hits

S rart at du annonserer i avis. Er du en struts?



Av Nils Petter Nordskar

Ved frokostbordet i dag, onsdag 15. oktober, tok "annonsekrigen" mellom papiravisene og skalte nye medier en svrt overraskende vending. Ingebrigt Steen-Jensen, som jo er en topp fyr, m ha ryket fotballstrmpene sine - for hr hvordan han beskriver status i papiravis-bransjen:

Avisen din lever i beste velgende.

Nr du skal treffe mlgruppen med budskapet ditt, er valget enkelt (fordi de fleste voksne leser aviser).

Nr du skal fylle butikken din i morgen ... gir lokalavisen deg mest for pengene.

Ikke tro p alt du hrer. Om hashtags, skeord og content p egne og fortjente plattformer fra folk som forteller deg at du er gtt ut p dato.

Jeg trodde aldri at jeg som tekstforfatter skulle sette meg ned og skrive et debattinnlegg om medievalg, men n var det plutselig ingen vei utenom. For maken til reklametekst med mer introvert og usant budskap har jeg aldri lest i en annonse. I hvert fall ikke siden jeg selv satt og skrev avis-annonsetekster for egne kunder p 80- og 90-tallet.

Medieanalytikere og Jan Grnbech & Co i Google fr bringe de eksakte tallene inn i debatten, som viser at avisene ikke akkurat "lever i beste velgende". Og at aviser som Dagens Nringsliv holder opplaget, redder dessverre ikke den dystre statistikken. Papiravisene har rett og slett ddskramper og alle vet at det bare er snakk om ...., tja en 5 rs tid, fr overraskende mange flere av dem er borte, og selv skalte "viktige" papiraviser gr snart over til frre/helge-utgaver og lignende. I USA er avis-statistikken grusom, og ogs her hjemme gr det ikke en dag uten at et mediehus melder at papirjournalistikken kuttes. Og kuttes. Og kuttes. Snart kommer kanskje argumentet om at det lnner seg annonsere fordi avisene er blitt s mye tynnere!

ER DET MULIG?!?

Hvordan er det MULIG for papiravisene klinke til med en aviskampanje (!) som forteller markedet at vi skal lukke ynene for depresjonen og bruke penger p avisannonsering som om ingenting har hendt? Jeg skjnner det simpelthen ikke. Jeg ser at rdgiver Jrgen Helland i BrandLab samme formiddag som kampanjen startet skriver p Facebook: "er de bare drita fulle...?" Jeg m innrmme at jeg tenkte noe lignende. For ett eller annet m de jo ha vrt ruset p.

At opplaget synker og at mine to voksne dtre aldri kommer til kjpe seg et avisabonnement, er bare ett stort og vektig argument for at avisannonsering ikke "lever i beste velgende". For selv om det fortsatt finnes mange annonser i avisene, er ikke det ensbetydende med at det er ?"den veien det gr"....Avisannonsering er det motsatte av mlrettet annonsering. Avis og TV er "spray and pray - teppebombing" hvor 90% (eller mer?) av budsjettet brukes p mlgrupper som ikke er i nrheten av vre interessante. I hvert fall ikke i dag, og kanskje ikke fr om 10 r. En trst er det at hele 97% av pensjonistene leser papiravisen hver dag, men ogs blant dem finnes det selvsagt mange ulike mlgrupper. Min mor har ikke lenger frerkort, for ta et eksempel. Tipper hun leser KIWI-annonsen med strre interesse enn den for BMW.

Om noen r vil min mor vre blant de f som savner KIWI-annonsen. For den vil jeg f p mobilen, med innhold som er tilpasset meg og mitt handlemnster. Fremtiden tilhrer mlrettet reklame. "Dessverre" for oss som elsket den store avisannonsen p side 3 i Aftenposten. Srlig den gangen avisen var dobbelt s stor!

SOM I GAMLE DAGER

Trste og bre, jeg merker at jeg kunne fortsette. Dette utspillet kom faktisk som et skuffende mediesjokk - i god, gammel propagandaform. Jeg spr - hvorfor velger papiravisene - i r 2014 - en slik strutsekampanje, fremfor tenke innovativt og komme p offensiven med gode annonseprodukter? Og jeg tviler p at dette er en kampanje som inkluderer intervjuer (f.eks med en QR-kode i avisannonsen) med Rema og KIWI p YouTube, debatter p egne Facebook-sider, lokale events for annonsrene, nettreklame som leder til en temasite, nyhetsbrev p mail til samme tema, invitasjoner til engasjere seg, osv, osv. Papiravisene sitter p annonsr-kundedata - vet de at det er mulig laste opp p Facebook og treffe annonsrene, og annonsrenes venner, direkte med Facebook-annonsering? Sukk.

Omtrent det eneste som ikke har endret seg i reklamebransjen, er at det fortsatt kan vre helt ndvendig fortelle en god historie. Men nr s du en virkelig, virkelig god avisannonse sist? Kvalitet er nemlig ogs en del av avisens problem - ved ikke ha utviklet nye annonseprodukter, er annonseutvikling for papir blitt litt harelabb-preget arbeid i reklamebransjen.

Driver du en avis? Hvor lenge er det siden dere lanserte et nytt og annerledes avis-annonse-produkt? Fremtidens avisannonse, hvordan ser den ut? Finnes det en avisannonse som er s effektiv at den kan utsette avisdden med noen ti-r? Den annonsen skulle jeg gjerne sett en kampanje for.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar