hits

Kirkens prompe-fiasko

Av PR- og kriserdgiver Jarle Aab.

Hovedpersonen i kirkens nye kinoreklame er en voksen-snakkende baby med bred tanngard og masse luft i tarmen. Dette skal f flere dpt.

Se reklamefilmen her


Avisen Vrt Land har de siste dagene servert sine lesere flere reportasjer om en ny kirkelig PR-kampanje. Kampanjen har ftt navnet "Aksjon dp" og i flge kirken skal flgende skje i tiden som kommer:

1) Reklamefilm til 85.000 kroner skal vises p kinoene i Rogaland.

2) Kirkens ansatte og medlemmer skal mte dpsflget med et smil.

3) Foreldre skal velge fritt nr dpen skal skje.

4) Kirken skal srge for rigge dpen som en hytidsstund.

5) Bruk av teknologi p en bedre mte ved at foreldre legger ut sine dpsbilder p kirkelige FB-vegger og at foreldre fr en sms fra kirken p ett rs dagen for dpen.

6) Lansering av "Dagens kombo" som betyr dp, samt mamma og pappas bryllup p samme dag.

7) Siden det aldri er for seint, lages et invitasjonsprogram til ungdommer som ikke ble dpt som babyer.

Lage PR for dpen?

Det er kampanjeansvarlig kirkeverge Andreas E. Eidsaa Jr. og reklamebyret Fabel Media som er hovedaktrene i "Aksjon dp", og kirkevergen har allerede ftt mye juling for sine PR-grep. I sitt svar p kritikken som har haglet, ogs fra meg, velger kirkevergen pst at kritikerne ikke har humor, eller de er blitt for gamle til forst den humoren som reklamefilmen formidler. Slik svekker kirkevergen troverdighet til sine kritikere ved peke p hy alder, men han gjr ogs noe mer. Han trekker sin klinge p denne mten i Vrt Land:

- Jeg kunne likt utfordre han (undertegnede) til komme opp med en ide som han mener er perfekt.

ha dpen som oppdragsgiver for en PR-kampanje hres i utgangspunket ut som en vill ide. Tanken har faktisk aldri sltt meg engang. Og er det en riktig strategi lage kinoreklame for dpen? Det kan man tvile p, men p en annen side s er jo et stillesittende ikke-snakkende kinopublikum lett tilsnakkelige, s jo kanskje?

Kirkevergens klinge

Det frste man gjr nr man skal lage en kampanje er finne ut hvem man lager kampanjen for. I dette tilfellet er oppdragsgiver minst fire aktrer, nemlig dpen, presten, kirken og Gud. Siden alle vet hva en prest, kirke og Gud er passeres disse tre oppdragsgivere i stillhet. Oppdragsgiver nummer fire trenger derimot en nrmere forklaring.

Dp er en "hellig handling" der Gud gir den nyfdte to gaver av hyst flelsesmessig karakter. Guds to gaver er tilgivelsen og Den Hellige nd. Med slike oppdragsgivere kan bruk av humor og ironi lett bli den store fadese.

Neste post p metodikkprogrammet er sprre seg selv hva betyr dpen for "folk flest"? Barn blir gjennom dpen en del av samfunnet (statskirken). Snn eller datter fr sitt navn av mor og far. Og dpen er et samlingspunkt for familie, slekt og venner "der" alle stiller?.

Valgt mlgruppe defineres til kvinner mellom 25 og 40 r og familien som sdan.

S, hvis jeg skulle vre med lage kinoreklame for dpen, presten, kirken og Gud ville mine innspill til kirkeverge Eidsaa Jr. vrt:

Hovedbudskapet innsnevres til vre "Dpen" en familiebegivenhet for alle? Reklamefilmens bilder hentes fra virkeligheten ved filme fra et fullsatt og mektig kirkebygg, der det gjennomfres en vanlig dp.

Skulle jeg slenge p en kjendis? Bestefar, prest og en helt for mange kvinner, Bjrn Eidsvg som sier noe snt p sin mte:

- Dpen som samlingspunkt for familie, slekt og venner betyr mer og mer for meg. Og alle er velkommen til kirken.

Folkedomstolen

Kirkens egen statistikk forteller at det finnes gode grunner for landets prester sette barnedp p dagsorden. Da jeg ble fdt p 60-tallet ble 97 prosent av alle barn dpt i statskirken. I fjor hadde andelen sunket til 62 prosent og ingen br bli overrasket den dagen da de som driver med barnedp utgjr en minoritet.

Jeg er usikker p veldig mye rundt kampanjen som Den Norske Kirke n synliggjr i det offentlige rom, men den virker bde amatrmessig utformet, strategisk grunn og kanskje mer skadelig enn oppbyggelig. En observasjon jeg tror kan stemme er at reklamekampanjen vekker negative reaksjoner hos alt for mange, kanskje et flertall.

Skulle det vre korrekt har Den Norske Kirke klart lage en negativ kampanje for Guds to gaver, og da betyr det fint lite hva kirkevergen og hans innleide reklamebyr sier i sine forklaringsmodeller. Det er p en mte folkedomstolen som styrer slike prosesser, om vi vil det eller ei. Nr en kampanje kommer skeivt ut er det ofte klokt terminere raskt, for s komme strategisk og presist tilbake. Noen ganger er det kaste penger ut av vinduet mer lnnsomt, enn pdra seg en svrt kostbar omdmmesmell.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar