjorde lenge en god jobb for norsk fotball. Men de siste rene har det stort sett dreid seg om snakke ned verdien av Tippeligaen, og vise muskler. Et totalt dominerende TV 2 er det siste norsk fotball og det norske TV-markedet trenger n. Vi har derfor bedt Konkurransetilsynet om utrede denne saken grundig, og gjre det som er ndvendig for opprettholde en fri og velfungerende konkurranse bde i betal-TV-markedet og i konkurransen om sportsrettigheter.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar