hits

Tid er penger. Men er virkelig en time verdt 4800kr?



av Atle Simonsen, formann i Fpu


ystein Stray Spetalen, Petter Stordalen og Gunnar Stavrum gjr alle samme tabbe. De skriver at flytoget er et monopol.

Spetalen roper katastrofe og Nettavisens redaktr kaller forslaget om selge flytoget for idioti. Jeg mener det er helt undvendig at staten eier et togselskap i det hele tatt, men jeg skal konsentrere innlegget til gjelde debatten om selge Flytoget.

I en blogg skriver Stavrum:

Norge har 5.000 milliarder p bok, men regjeringen vurderer likevel selge et naturlig monopol som Flytoget. Det er ikke ideologi, men idioti.


Men har Flytoget virkelig monopol i dag?


Hvis du skal fra Nationaltheatret til Oslo Lufthavn har du to muligheter om du vil g p skinner.

  • NSB R10 mot Lillehammer - 90 kr - 29 minutter reisetid
  • Flytoget - 170 kr - 28 minutter reisetid

Nr du har to valgmuligheter, er det da et monopol?




Man betaler alts nesten dobbel pris for 1 minutt kortere reisetid. Tid er penger, men 80 kroner per minutt eller 4800 kr per time er vel ikke tiden din verdt?

Hvorfor har ikke NSB fortalt deg dette? Hvorfor markedsfrer ikke NSB seg i det hele tatt med at de har et nesten identisk tilbud som flytoget til halv pris? Hvorfor lar de 6,5 millioner kunder (reiser) bare vre reservert til flytoget?

Flytoget startet som et selskap 100% eid av NSB, men ble senere overfrt til Nring- og Handelsdepartementet. NSB har selvsagt muligheten til sette inn s mange avganger de nsker p samme togspor og f kundene over p NSB.

Hva vil da skje om flytoget blir solgt til et noen private?

Hvis flytoget fikk en ny eier, ville burde NSB sette inn alt de har av krefter for vinne de 6,5 millioner kundene, sette inn hyppigere avganger og lokke med halv pris. Det vil tvinge Flytoget til sette ned prisene eller tape konkurransen. Det ville srge for at det faktisk blir konkurranse. Hva er galt i det?

Arbeiderpartiet argumenterer med at Flytoget tjener penger og derfor er det dumt selge det. Vel, Pizzabakeren, Cubus og Ekornes tjener ogs penger. Skal staten kjpe dem opp? Hvis vi skal f en god pris for Flytoget s er det jo lurt selge det mens det faktisk tjener penger.

Flytoget, et 15 r gammelt selskap med halvgamle togsett kan neppe kalles arveslv. Det er ikke en eneste togskinne som skal selges og det er ikke slik at en utenlandsk eier kan ta Flytoget under armen og stikke ut av landet med det. Det er ikke slik at Flytoget skal kjre via Beijing for f deg til og fra flyplassen.

Jeg mener ikke at det er Flytoget som gjr at jeg fler meg norsk. Hvis Arbeiderpartiet p ramme alvor mener at selge Flytoget er salg av Norge og arveslvet vrt, s lurer jeg virkelig p om det er flytoget de gr i tog for p 17. mai.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar