hits

Tid er penger. Men er virkelig en time verdt 4800kr?

kommentarer



av Atle Simonsen, formann i Fpu


Øystein Stray Spetalen, Petter Stordalen og Gunnar Stavrum gjør alle samme tabbe. De skriver at flytoget er et monopol.

 

Spetalen roper katastrofe og Nettavisens redaktør kaller forslaget om å selge flytoget for idioti. Jeg mener det er helt unødvendig at staten eier et togselskap i det hele tatt, men jeg skal konsentrere innlegget til å gjelde debatten om å selge Flytoget.

 

I en blogg skriver Stavrum:

 

«Norge har 5.000 milliarder på bok, men regjeringen vurderer likevel å selge et naturlig monopol som Flytoget. Det er ikke ideologi, men idioti.»


Men har Flytoget virkelig monopol i dag?


Hvis du skal fra Nationaltheatret til Oslo Lufthavn har du to muligheter om du vil gå på skinner.

 

  • NSB R10 mot Lillehammer - 90 kr - 29 minutter reisetid
  • Flytoget - 170 kr - 28 minutter reisetid

Når du har to valgmuligheter, er det da et monopol?

 




Man betaler altså nesten dobbel pris for 1 minutt kortere reisetid. Tid er penger, men 80 kroner per minutt eller 4800 kr per time er vel ikke tiden din verdt?

 

Hvorfor har ikke NSB fortalt deg dette? Hvorfor markedsfører ikke NSB seg i det hele tatt med at de har et nesten identisk tilbud som flytoget til halv pris? Hvorfor lar de 6,5 millioner kunder (reiser) bare være reservert til flytoget?

 

Flytoget startet som et selskap 100% eid av NSB, men ble senere overført til Næring- og Handelsdepartementet. NSB har selvsagt muligheten til å sette inn så mange avganger de ønsker på samme togspor og få kundene over på NSB.

 

 

Hva vil da skje om flytoget blir solgt til et noen private?

 

Hvis flytoget fikk en ny eier, ville burde NSB sette inn alt de har av krefter for å vinne de 6,5 millioner kundene, sette inn hyppigere avganger og lokke med halv pris. Det vil tvinge Flytoget til å sette ned prisene eller tape konkurransen. Det ville sørge for at det faktisk blir konkurranse. Hva er galt i det?

 

Arbeiderpartiet argumenterer med at Flytoget tjener penger og derfor er det dumt å selge det. Vel, Pizzabakeren, Cubus og Ekornes tjener også penger. Skal staten kjøpe dem opp? Hvis vi skal få en god pris for Flytoget så er det jo lurt å selge det mens det faktisk tjener penger.

 

Flytoget, et 15 år gammelt selskap med halvgamle togsett kan neppe kalles arvesølv. Det er ikke en eneste togskinne som skal selges og det er ikke slik at en utenlandsk eier kan ta Flytoget under armen og stikke ut av landet med det. Det er ikke slik at Flytoget skal kjøre via Beijing for å få deg til og fra flyplassen. 

 

Jeg mener ikke at det er Flytoget som gjør at jeg føler meg norsk. Hvis Arbeiderpartiet på ramme alvor mener at å selge Flytoget er salg av Norge og arvesølvet vårt, så lurer jeg virkelig på om det er flytoget de går i tog for på 17. mai.